Gäst mattias Postad 9 Juni , 2005 Hej! Jag har kollat över mina behov Ska ha båten mestadels för dagsutflykter å då å då vattenskidor.. Hörde mig för å båten gör 38 knop med 135hk motorn. Denna motorn kanske räcker för mina behov å är dessutom billigare även om kostnaden inte är det primära.. Någon som har några erfaranheter av denna motorn? kraft å bränsleekonomi? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Juni , 2005 En riktig slitvarg till motor enligt min åsikt, bra bränsle ekonomi vid cruisefart, men törstig vid WOT. Inte så mycket som kan gå galet, kolla komp o bakboxar vid vevaxeln. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 9 Juni , 2005 Hej! tack för svaret! Kikade in på utterns hemsida under frågor å svar, där kunde man läsa om bränsleekonomi som Ringhede så snällt tipsade om! Där står juh lite uppgifter om l/sjömil mm, där står juh sig 4 kollosalt bra, dock på en lättare båt! men sexorna verkar oxå rätt törstiga vid gaspådrag... men vid 30 knop så verkar fyran har bra bränsleekonomi, dock lite högljudd..(högt varv), förmodligen kommer 6.an mer till sin rätt när man ska upp en 90kg klump på skidor...å sexan låter juh gött å går snabbare! men är skillnaden 38 å 46 knop stor? hur är skillnaden i andrahandsvärde på 4:a å 6:a? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 10 Juni , 2005 Hej! ingen mer med erfarenheter av denna motor? t ex vid vattenskidåkning eller med 4-5pers i båten? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 10 Juni , 2005 Det blir nog kämpigt :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 10 Juni , 2005 VolvoMan skrev så här om den motorn i ett annat inlägg: >>Ta inte illa upp nu, de som tycker att detta är en bra motor, här kommer bara MIN åsikt. Jag tycker att det är en ren skam, att Volvo Penta säljer ännu idag denna motor under sitt namn, då tekniskt är den från 60-talet, med kamaxel i cylinderblocket, stötstänger, och enkel förgasare, och superlåg liter-effekt. Tekniskt sett, är denhär motorn sämre än volvos EGNA B20 från 1976, då B20:an väger under 3/4 av denna, och har lika stor effekt, och samma fysiska kännetecken.>> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 10 Juni , 2005 Mattias Är du samma Mattias som figurerar i flera trådar som gäst skulle jag vilja uppmana dig att bli medlem. Du ställer bra frågor och jag tror alla försöker hjälpa dig men kanske får du ännu mer hjälp och deltagande om du är medlem. Välkommen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 11 Juni , 2005 Hej! Är nog samma Mattias ytterliggare bra svar.. vill svara på VolvoMan:s inlägg Jag har på senare tid frågat en hel del båtkunnigt folk om båtmotorer å får mestadels höra att VolvoPenta är motorn för båtägare. Om det är positivt eller negativt att en motor finns kvar i närmare 50 år, det borgar juh iallafall om att den inte är kass. Jag antar att denna motor funnits i ett stort antal båtar sedan 60-talet å den verkar inte förstöra Volvos rykte iallafall, sen kan man tycka att 60 år länge. Men hellre det än ett år. Det som är bra å uppskattat får ju gärna bestå. Angåemde Hk/liter, visst inte jättebra, men, vilka är bättre? 135hk/3liter= 45hk/liter 190hk/4,3liter= 44,2hk/liter min åsikt å slutsats: en motor som får vara kvar i närmare 50 år i ett så kännt märke som volvo penta, kan inte vara dålig, men tekniken går framåt å idag finns säkert bättre alternativ...men har inte hittat nåt bättre i den storleken angående 4:a å HK. kom gärna med kommentarer angående detta mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 11 Juni , 2005 Undrar vart mitt förra inlägg försvann :S Jo, det är sant, att om en motor lyckas säljas som närmare 50 år gammal, naturligtvis med lite uppdateringar så är det ju bra. Men saken är ju den, att denna 3,0L fyrcylindriga ersatte bla. AQ131, AQ151 och AQ171 motorerna, som är minst lika slitstarka, plus att de har mera effekt (utom AQ131), men reservdelar är MYCKET lättare att hitta (speciellt i nordiska länder, kanske inte i USA), och en hel del bildelar går direkt. När man tänker, att 1993 slutades B230 motorers tillverkning för marint bruk, och denna 3,0L kom istället, fastän B230 fanns i 940 volvon ända till 1998. Och idags läge, om jag skulle vilja köpa en NY inombordare, vad skulle JAG köpa till min båt? Denna 3,0L motor rymms inte ens på nära håll i min båt, och den är den minsta, även volvolvopentas D3 femcylindriga diesel har samma problem. Så