Gäst Hellas Postad 9 Juni , 2005 Hej! Jag är helt färsk på det här med båtar och har precis skaffat min första båt. En Hellas Mirage med en Johnson 175 Hk V6. Lite väl extrem som första båt kanske men, men.. Nu har jag dock lite funderingar angående båtens bränsleförbrukning, den har nämligen en förbrukning på ca 1 l/min. Ok att en såpass stor motor drar en del soppa men detta känns lite extremt mycke! Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 9 Juni , 2005 Hej,,du menar kanske 1liter/distansminut,,,?i så fall är det helt ok. ,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 9 Juni , 2005 Det beror vell självklart på hur du kör , ligger du och åker med fullt gärn så dricker en 175:a rätt rejält ! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hellas Postad 10 Juni , 2005 Nja, jag låg ju inte på fullt fräs hela tiden. Jag var ute i 20 min och förbrukade 20 l bensin. Och att köra ut från hamnen och tillbaka igen tar ca 10 min och sen var det väll 75-100% i 10 min. Så snittförbrukningen blir ju 1 l/min och det tycker jag är lite väl mycket. Finns det någon som har en instruktionsbok/verkstadshandbok till en sån här motor att sälja Eller vet ni var man kan få tag på det? Motorn är en -90 eller -91a så den har ju några år på nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 10 Juni , 2005 Hur långt körde du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hellas Postad 10 Juni , 2005 Nja har inte mätt upp hur långt det var men min svåger har snackat med en Johnson återförsäljare och det verkar som om jag har haft på primär choken hela tiden :-D. Vilket ju förklarar en del. Man ska nog som sagt ta och skaffa sig en manual så man vet vad det är man är man pillar på. Ska testa ikväll och hoppas på att lösningen var så enkel. Pinsamt men man får la skylla på att man är helt grön på båtar än sålänge.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 10 Juni , 2005 Hoppas inte för mycket. 1 liter är nog helt normalt med det ekipaget. Säkert inga problem att komma upp i två heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hellas Postad 10 Juni , 2005 Hmm, så enkelt var det inte... Kranen var som jag trodde en bensinkran och inget annat. Däremot märkte jag att om man har motorn upptiltad när man startar den så pissade det bensin genom luftfiltret och ut. Var tvungen att starta motorn såhär i början pga ny impeller. Det verkar som om den inte orkade dra runt den när den var ny. Det funkade dock fint idag. Man får la kolla lite till och se om man hittar något annat fel, annars så får man nog börja kolla runt efter en annan motor. Den är ju ändå egentligen för stor för båten. Båten e ju bara 5,2x2,2 m, så motorn e ju ett riktigt as på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 11 Juni , 2005 ja , okej ! jag tycker det låter lite väl mycket 20 liter på 20 min för en sådan motor .Men som sagt beror på hur tungt det går o.s.v ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 11 Juni , 2005 Får en uppfattning att du kanske inte är så hemma på motorer. Varför inte ta lite proffsig lokal hjälp, samt att få lite snabbkurs? Baskunksaper är aldrig fel, ex om det stannar en bit från land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hellas Postad 13 Juni , 2005 Jag kan inte påstå att jag på något sätt är proffs på motorer. Men grundläggande hur en motor funkar och jag kan felsöka varför den inte funkar m.m. Det är värre när den trots allt går men drar en massa sopp. Men det är sant, jag håller på och försöker lära mig mer om både båtar och allt runtomkring (är ju desto roligare nu när man har en båt). Men jag ska iväg och snacka lite mer med en Johnson handlare idag och se om han kan veta vad det kan vara och vill det sig illa så får jag la lämna in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 13 Juni , 2005 Tjena, har själv en Mariner 175 hk V6 den drar ca 1,5 l/sjömil. Detta blir också din förbrukning om farten var 40 knop. Tycker inte det verkar så mycket, men som sagt min båt drar också 60 l/h precis som din och detta vid marschfart (ca 1000 rpm under max), på fullt drar den i alla fall inte mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hellas Postad 17 Juni , 2005 Huvva, det kanske är så illa då! Man får börja spara så att man har råd med soppa då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 17 Juni , 2005 Visst är det härligt att bensinpriset går upp hela tiden :-/ Vi resonerade som så när vi köpte båten att vi inte kör så mycket så vi kan ta oss råd att ha den förbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
transalp01 0 Postad 17 Juni , 2005 Min 70hk drar knappt 1l/distans och jag har hört flera med motorer på 90hk som drar ungefär 1l/distans. Och om man tittar i Yamaha körfakta 2005 så ser man att en 150hk fyrtaktare ligger på drygt litern på en 6 meters båt. Tyvärr rinner soppan iväg snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niclas Grimmer Postad 12 Juli , 2005 Hej! Jag har en Johnson 175 V6 och min drar ca 1.8 l/d. Mitt maxvarv är 4800 rpm och det är enligt motorverkstaden ca 800-1000 varv för lite. Dom tror att det är det som gör att motorn drar så mycket. Dom rekommenderar byte av propeller. Hur mycket varcar din på fullgas? Hälsningar Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser