MK11 0 Postad 8 Maj , 2019 Hej alla supermekaniker. jag har köpt ny båt och jag är INTE nån supermekaniker och detta är min första båt med mercruiser V8. Något pinsamt detta, men köpte båten till fyndpris osett.. Tidigare ägaren säger att det sitter en 5.7l mpi motor. Dekalerna på motorn säger 5.0. hur ser man skillnad? Och som rubriken lyder, vad har jag för motor? Efi, mpi, förgasare? Vore ju sjukt intressant att veta vad man har köpt.. haha tacksam för svar. mvh den ofrivillige mekanikern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 842 Postad 9 Maj , 2019 EFI och MPI kan du glömma att det är. Du har köpt en 5.0 liter Mercrusier med en 2 ports Rochester förgasare som är helt sjövattenkyld. Men självklart kan det vara en 5.7 då man KAN ta flamkåpan från en 5.0. Vad är fyndpris osett? Modell på båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Maj , 2019 http://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-motornummer/mercruiser Ta bort flamskyddet och titta ner i förgasaren är det fyra portar ( två täcks av chokespjället vid kall motor) eller två. Ingen garanti det heller för identifikation då någon hemmasnickrare kan ha gjort ett tattarbyte och monterat dit ett ett 5,7 block/toppar och flyttat över allt annat från 5,0 motorn Sedan sä börjar avgasdelarna se misstänkta ut, läcker lite rostvatten i delningen knä-limpa. Brukar vara täcken på att rostangreppet gått för långt. Risk för vatteninträngning i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MK11 0 Postad 9 Maj , 2019 Tack för svar. blir spännande att se hur den går 🙂 om den går.. gelis: vad menar Du med 2 el 4port? Vad får vi ut av den infon, är det 4port på 5,7 el? gelis: rostangreppet gått för långt vart? Vad är rekommendationen att göra/åtgärda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser