Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Georg_Ohm

Vad väger 8mm kortlänkad kätting?

Rekommendera Poster

Jag har googlat utan framgång.

Vad väger en 8mm kortlänkad kätting per meter?

Jag har ingen våg i båten, bara vågor på utsidan.

Vågen i fiskeväskan visade sig vara enbart för småfisk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kortlänkade jag har till ankrspelet väger 1,4 kg/meter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bhemac:

Den kortlänkade jag har till ankrspelet väger 1,4 kg/meter

Låter rimligt.

Mycket konstiga saker händer, ibland.

Jag hämtade en mindre tunna med en sådan där "flakkundvagn" i en butik med två våningar, naturligtvis fanns ankarkättingen på andra våningen.

Mellan våningsplanen var det en sådan där "rulltrappa" utan trappsteg, rullband. Hissen var upptagen, vagnen stod stadigt spärrad då dess hjulflänsar fastnade i rullbandets rillor. Men Tunnan eller kanistern gled av, och fortsatte hela vägen ned, där den inte gjorde en strike, men väl en spärr bland uppställda el-cyklar...

Himla tur att ingen stod i vägen.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Låter rimligt.

Jag hämtade en mindre tunna med en sådan där "flakkundvagn" i en butik med två våningar, naturligtvis fanns ankarkättingen på andra våningen.

Mellan våningsplanen var det en sådan där "rulltrappa" utan trappsteg, rullband. Hissen var upptagen, vagnen stod stadigt spärrad då dess hjulflänsar fastnade i rullbandets rillor. Men Tunnan eller kanistern gled av, och fortsatte hela vägen ned, där den inte gjorde en strike, men väl en spärr bland uppställda el-cyklar...

Du var alltså på Biltema ute i Sisjön.😉 Såg du att det var vit färg på rullbandet som troligen hade gjort samma resa nerför?😂

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Låter rimligt.

Shit vilket flyt.. jag beställde 50m 8mm för nån vecka sen.. har för mej det skulle väga 70-75kg.. så 1.4kg/m srämmer nog.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Du var alltså på Biltema ute i Sisjön.😉

Säljer Biltema ankarkätting o 50 m längd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Du var alltså på Biltema ute i Sisjön.😉 Såg du att det var vit färg på rullbandet som troligen hade gjort samma resa nerför?😂

Om man har tunga grejer skall man ta hissen, men den var som sagt upptagen under en längre stund.

Kundtjänsttjejen berättade om färgburkar, hammockar och hyllsektioner som åkt ruschkana tidigare...

3 timmar sedan skrev Caribic410:

Shit vilket flyt.. jag beställde 50m 8mm för nån vecka sen.. har för mej det skulle väga 70-75kg.. så 1.4kg/m srämmer nog.

Kanistern kändes väldigt tung, jag brukar kunna lyfta omkring 75kg beroende på dagsform. Men fick backa till bilen till bryggan och dra ut kättingen till båten. Och det fanns bara en liten fiskevåg i fiskeväskan, misstänker att det egentligen är en brevvåg...:unsure:

51 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Säljer Biltema ankarkätting o 50 m längd?

Nej, Biltema säljer inte kättingen i femtiometerslängder (men man kan ju skarva i ordets båda betydelser....).;)

Det kan ju kanske tänkas att jag varit någon annanstans där det finns två våningar med cyklar och rullband, kanske, eventuellt, möjligtvis i Kin(n)a? för på Biltema kan man väl inte handla båtgrejer?

Men med HX1s tysta kättinghjul av kompositmaterial blir det inte så värst mycket oväsen, klart mer än med treslagen lina, men inte det där högljudda "tjacka-tjacka-tjacka-tjacka-tjacka-tjacka-tjacka-tjacka-tjacka..." som man annars kan höra.

Tja, länksymbolen ovan i det lilla verktygsfältet ser ju synnerligen kortlänkad ut, passande!

HX1-frifall-500x434.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nej jag såg det nu. 😆 

Det kan ju kanske tänkas att jag varit någon annanstans där det finns två våningar med cyklar och rullband, kanske, eventuellt, möjligtvis i Kin(n)a?

Jo teoretiskt, och jag började undra. Jag har aldrig sett kätting annat än i små fjuttlängder där.

Biltema kan man väl inte handla båtgrejer?

Jag har inga prestigeproblem.

Efter att ha googlat lite ser jag att olika leverantörer uppger olika brottlast på kalibrerad 8 mm kätting. Är det olika mätmetoder eller olika stålkvalitet tro?

Redigerad av StyrmanKarlsson
Komplettering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nej jag såg det nu. 😆 

Jo teoretiskt, och jag började undra. Jag har aldrig sett kätting annat än i små fjuttlängder där.

Jag har inga prestigeproblem.

Efter att ha googlat lite ser jag att olika leverantörer uppger olika brottlast på kalibrerad 8 mm kätting. Är det olika mätmetoder eller olika stålkvalitet tro?

Jag har handlat massvis med prylar där.

Ja kollade det, förefaller som om hållfastheten räcker till min båt.

Även olika ytbehandling, olika galv-metoder, någon firma (i Tyskland) hade även rostfri A1, den var ju dyr.

kanske är det så att Bt har börjat sälja denna kätting i längre längder nyligen? kan inte minnas att jag sett den i sortimentet tidigare, bara då nämnda fjuttiga bitar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...