Kaptenkromosom 0 Postad 16 Maj , 2019 (redigerade) Hej, Jag har en marex 23 dc med en VP5,7 gsi med dp-s drev. Jag får in vatten i motorrummet och eftersom jag är helt ny på detta med inombordare och drev så behöver jag hjälp. Om man lägger sig ner i motorrummet och tittar på styrbord (I båtens längdriktning) sida så rinner det ner en liten droppe vatten ungefär var 5te sekund. Alltså det rinner ner precis i kanten vid skölden och skrovet. Därför tror jag inte läckaget har med exempelvis badbryggan eller något annat att göra. Inte mycket vatten men på någon vecka så blir det några liter. Vad kan det vara? Drivknutsbälgen byttes förra sommaren och ser fortfarande bra ut så jag tror inte det är den. Vad finns det mer för genomföringar? Rör till hydraulslangar till tilten, växelwire, kylvattenslang, sladdar till sensorn för tilten osv? Kan det vara skölden mot skrovet som inte är tät? Tacksam för svar. Hade det underlättat med bilder? Mvh Karl Redigerad 16 Maj , 2019 av Kaptenkromosom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 17 Maj , 2019 Bara för att vara tydlig, läckaget är inte enbart när motorn körs utan hela tiden även när båten ligger still? Bilder underlättar absolut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkromosom 0 Postad 17 Maj , 2019 Japp korrekt, det läcker in vatten hela tiden. Har ett litet filmklipp på läckaget ska försöka hitta detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 17 Maj , 2019 (redigerade) Det är ju jättesvårt att svara på. Bilder är bra, filmklipp kan vara ännu bättre. Olika sorters vatten kan ju läcka in, man kan smaka på det för att lista ut vad det är, men det tycks ju på vad du beskriver vara sjövatten utifrån. Annars kunde det vara regn- eller stänkvatten ovanifrån. Läckage från fäskvattentank eller någon slang från dess pump till tappställe kan man ju också tänka sig. Kylvatten från motorn, ja men då vara när motorn är i gång och knappast akterifrån. Däremot kan det vara inkommande kylvattenslang från drevet, men vill minnas att den sitter på bb-sida. Givaren till drevvinkeln kan det ju vara, men den sitter mitt på och i en gedigen packbox. Jag har min båt i Kattegatt och Skagerack, det kan hända att jag har sötvatten med viss bismak av motorolja eller diesel i motorrummet, då jag sölat med färskvattnet eller då slagen ut från varmvattenberdaren lossnat pga. värmeslag, eller saltvatten de gånger jag haft ur paddelhjulgeivaren till loggen för att rensa den från havstulpaner. Ja du får väl se om du kan krypa runt innanför akterspegeln med en bit hushållspapper och leta, alltså en form av akrobatisk övning... Och då är alla genomföringar i skrovet misstänkta, som du skriver. Vi hade en liknande tråd på forumet för ett tag sedan, jag följde inte den så jag vet inte om det löste sig den gången. Redigerad 17 Maj , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser