Jonasn87 0 Postad 11 Maj , 2019 Hej. Har ett problem med min båt. Det är en 5m flatbottnad styrpulpet märke okänt. 60hk Evinrude och när jag skulle provköra båten så kändes den väldigt ostabil i vattnet.Vid körning i 15knop så ville båten ”välta” när man släppte av gasen vart det som att den skulle till att tippa. Jag undrar om man ska fylla vatten i skrovet för mer stabilitet? I utrymmet bak så finns 1litet dräneringshål in till skrovet och bredvid sitter ett luftrör från skrovet och upp.Bak vid motorn finns ett hål in i skrovet som är tätat med en skruv. Så är det någon som har en aning om man ska fylla upp med vatten eller ej?? Tacksam för svar mvh Jonte . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Maj , 2019 Jag har en aning om att det sista man vill ha är vatten i dubbelbotten. Googla gärna ”stabilitet + fria vätskeytor.” Pluggen är till för att få ut vatten om katastrofen är ett faktum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 11 Maj , 2019 Tycker snarare att det verkar som att du redan har vatten i mellanbotten som flyttar sig när du slår av och då flyttas tyngdpunkten vilket leder till att båten tenderar att kantra. Alltså när du slår av gasen så skvalpar vattnet fram till fören som har mindre bärighet. Hamnar vattnet på ena sidan framtill i båten vill båten kantra. Kolla så att det inte finns vatten i mellanbotten. Om det gör det så gäller det att hitta ett sätt att pumpa ut det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasn87 0 Postad 12 Maj , 2019 Okej . Ska försöka kolla det idag. Hoppas att det är något sådant. Ska även försöka lägga in lite bilder så ni kan se. /Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser