Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
lindius

Byta kulventil

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej forumet! Behöver lite av er expertis igen.

Sjösatte här om dagen och allt var frid och fröjd, tills jag motionerade kulventilerna. Det visade sig att jag uppenbarligen glömt att öppna en ventil i höstas för nu hade den en spricka... Lagade sprickan med lite epoxykitt vilket verkar ha blivit tätt (det kom kanske en droppe var annan, var tredje sekund innan). Tror att jag har original bronsgenomföringar och kulventiler (båten är från -78).

Tänkte nog satsa på en ny kulventil i komposit mest för att inte behöva bry mig om att olika metaller ska äta på varandra. Brons-ventilerna hittar jag bara på nätet och vill helst byta i helgen, dessutom gjorde de inte bra ifrån sig i PBs test (spelar väl mindre roll egentligen, mina har ju troligtvis levt i 41 år...). Kompositvarianterna är ju extremt dyra dock...men betalar om det är det bästa alternativet. Tar gärna tips ifall jag tänker fel.

 

Så frågorna då...

 

Jag gissar att det kommer vara lagom svårt att få bort den gamla ventilen, tips för att få loss den? Värmepistol? Knacka? Vad ska jag förbereda för verktyg?

 

Tog för givet att jag måste lyfta båten, men vågar man göra såhär? 

 

Redigerad av lindius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många ventiler/genomföringar har jag bytt under åren men aldrig sett någon som släppt så finst som på videon.

Värma brukar vara nödvändigt men tveksamt om det fungerar med den nedre delen i kallt vatten.

Byter man ventil så bör man nog byta genomföringen samtidigt och den snabbaste/enklaste metoden är att skära spår utvändigt med vinkelslipen och sen hugga bort delarna.

Jag hjlpte en kille för några år sedan. Det läckte från ventil/genomföring efter sjösättning. Han pratade med han som körde trucken. Av säkerhets skäl kunde inte truckföraren lämna båten hängande men ha var visst tvungen att kolla några hydraulslangar el likn och under tiden bytte vi genomföringen, tror det gick på 20 min.

Trudesign tror jag är jättebra, möjligen att vi inte vet hur de är om 20 år.

Själv är jag av uppfattningen att man byter efter 10 år men så länge har jag aldrig haft någon båt och jag har som vana att byta när jag köpt båt. Kvaliteten på det som sitter vet man aldrig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldans fiffig grej! Har faktiskt gjort precis det här, dock utan sådan grej (med ventilen stängd). Man ska vara säker på att den nya ventilen har rätt dimension och inte bli förskräckt av att det väller in några liter. För övrigt är det ju samma procedur som när man tar in loggivaren för rengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?

Jag upptäckte att en kulventil slutat fungera efter att båten tagits upp på land så det blev byte till ny kulventil i brons vilken beställdes från Hjertmans och efter några dagar fanns den i butiken. Funderade ett tag på komposit men de var för stora samt dyrare. Brons håller länge men se till att öppna kulventilen ca 75% vintertid när båten står på land så ska den inte frysa sönder.

Med en stor skiftnycklar att hålla fast bordsgenomföringen och en till skiftnyckel till kulventilen så gick det enkelt att få loss kulventilen. Vissa skiftnycklar har dock för breda käftar samt det kan vara trångt så stora skiftnycklar kanske inte får plats. Ett alternativ är fasta nycklar som även oftast är smalare.

Jag la på lin och kitt på gängorna innan montering.

Det kan gå att hålla emot bordsgenomföringen från utsidan genom att trä in skaftet på en skiftnyckel.

 

Men ska du göra bytet med båten i sjön så måste du få tätt eller luta båten ordentligt så att bordsgenomföringen kommer ovanför vattenytan. Vet ej om en seabung fungerar för detta. Annars får man försöka pressa något från utsidan. Det brukar ju inte vara mer än några dm under vattenytan. Samt det är bra att vara minst två personer så finns en större chans att man kan klara ut en svår situation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Byter man ventil så bör man nog byta genomföringen samtidigt och den snabbaste/enklaste metoden är att skära spår utvändigt med vinkelslipen och sen hugga bort delarna.

Skulle helst slippa detta :S

 

41 minuter sedan skrev bhemac:

Jag hjlpte en kille för några år sedan. Det läckte från ventil/genomföring efter sjösättning. Han pratade med han som körde trucken. Av säkerhets skäl kunde inte truckföraren lämna båten hängande men ha var visst tvungen att kolla några hydraulslangar el likn och under tiden bytte vi genomföringen, tror det gick på 20 min.

Vi har en rejäl kran på båtklubben, borde gå att lösa att man får hänga där en stund tänker jag.

 

38 minuter sedan skrev trewq:

Väldans fiffig grej! Har faktiskt gjort precis det här, dock utan sådan grej (med ventilen stängd). Man ska vara säker på att den nya ventilen har rätt dimension och inte bli förskräckt av att det väller in några liter. För övrigt är det ju samma procedur som när man tar in loggivaren för rengöring.

Att köra helt utan vågar jag nog inte :P Har aldrig tagit in loggivaren för rengöring...

 

30 minuter sedan skrev per_62:

Vad är det för båt?

Sunwind 26, segel

 

30 minuter sedan skrev per_62:

Funderade ett tag på komposit men de var för stora samt dyrare. Brons håller länge men se till att öppna kulventilen ca 75% vintertid när båten står på land så ska den inte frysa sönder.

Ja, var säker på att jag gjort detta på samtliga men hade tydligen missat en...skulle ju som sagt helst få det bytt i helgen och har inte hittat brons-ventiler i butik, bara mässingslegeringar och RF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du inte kan lyfta upp båten vilket underlättar så verkar den där seabung vara en bra pryl. Men om den inte fungerar så behöver du kanske täta utifrån om det strular vilket underlättas om båten är på grunt vatten samt kanske även ska lutas.

Kolla som sagt med Hjertmans dom har kulventiler i brons.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lindius:

Tog för givet att jag måste lyfta båten, men vågar man göra såhär? 

 

 

Jag gjorde exakt så när min bottenventil hade frusit sönder och jag inte upptäckte det förrän jag redan hade båten i sjön. Det fungerade otroligt men sant väldigt bra och sparade mig dyk eller lyft. 

Av med slangen

Öppna ventilen

Tryck igenom gummiparaplyet

Dra tillbaka det lite så gummit lägger sig mot utsidan skrovet

Skruva av ventilen medan du håller i paraplyhandtaget

Trä av den trasiga ventilen

Trä på den nya med valfri gängtätning

Skruva fast ventilen

Dra hårt i paraplyet som då viker sig fel väg och kommer upp genom ventilen

Stäng ventilen

Klart! 

Obs! kolla så paraplyet kommer igenom den ventilen du tänkt sätta dit först så den inte fastnar halvvägs, finns olika storlekar. 

Blir några liter vatten som sölas och lite nervigt men det fungerar! 

 

Lycka till

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lindius:

Skulle helst slippa detta :S

 

Min erfarenhet är att ventilerna brukar vara helt ok men bordgenomföringar kan vara ordentligt anfrätta på utsidan dvs gängorna. Några genomföringar har brustit när man klippt till med en liten slägga. Då spelar inte en dyr kompositventil någon som helst roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Slowrider:

Lycka till

Mvh

Jocke

 Tack / Jocke :P

 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Min erfarenhet är att ventilerna brukar vara helt ok men bordgenomföringar kan vara ordentligt anfrätta på utsidan dvs gängorna. Några genomföringar har brustit när man klippt till med en liten slägga. Då spelar inte en dyr kompositventil någon som helst roll.

 

Nu är du jobbig, vilket jag tackar för :P blir till att söka forumet efter skrovgenomföringsbyten...menar du alltså att ni lyckades byta skrovgenomföring med hängande båt? tätt med blöt båt? Så många frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med skrovgenomföringar? Någon som råkat ut för att genomföringen gått sönder? Eller inte hållit för avsiktlig misshandel? 

Hur har den brustit, släppt från skrovet eller gått av vid ventilen eller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev lindius:

menar du alltså att ni lyckades byta skrovgenomföring med hängande båt? tätt med blöt båt?

Japp. Ägaren gömde vi ombord, allting förberett. De ställde ner kölen någon meter in på kajen, jag skar med vinkelslipen, högg bort kanterna och slog in genomföringen. Sen smärglade jag rent med vinkelslipen medan ägaren skrapade rent på insidan. Jag tryckte in den nya genomföringen, troligen med silikon på. Ägaren lindade på lin och pasta, sen var det bara att dra fast. Det var enkelt!

12 minuter sedan skrev trewq:

Hur är det egentligen med skrovgenomföringar?

Det finns en del bilder där genomföringar varit ordentligt anfrätt på den delen som passerar genom skrovet. De bilderna känns inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev trewq:

Hur är det egentligen med skrovgenomföringar?

Min båt från - 89 har visserligen mest gått i Östersjön, Mälaren och Vänern men jag kan inte se antydan till att det skulle vara anfrätta genomföringar. Jag har brutit och klämt men de verkar väldigt fräscha. 

Men jag vet inte om det är olika kvalitéer som förekommer bland genomföringar. 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Slowrider:

Men jag vet inte om det är olika kvalitéer som förekommer bland genomföringar. 

Det är ju det som är problemet, man vet inte förrän man bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tidigare funderingar så tittade jag på Turdesigns hemsida och de rekommenderar bland annat Sika som gängtätning, finns det någon anledning att inte köra på det (har det ju redan i båten så det är en enkel lösning).

Har beställt en Sea Bung, men kommer testa den i närhet av kranen ifall det inte fungerar som tänkt :P

Blir genomföringar i vinter istället (skjuta på jobb är ju alltid en bra lösning...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trudesign är troligen väldigt bra men jag är alltid lite misstänksam mot nya grejer. Plastfärg ansågs ju också bra en gång i tiden.

Skulle jag verkligen satsa så skulle det vara Blake ventiler i brons, de brukar anses vara det bästa och används väldigt ofta av långseglare.

Ska man ha andra bra grejer så får man handla i USA, där säljs det mycket brons och den typen av genomföringar där man har en rund eller trekantig platta på insidan och skruvar in själva genomföringen utifrån.

 

 

 

Blake Seacock.jpg

Perko-Bronze-assemby-Thru-hull-seacock-90-tailpiece.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är flera anledningar till att jag väljer Turdesign. Vad det gäller kostnad så är skillnaden försumbar. 1,1/4 kulventil i brons = 610:- på Hjertmans där jag hittat dem, trudesigns kostar 659:-

 

Med den i plast behöver jag inte oroa mig för problem med olika sorts metaller (jag inte är säker på något som sitter i båten.)

 

I PBs test så var den klart bäst, brons sämst. Och ja, det är handhavandefel när de fryser, men sådant händer och kan jag minska de problemen så varför inte.

 

Skulle jag ha båten för att segla jorden runt skulle jag säkert titta på andra lösningar oxå, Blake ser jättefina ut men verkar vara i en helt annan prisklass efter en snabb googling.

 

Kommer gängtätning med Sika göra det omöjligt att demontera?

 

Ocg igen, jag uppskattar verkligen all input, det är när olika tankar och åsikter lyfts som man löser problem och lär sig. Försöka ta ett så informerat beslut som möjligt som passar mina förutsättningar :)

 

Redigerad av lindius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använde lin och kitt på gängorna innan montering vilket torde vara enkelt att lossa i en framtid vid behov. Sika blir väl svårare att få loss?

Kulventil från Trudesign fick inte plats så jag valde kulventil i brons från Hjertmans samt låter den vara öppen ca 75% vintertid när båten står på land så ska frysrisken vara liten. Att PB bedömer att kulventiler i brons är sämst låter märkligt. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev per_62:

Att PB bedömer att kulventiler i brons är sämst låter märkligt

Det var just i frystest de presterade sämst. Ja, ventilerna skall öppnas över vintern, men nu hade jag tydligen missat en, är en dålig båtmänniska :(

 

Undrade just om sika skulle bita ihop det för hårt...men det vore ju enklast då det redan finns i båten, därför jag ville kolla med expertisen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyssnade på SXK Väst presentation för några år sedan.

Då var rekommendation no 1 Brons, no 2 Komposit minns inte exakt sedan ordningen på rostfritt och DZR.

 

RF kan drabbas av spaltkorrision.

Komposit kan få problem med frostsprängning eller om man kör på stock/stolpe som slår olyckligt på genomföringen.

 

Senast jag sökte på SXK webben såg jag ett kombo förslag:
*bronsgenomföring

*resten komposit

 

RCD (EUs båt direktiv) begär att genomföringar/ventiler skall klara minst 5 år....lite låga krav.

När jag för 5 år sedan kollade så fann jag genomföringar och slangstos i DZR

men ventilerna var i annat material.

 

Vår båt från 2002 bytte jag till brons delar importerade av Ital Nordic som lokal båtbutik beställde hem. Anledningen till bytet är att vara proaktiv mtp längesegling och att septikkranen brukar ge upp först (kärva igen).

Det svenska varvet verkar ha använt brunt sikaflex även till gängtätning.

1 av 6 genomföringar fick jag loss mha stora shiftnycklar, 4 var det vinkelslip och till kylvattenintaget användes bågfil, kan svårigheten att skruva loss delarna bero på sikaflex som gängtätning?

 

När jag meckade upptäckte jag att Volvo Penta's original kulventil hade misstänkta rinningar som jag inte lagt märke till tidigare. Vi har haft båten frostfritt på vintern men tidigare ägare kanske inte har ställt kranen i halvstängt läge och rinningarna kanske beror på frostsprängning?

 

Nya bronsdelar monterades mha BT produkter (marintätning och VVS tätning).

Om jag skulle göra om det hade jag kapat genomföringarna för de i brons är onödigt långa (hade otur när jag tänkte så jag tog bort 15 mm på en 45 böj, koniska gängor skall aldrig förkortas....).


image.png.1c90c73400beb459f96fe2b4150f15b5.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Att PB bedömer att kulventiler i brons är sämst låter märkligt.

Ja men kanske inte så konstigt, de har långt ifrån alltid så mycket kunskap. Det var nog bättre förr.

Brons har fungerat i mer än hundra år nog det mest använda materialet.

För min del duger mässing, grejerna sitter högst 10 år hos mig.

Lin & pasta har också fungerat i hundra år, duger för mig.

I nyproduktion brukar man en gummipackning och typ Loctite.

Sika/PU är populärt bland amatörer. Jag har i alla tider använt silikon, inget kladd och ingen båt har sjunkit. Ännu.

Nu ska några nya genomföringar in, det blir prylar från Biltema med undantag från de skjutventiler jag kan återanvända. Sen blir det silikon och Loctite, jag har blivit lat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte träpluggar som jag slog in utifrån i genomföringen och sågade av det som stack ut. Använde skruvdragare med en hålsåg för att såga bort flänsen på utsidan och tryckte sedan in genomföringen i båten. Det var väldigt smidigt.

TruDesign rätt över fick det bli för mig. Använde Tec7 som tätning på genomföringen och sedan på gängorna invändigt innan kranen skruvades på plats. Jag var tvungen att ta bort handtagen på två kranar för att kunna få dem på plats (handtagen är givetvis återmonterade).

Rätt beslut att använda TruDesign? Det känns så även så här i efterhand, men vi får se om några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev McLasse:

Jag köpte träpluggar som jag slog in utifrån i genomföringen och sågade av det som stack ut. Använde skruvdragare med en hålsåg för att såga bort flänsen på utsidan och tryckte sedan in genomföringen i båten. Det var väldigt smidigt.

 

Usch vilket jobb, det går fem gånger snabbare med vinkelslipen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Usch vilket jobb, det går fem gånger snabbare med vinkelslipen!

Jo, jag är nog bara lite feg 🤪. Jag bytte från 1/2" till 3/4" på två genomföringar så där blev det styrning för centrumborren för det större hålet genom skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev McLasse:

Jo, jag är nog bara lite feg

Finns ingen anledning, gör som jag, träna på grannbåten ;)

Fast jag fick skära bort 5-6 st på ett par olika båtar, bra träning!

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-17 vid 11:21 skrev lindius:

 Blake ser jättefina ut men verkar vara i en helt annan prisklass efter en snabb googling.

En 3/4" Blake kostar 1500 kr, motsvarande TruDesign kostar 975 kr. Visst, Blake är dyrare men inte så mycket. En pålitlig konstruktion som funnits länge.

Höjer antagligen andrahandsvärdet på båten också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Samt ca 200 kr för 3/4 kulventil i brons. Tänk vad många val det finns. 

 

Bra pris men med genomföring så blir det 5-600 kr för 3/4" brons.

Väljer man avzinkningsfri mässing hamnar man på 225 kr. Byter man som jag efter max 10 år så blir det väldigt billigt. Skulle jag segla jorden runt så skulle jag välja Blake alla dagar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall byta alla genomföringar på min Coronet och det blir Truedesign rätt igenom, inga jäkla metaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

TruDesign kostar 975 kr.

 

Mjo, Blake är genomföring, kulventil och slangsockel i ett? Vill ju inte byta genomföring i dagsläget

 

Trudesign blir en 700:- för kulventil. egna verktyget och slangsockel, det får duga.

 

16 timmar sedan skrev per_62:

Samt ca 200 kr för 3/4 kulventil i brons. Tänk vad många val det finns

 

Ja, det gör ju det, nu är det 1,1/4 jag behöver och då kostar brons 600:-, 50:- mindre än Truedesign

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev lindius:

Vill ju inte byta genomföring i dagsläget

Har du haft ut och besiktigat den?

Annars verkar det farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...