frågan är, VILKEN MOTOR sätter du i dagens läge in i en under 6m lång båt med inombordare? Alla volvo rödblockare ryms in i min båt, utom förstås B30, fastän det även är MYCKET trångt med AQ171:an (se bild ) http://koti.mbnet.fi/jecc/AQ171Amoottorinasennus/DSCF0026.JPG Som ni ser, är avgaslimpan FAST i högra väggen (du får inte handen ordentligt imellan), generatorn kommer nära vänstra väggen, förgasarnas insugsdämpare är 5mm från taket, och oljepannans propp är 7cm från bottnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 11 Juni , 2005 Volvoman, jag förstår vad du menar! Fortsätt gärna diskussionen då den är intressant å du vet vad du snackar om! Du tycker tekniken stannat upp å att de äldre volvomotorerna var bättre å mindre men samma kvalite. Men om jag ska köpa ny båt idag så kan jag inte be å få den äldre B20:n, hur gärna jag än vill...så det är juh inget alternativ..för mig nu. Men om man då ska köpa en 6 meters DC idag med inombordare vad ska man ha? som mitt tidigare inlägg sexorna har juh inte mer Hk/liter... finns det alternativ till fyran om man ska köpa ny båt å inombordare? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 Juni , 2005 Måste tillägga at motorn inte e en volvo penta, utan en GM tillverkad block ihopmonterad i Mexico. Detta block används till Mercruiser volvo o OMC. Däremot e alla runtom delar egna Volvo/Mercruiser/OMC grejor. Hadde en 3.0L i min båt tidligare o den funkade finfint med 4-5 vuxna plus pack. Lit klen för att dra upp en vuxen på en skida, men funkade bra på 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 11 Juni , 2005 Hej! HUr mycket tappar den i fart med 4-5 vuxna ca? vi säger att den gör 38 knop med mig själv.. kan jag räkna med 35 knop? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 22 December , 2005 Med en fyra skulle jag tippa på att någonstans mellan 30 och 35 knop med 4-5 pers... Men då går det tungt att dra upp en vattenskidåkare samt att jag räknar med att ni har någon form av packning eller ankare fendrar tampar draggar och allt annat nödvändigt... detta är ju inte det tyngsta presis men jag skulle nog räkna med ca70kg packning i beräkningarna... Så du hamnar nog runt 30 knop på topp med 4-5 pers och packning ska du då dra upp en vattenskidåkare på toppen av allt detta skulle jag nog välja den större maskinen dvs 6an iaf... Du kan ju inte ha fullgas hela tiden då det sliter förskräckligt mycket på maskin. så din march fart med denna last borde bli ca 20knop å det är inte mycket att hurra för... är ingen volvopenta expert, favoriserar jänkemaskiner... Men alla 4or jag prövat omc mercruiser volvopenta etc verkar rättså pigga när man är ensam eller bara ett par sstycken ibåten men när den är fullastad så är det ett trögt åbäke som knappt orkar upp i plan... Så sattsa på en större maskin det lönar sig i längden om inte minst när du sedan ska sälja båten. Som flera andra har sagt så har 6orna ett bättre andrahandsvärde... !!!MVH REXCO!!! Som har dubbla 4or dvs En 8a hehe GodJul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 23 December , 2005 hej är ny här, läser om era åsikter om mercruiser 4 eller 6 cylindrar bensinförbr. gammal motorkonstruktion mm.kul att ventilera lite!! Jag har själv en flipper 666 med en mercr.3.0 LX 145hk jag är nöjd med grejorna båten går snålt 1liter/distans med 4st ombord,har gps så det är lätt att kolla förbrukning marschfart 22-25knop toppfart ca:35knop tror inte sexan går lika snålt men har ingen koll på det . Jag hade lite problem med glycolkylningen förra sommaren(termostathuset) men allt har funkat bra iår. Kul att höra om era erfarenheter med mercruisermotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 4 Januari , 2010 har svårt att tro att motorn skulle prestera 38knop och jag håller med om att det är en motor som borde tagits ur bruk för många år sen. Men vill du åka runt och varva utan att det händer nått med en gammat stötstångsmotor så är det bara att slå till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 4 Januari , 2010 5 år gammal tråd betyder nog att ditt råd styrbjörn kanske är liiiite sent skrivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 4 Januari , 2010 Han kanske är med i vm för trådlyft /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Januari , 2010 I en hetsig nästan sjuklig jakt att svara på allt som kommer i hans väg, kan sådant ske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser