Darefelt 0 Postad 12 Maj , 2019 Jag har fått ta över lite gamla Nexus instrument. Fråga 1: Hur kopplar jag ihop min Garmin 720 plotter via nmea till servern? fråga 2: Jag har ett Nexus Steer Pilot instrument, vad behövs för att den ska fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 13 Maj , 2019 2 timmar sedan skrev Darefelt: Jag har fått ta över lite gamla Nexus instrument. Fråga 1: Hur kopplar jag ihop min Garmin 720 plotter via nmea till servern? fråga 2: Jag har ett Nexus Steer Pilot instrument, vad behövs för att den ska fungera? Det finns två alternativa anslutningsmöjligheter till 720-plottern. NMEA2000 via Garmin GND10: Då kopplas plint 5 (NEXUS-databuss) i servern till GND10 och sedan ska all information i servern kunna läsas av plottern. Jag tror att du även behöver bygga ett N2K-nätverk med en stamkabel som du kopplar GND10 samt plottern till. Ingen ytterligare konfiguration brukar behövas för N2K-nätverk. NMEA0183: Plint 6 kopplas till NMEA0183-anslutningen på plottern. Det är inte all information som kan läsas av plottern (du får läsa i manualen för servern o plottern vilka NMEA0183-satser som är kompatibla). Kan kräva en del konfigurering av plottern och ev servern via Nexus Multi-instrument för att fungera. För att använda Steer Pilot så behövs det input i form av kompass och/eller vindgivare som ger styrreferens till instrumentet. Eventuellt kan instrumentet även hämta kursinformation från plottern. Instrumentet ansluts till Nexusbussen på plint 5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Darefelt 0 Postad 13 Maj , 2019 Tack för svar! Det jag klurar på är hur jag kopplar in nmea på port 6 i servern. På de nyare servarna står det klart och tydligt ”nmea in + och -” och ” nmea ut + och -” här tycker jag det är lite otydligt hur jag ska koppla. Letat på nätet efter en manual men hittar ingen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 13 Maj , 2019 13 timmar sedan skrev Darefelt: Tack för svar! Det jag klurar på är hur jag kopplar in nmea på port 6 i servern. På de nyare servarna står det klart och tydligt ”nmea in + och -” och ” nmea ut + och -” här tycker jag det är lite otydligt hur jag ska koppla. Letat på nätet efter en manual men hittar ingen.. Jag tycker att det rätt tydligt framgår av bild o text på servern..... Om du jämför med nyare server med andra benämningar så gissar jag att positionerna överensstämmer med nedanstående. 9 in plus 10 in minus 11 ut plus 12 ut minus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusAberg 0 Postad 13 Maj , 2020 Fick du ordning på detta? Jag försöker koppla in min Garmin 721xs i exakt samma nexus server med NMEA0183, men får mest en massa konstiga koder och den verkar inte utläsa vad det är jag kopplat in. Någon som vet hur man ska kalibrera detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser