Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
lindius

Byta kulventil

Rekommendera Poster

Nej, det har jag inte, har bara gått på vad som skrivits i andra trådar här, det svajar vilt mellan "har det suttit så länge så lär det sitt länge till" till att byta med korta intervaller.

Hoppades att jag kunde byta i höst istället för att behöva ta upp båten igen :S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lindius:

Nej, det har jag inte, har bara gått på vad som skrivits i andra trådar här

Sök bilder på dåliga genomföringar. Men gör det efter sommaren så slipper du bli nervös ;)

Nästan alla bilder på dåliga genomföringar har skador på utsidan där genomföringen går igenom skrovet men ser fö helt ok ut. 

Ska man återanvända bordgenomföringen så ska den gamla ut, rengöras och besiktigas innan den återmonteras. Inte minst för tätningens skull.

Fråga försäkringsbolaget vad de tycker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så få bordsgenomföringar som möjligt som mynnar under vattenlinjen.

När det är dax att byta om det är möjligt så plugga och gör nytt hål ovan vattenlinjen.

Samt för de som mynnar under vattenlinjen, stäng ventilen när båten inte används.

Kontrollera även gamla slangar och slangklämmor om de behöver bytas.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Ska man återanvända bordgenomföringen så

 

Hade jag inte hittat sprickan i kulventilen så hade jag inte brytt mig om genomföringen alls, men du menar att om jag demonterar nuvarande kulventil så måste jag göra det samma med genomföringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev lindius:

 

Hade jag inte hittat sprickan i kulventilen så hade jag inte brytt mig om genomföringen alls, men du menar att om jag demonterar nuvarande kulventil så måste jag göra det samma med genomföringen?

Måste och måste, men bör är nog en bra ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-24 vid 12:08 skrev lindius:

Nej, det har jag inte, har bara gått på vad som skrivits i andra trådar här, det svajar vilt mellan "har det suttit så länge så lär det sitt länge till" till att byta med korta intervaller.

Hoppades att jag kunde byta i höst istället för att behöva ta upp båten igen :S

Din grundfråga verkar vara : Måste jag byta nu och i så fall till vad och hur ska jag bära mig åt. eller kan jag vänta till efter upptagning i höst med hela eller delar av reparationen.

 

Steg ett är att kolla vilka effekter du fått av frostsprängningen.

När läcker det in vatten?

  • När kranen är öppen
  • När kranen är stängd
  • En liten stund efter att kranen har stängts/öppnats

Om det läcker hela tiden antingen kranen är öppen eller stängd så finns det inget val - byt kranen.

 

Om det läcker in en liten stund efter efter att kranen stängts/öppnats så är det sannolikt bara det vatten som står inne i ventilen som rinner ut genom sprickan. När kulan tömts så är det tätt (rätt vanligt när instängt vatten i en kulventil trycker sönder godset "i tvärsled"). Är läckan av den karaktären så är de såklart obra men ingen katastrof. Den skvätt som kommer ur ventilen är såklart irriterande men båten lär ju inte sjunka under sommaren. Om du kan leva med irritationen så kan du vänta till i höst med att byta (men självklart ska du byta).

 

Angående byte av genomföringar och kranar i förebyggande syfte så handlar det om vad det är för material o ålder på genomföringarna. För en lekman kan det vara svårt att skilja på en brons och mässingsgenomföring. Vad gäller olika mässingskvaliteter så är det i stort sett omöjligt (många mässingsgenomföringar är omärkta). Bronsgenomföringar håller nästan i evigheter. Bra mässingskvalitet häller väldigt länge. Dålig mässingskvalitet är riskabel när den åldrats. Detta är problemet i ett nötskal. Osäkerheten gör att många byter, ibland i förtid p.g.a. okunskapen om tillverkningsmaterialet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Steg ett är att kolla vilka effekter du fått av frostsprängningen.

När läcker det in vatten?

  • När kranen är öppen
  • När kranen är stängd
  • En liten stund efter att kranen har stängts/öppnats

 

Tack för ditt svar!

 

Jag hade inget läckage när kranen var stängd, men när jag motionerade den efter sjösättning så fräste det ut lite vatten genom sprickan som jag då såg. Efter stängning av kranen kom det ca en droppe varannan sekund, tyvärr väntade jag inte länge nog för att se om det slutade droppa utan lagade med epoxykitt i princip direkt. Jag har inte testat att öppna kranen efter lagningen, gissade att det var svårt för kittet att klara trycket efter att bara ha kletats på bäst jag kunde.

 

Har nu inhandlat kulventil och det som behövs för byte av denna, ska bara hitta en tid där någon finns tillhands och kan ta mig i lyftkranen ifall Seabungen inte fungerar som den ska, eller om jag lyckas dra loss genomföringen när jag lossar kulventilen... Kommer täta med lin och pasta för att kunna byta genomföringar i höst/vår vid behov. 

Håller tummarna för att bhemac inte får säga "vad var det jag sa..." :s

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag har så många bilder att bjuda på, men jag bytte på vår Albin Nova några genomföringari fören, och tänkte väl så här (efterhandskonstruktion).

 

Om man ändå byter kan man byta till försänkta i komposit. Lägga ett lager duk utanför och vika in den något in i genomföringen och sätta allt i epoxy. (det tog tid...) framförallt för att skrovets tjocklek var enormt litet, så fick börja med att bygga upp tjockleken etc.

då har man inte några metaller, inget som sticker ut om man kör över timmer eller leker isbrytare etc.

 

I efterhand så skulle jag aldrig försänka en ventil i nån sorts lättviktskonstruktion som Novan tror att den är.. med tanke på allt extra arbete på insidan för att stärka konstruktionen. (om båten har sina 2cm så hade det ju varit en helt annan sak)

Så skulle jag byta efter midskepps eller på en cruiser, blir det sannolikt utanpåliggande komposit, fastsatta i epoxy, tätade med teflon-tejp eller sika eller annat rekommenderat.

Vill man komma ner i pris skulle jag tro att motsatsen till SXK förslag om brons och sen trudesignventil.. dvs genomföring i komposit och sedan rostfri ventil från biltema kan vara ett vinnande lågprisalternativ. (men sen om det är värt att spara 350kr på ventilen är ju inte säkert...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, MAXI120 said:

(om båten har sina 2cm så hade det ju varit en helt annan sak)

Jag mailade faktiskt Trudesign igår om de 20mm effektiv skrovtjocklek de anger som minimum i sin dokumentation. För att få höra hur de tänkt, jag får inte ihop hur det ska hjälpa mitt 10mm glasfiberskrov då ventilen eller genomföringen utan tvekan ger vika innan skrovet, från vilket håll det än smäller. 
 

Svaret jag fick var att det inte berör massiva GRP-skrov av hygglig tjocklek utan tunnare alu-båtar och liknande där skrovet ger efter och flexar ifall installationen utsätts för sidledskrafter. 

Redigerad av Virvelvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...