Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
rackarhulda

Yanmar YSM12G

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej !

jag hjälper en kompis med en motor alltså en yanmar YSM12G ( med efter installerad martec färskvattenkylning ca 25 år sedan)   , när man slår på tändningen är jag van vid att vattnet ska cirkulera vatten i expansionstanken genom skvallerhålet i termostatet , men nu cirkulerar inget ? är det termostatet ? och var sitter i så fall denna ? motorn är ca 40 år gammal men går faktiskt riktigt bra . Motorn har fungerat bra i alla år men jag undrar vart sitter termostatet och visst ska det cirkulera i tanken !?

Redigerad av rackarhulda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den elektriska cirkulationspumpen kan vara kopplad på generatorn (laddningslampan).

Så har jag gjort, pumpen startar först när generatorn börja ladda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ah jag var inte tydlig, cirkulationspumpen låter men det cirkulerar inget vatten , och slangarna till och ifrån pumpen är hårda !?

Redigerad av rackarhulda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror troligen på att termostaten inte öppnat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på är det viktigt att vattnet i färskvattensystemet cirkulerar åt rätt håll , jag menar man kan ju koppla inloppet i ovansidan på motorn eller på undersidan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rackarhulda:

Tänkte på är det viktigt att vattnet i färskvattensystemet cirkulerar åt rätt håll , jag menar man kan ju koppla inloppet i ovansidan på motorn eller på undersidan ?

Sjävklart. Men tydligen inte alltid enl varvskillarna så det skadar inte att kolla.

Bra påpekande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte minnas att min Martec kylning ger något flöde via expansionen när motorn inte går.

 

"Suger" inte elpumpen på utgången vid värmeväxlaren, trycker igenom motorn och tillbaka i värmeväxlaren (Retur från motorn)?

Expansionen är kopplad före värmeväxlaren (Retur från motorn) och vid elpumpens intag? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martec har inget flöde förrän termostaten öppnar.

 

martec.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bättre bild på Martec

 

Martec2.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

bhemac Du är en Guldklimp !

Tack för din och andras support  . Jag trodde faktiskt att tex färskvattenpumpen skulle cirkulera vattnet i systemet genom det lilla skvallerhålet i termostatet och ut i expantionskärlet , så gör det i min VP pumpen startar när jag vrider på tändningen, då ser jag om pumpen fungerar eller ej ! Men jag ville ju ha det så .

Redigerad av rackarhulda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...