MERCURY82 0 Postad 9 Maj , 2019 Hej, någon som vet hur det är att byta kamrem och impeller på en mercury 50 hk från -98. Går det smidigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 9 Maj , 2019 (redigerade) Bytte kamrem idag på en Yamaha F50 -98 och enligt vad jag minns ska dessa ha samma powerhead dvs bör vara samma jobb. Man behöver ha svänghjulsavdragare och en momentnyckel. Gärna också tipex för att märka remmarna om man vill vara lite extra säker. Jobbet är relativt enkelt om man skruvat en del förut och skulle nog göra det på 30min, utan att stressa nåt vidare. Man börjar med att lossa svänghjul, stator och statorfäste. Sedan ställer man motorn med pilarna mot markeringarna. Efter det märker man remmen, lossar justerskruven på remspännaren och tar av remmen. Sedan är det tvärt om och momentdra framför allt svänghjul. Det största problemet är att lossa och dra åt svänghjulsmuttern utan verktyg för mothåll. Tryckluftspicka kan lossa och bräckjärn kan fungera som mothåll vid åtdragning. Dra också motorn enbart medurs. Innan start brukar jag dra runt motorn några varv för hand för att se att allt rör sig fint och att inget tar emot i motorn(gör man fel krockar ventiler och kolvar på många motorer). Det är inte svårt, men man bör som sagt ha en del mekvana med tanke på konsekvenserna vid ett misslyckat byte. Dessa motorer är non-interference(om jag mins rätt, garanterar inget)men stator mm brukar stryka med om remmen fallerar. Här finns länk till verkstadshandbok för Yamahan, bör finns motsvarande för Mercury om du Googlar lite... https://www.manualslib.com/manual/909046/Yamaha-F50a.html?page=82#manual Impeller är samma som på nästan alla andra utombordare. Ett enkelt jobb som lätt utföres efter en youtubevideo:) Jag tycker dessa maskiner är lättskruvade överlag och är inte dumma att lära sig skruva på:) Redigerad 9 Maj , 2019 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kramer 16 Postad 9 Maj , 2019 Bör kanske tilläggas: enklare om service har blivit utförd som sig bör. Har grejer aldrig blivit bytta så kan det vara mycket mera jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kramer 16 Postad 9 Maj , 2019 (redigerade) detta hände mig på en lite tidigare merca där tidigare ägare aldrig bytt impeller. Ska inte kapa tråd, men störigt var det. Redigerad 9 Maj , 2019 av Kramer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 10 Maj , 2019 När jag gjorde samma sak (bytte kamrem på en mercury 50hk - 98) så tänkte jag mig inte för utan skruvade i skruvarna till avdragen för långt. De förstörde statorringen, denna kostar multum, hittade en beggad i USA för en struntsumma. Använde en gammal biltema maskindelsavdragre som fungerade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 Maj , 2019 (redigerade) 1 timme sedan skrev joelfrodin: När jag gjorde samma sak (bytte kamrem på en mercury 50hk - 98) så tänkte jag mig inte för utan skruvade i skruvarna till avdragen för långt. De förstörde statorringen, denna kostar multum, hittade en beggad i USA för en struntsumma. Använde en gammal biltema maskindelsavdragre som fungerade bra. Det är lätt gjort... Vet man inte hur det ser ut under, är det inte lätt att veta hur långt man kan skruva. Tyvärr är dessa upplevelser en del av att få mekvana och alla erfarna har gjort liknande saker, även om många hävdar motsatsen;) Jag kör med Biltemas remskiveavdragare och på den är skruvarna på gränsen till för korta istället:) Annars är den bra. Dock brukar jag inte dra tills det pangar, utan spänna upp den hyffsat hårt och sedan knacka lite lätt på svänghjulet med en gummiklubba eller bända lite försiktigt för att inte bara använda kraft. Svänghjul sitter Hårt... https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/remskiveverktyg/remskiveavdragare-2000021490 Redigerad 10 Maj , 2019 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser