MERCURY82 0 Postad 14 Maj , 2019 Håller på att byta impeller men lyckas ej få bort växelhus, hittar ej delning på växelföraren. Någon som vet? Mercury 50 från -98 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 14 Maj , 2019 Du har tagit bort alla bultar? Det låter självklart, men är den i särklass vanligaste orsaken när växelhuset inte lossnar. Vanligast är att missa den under fenan uppåt... Växelstången delar sig av sig själv på de allra flesta utombordare större än 5-10hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MERCURY82 0 Postad 14 Maj , 2019 Jo alla skruvar är lossade, jag får ned växelhuset några cm beroende på vilken växel som är inlagd. Men sen är det tvärlåst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 14 Maj , 2019 Har du kollat uppe? På min Evinrude E-TEC 50hk jag hade förut satt det en skruv som sammanband växelförarstången med mekanismen från växelvajern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 14 Maj , 2019 Det filmer på tuben. Kolla om någon avser din motor: http://lmgtfy.com/?q=replace+impeller+50+hp+mercury+outboard Annars stämmer det som Mange249 skrivit ovan, men har du otur så har växelaxeln (shit shaft) korroderat ihop i splinesskarven. Sprängskisser: https://www.boats.net/catalog/mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 14 Maj , 2019 Är det länge sedan det var isär, kan du behöva knacka/slå ner drevet med exempelvis en träkloss och en slägga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser