rackarhulda 8 Postad 10 Maj , 2019 (redigerade) Hej ! jag hjälper en kompis med en motor alltså en yanmar YSM12G ( med efter installerad martec färskvattenkylning ca 25 år sedan) , när man slår på tändningen är jag van vid att vattnet ska cirkulera vatten i expansionstanken genom skvallerhålet i termostatet , men nu cirkulerar inget ? är det termostatet ? och var sitter i så fall denna ? motorn är ca 40 år gammal men går faktiskt riktigt bra . Motorn har fungerat bra i alla år men jag undrar vart sitter termostatet och visst ska det cirkulera i tanken !? Redigerad 10 Maj , 2019 av rackarhulda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Maj , 2019 Den elektriska cirkulationspumpen kan vara kopplad på generatorn (laddningslampan). Så har jag gjort, pumpen startar först när generatorn börja ladda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 10 Maj , 2019 (redigerade) ah jag var inte tydlig, cirkulationspumpen låter men det cirkulerar inget vatten , och slangarna till och ifrån pumpen är hårda !? Redigerad 10 Maj , 2019 av rackarhulda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Maj , 2019 Beror troligen på att termostaten inte öppnat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 13 Maj , 2019 Tänkte på är det viktigt att vattnet i färskvattensystemet cirkulerar åt rätt håll , jag menar man kan ju koppla inloppet i ovansidan på motorn eller på undersidan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2019 1 timme sedan skrev rackarhulda: Tänkte på är det viktigt att vattnet i färskvattensystemet cirkulerar åt rätt håll , jag menar man kan ju koppla inloppet i ovansidan på motorn eller på undersidan ? Sjävklart. Men tydligen inte alltid enl varvskillarna så det skadar inte att kolla. Bra påpekande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 13 Maj , 2019 Kan inte minnas att min Martec kylning ger något flöde via expansionen när motorn inte går. "Suger" inte elpumpen på utgången vid värmeväxlaren, trycker igenom motorn och tillbaka i värmeväxlaren (Retur från motorn)? Expansionen är kopplad före värmeväxlaren (Retur från motorn) och vid elpumpens intag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2019 Martec har inget flöde förrän termostaten öppnar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Maj , 2019 En bättre bild på Martec 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 13 Maj , 2019 (redigerade) bhemac Du är en Guldklimp ! Tack för din och andras support . Jag trodde faktiskt att tex färskvattenpumpen skulle cirkulera vattnet i systemet genom det lilla skvallerhålet i termostatet och ut i expantionskärlet , så gör det i min VP pumpen startar när jag vrider på tändningen, då ser jag om pumpen fungerar eller ej ! Men jag ville ju ha det så . Redigerad 13 Maj , 2019 av rackarhulda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser