Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
jj64

Bränsleump till Yanmar YSB har lagt av

Rekommendera Poster

Bränslepumpen har lagt av. Jag funderar på att köpa Biltemas pump 52-3232 eller den lite kraftigare 52-3233. Det ser ut som den skulle passa i samma hålbild som den gamla, dock så stämmer inte anslutningsportarna, med det ett enklare problem.

Min fråga är om någon annan har bra tips. Även så funderar jag på hur högtryckspumpen fungerar, vad händer om trycket är för högt, har den en by-pass på något sätt? Jag vet inte hur Biltemas pump fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, förstår din tvekan och tycker du gör helt rätt i att rådfråga forumet! :)
Biltema har ibland bra och prisvärda produkter. Frågan är om dina föreslagna bränslepumpar kan tillhöra denna kategori?
  Mja, Biltemas sajt är i detta fall mer än lovligt tilltrasslad kan jag tycka. (För där ser man foton på vad man förväntar sig vara själva `säljprodukten´ ur olika perspektiv,  istället för olika fotovinklar av själva produkten syns - förvirrade nog - helt andra snarlika bränslepumpar hos Biltema??

För att utreda exakt vilka foton som du uppfattar som de aktuella, så ber jag dig att bekräfta beställningsnumren i bilden nedan visar just de produkter (52-3232 respektive 52-3233). Är dessa  foton av just de pumpar som du menar som möjligt köpobjekt, eller har du månne råkat `glo litet fel i Biltemas virriga sajt´??

Om pumpalternativen i min bild nedan stämmer så kan forumtrådens sökande fokusera, alltså söka vidare på pumptillverkare/pumpprestanda/båtlämplighet??
Tips1: Här en svenskspråkig sajt (med inbyggda internetlänkar till olika faktaspäckade sajter)
Tips2: Detta med bränslepumpars lämplighet är litet knepigt säkerhetsmässigt. Bilar/mc lämnar snabbt eventuella läckage bakom sig på asfalten, båtar samlar däremot upp eventuellt läckage i `kölvinet´. Bil/mc-förare  kan snabbt köra in till närmsta vägkant och - vid brand - springa bort längs vägrenen.

Bildkälla:     
(Ps. Haha, kunde som legitimerad ordpolis, eller snarare `begreppspolis", inte helt avhålla mej från att raljera litet. I skärmdumpen nedan har jag klippt in - i rött - en för mej häpnadsväckande ordglidning?? Ds.)

bränslepump.biltema.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken elektrisk bränslepump som helst fungerar här precis som till en Wallas. Det enda man behöver kolla är om det är en tryck eller sug pump dvs om den sak sitta lägre eller högre än nivån i tanken.

Det finns folk som ersatt den uttjänta mekaniska pumpen med en elektrisk utan problem. Brukar bli hemskt mycket billigare samt underlätta vid avluftning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...