Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
jmwa

Läckande servocylinder- vad göra?

Rekommendera Poster

Nu är det dags igen - denna gång läckande servocylinder till Volvo Penta DPS-A😬 Bifogar en bild jag hittade på nätet. Min läcker vid de två pilar där det står "will not repair" (förstås...)

Nu brukar det ju finnas kluriga lösningar för den händige i alla fall. Är det någon här på forumet som vet något sätt att laga detta?

Tacksam för tips!!

61G+fOuj9fL._AC_SL1500_.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta mer.
1. Fungerar den trots läckage?
2. Kan du montera isär den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Berätta mer.
1. Fungerar den trots läckage?
2. Kan du montera isär den?

1. Ja, den har funkat i flera år. Läcker några dl per sommar.

2. Nej, precis just det läckande stället är inte servicebart. Hittade för några timmar sedan en tråd där någon sågat sönder en likadan just för att se om det stämmer att den inte kan tas isär. Se bifogad bild. Packningen vid röda pilen läcker men kan inte bytas. På en komponent som kostar över 12000kr. Det går alltså inte. Funderar på någon läcktätande tillsats eller att bara köra vidare...

steering12_zps37e6095e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon annan cylinder som passar? Vetus? Sleipner?

Jag har inte kollat så noga, men jag har Sliepner i min båt, kopplat till 290 duodrev. Ser ut att vara Volvo-Penats servopump iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Finns det någon annan cylinder som passar? Vetus? Sleipner?

Jag har inte kollat så noga, men jag har Sliepner i min båt, kopplat till 290 duodrev. Ser ut att vara Volvo-Penats servopump iallafall.

Eftersom den ändå fungerar så får jag väl köra på så länge. När jag startade tråden visste jag ännu inte 100% att det läckaget inte kan fixas. Men på bilden ovan ser det helt hopplöst ut. När den rasar helt får jag väl jaga ersättningsdel. Dock inte VP igen...och helst en som kan servas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att testa ett medel som mjukar upp tätningar, finns nog hos bildelsfirmor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev M__G:

Kan vara värt att testa ett medel som mjukar upp tätningar, finns nog hos bildelsfirmor. 

Bra idé.. Ska kolla hos Mekonomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min cylinder. Har hängt en liters färgburk under för att slippa spillet i motorutrymmet. Har funderat på att täta utvändigt med någon slags tätning men jag har inte prövat ännu. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vari ligger problemet att dra ut kolven till vänster, i denna bild? 

 

Tätningar går att få tillverkade hos Momentum, om de inte finns att köpa. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på sågsnittet så ser du. Själva cylindern som kolven rör sig i kan också röra sig några mm åt vardera hållet, och fungerar som regulator för oljeflödet. Den går enligt personen som lagt upp bilden inte att dra ut, men när du säger det så är det faktiskt inte glasklart. Kanske åt höger i bild? 

Tror att jag tar loss den i höst och pysslar i ugn och ro med den så att jag inte förstör något nu i brådskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Vari ligger problemet att dra ut kolven till vänster, i denna bild? 

 

Tätningar går att få tillverkade hos Momentum, om de inte finns att köpa. 

 

Förlåt Hybro, jag pratar i nattmössan! Dra ut till vänster förstås! Men möjligen kan det vara en förtjockning i godset till höger som hindrar. Får väl se i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎08 vid 07:50 skrev Tollaren:

Har samma problem med min cylinder. Har hängt en liters färgburk under för att slippa spillet i motorutrymmet. Har funderat på att täta utvändigt med någon slags tätning men jag har inte prövat ännu. 

I förra båten gjorde jag likadant, visserligen inget servo, men en läckande hydraulcylinder. 

Men i Kosterakipelagen blev läckaget så stort att så att påfyllning i rattpumpen fick ske väldigt ofta, tog mig in till Kyrkosund på Syd-Koster genom att styra med bogpropellern, och en ny cylinder beställdes för leverans till en firma inne i Strömstad. Egentligen inga problem den gången, då det var fint väder, nästan vindstilla, och det gick att ta sig till en hamn med lokaltrafikförbindelse till en ort där det fanns en firma som med kort varsel kunde få hem en reservdel från Norge.

 

Men felet kunde ha uppkommit under passage över illa beryktade Tjurpannan, hade man kanske i bästa fall hade hamnat i en nödhamn (i värsta fall sönderslagen mot klipporna eller något bättre, på en intensivvårdsavdelning) utan förbindelse med en större ort, och det kunde vara så att reservdelarna var restnoterade....

 

När det gäller motor, styrning, reglage och sådana fundamentala funktioner ombord är det ju väldigt bra att dessa funkar felfritt redan vid sjösättningen, sedan kan ju akuta problem ändå uppkomma under säsongen, men bra om man kan förebygga så mycket det bara går, eller hur?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrningen funkar ju tack och lov mekaniskt även vid servohaveri på min båt. Detta fel får vänta till i höst, men jag är ändå nyfiken på erfarenheter av detta problem, och gärna innovativa lösningsförslag. Volvo Penta är hopplösa med alla svindyra komponenter som de påstår inte kan servas utan måste bytas. Många har tack och lov klurat ut hur man gör sånt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I förra båten gjorde jag likadant, visserligen inget servo, men en läckande hydraulcylinder. 

Men i Kosterakipelagen blev läckaget så stort att så att påfyllning i rattpumpen fick ske väldigt ofta, tog mig in till Kyrkosund på Syd-Koster genom att styra med bogpropellern, och en ny cylinder beställdes för leverans till en firma inne i Strömstad. Egentligen inga problem den gången, då det var fint väder, nästan vindstilla, och det gick att ta sig till en hamn med lokaltrafikförbindelse till en ort där det fanns en firma som med kort varsel kunde få hem en reservdel från Norge.

 

Men felet kunde ha uppkommit under passage över illa beryktade Tjurpannan, hade man kanske i bästa fall hade hamnat i en nödhamn (i värsta fall sönderslagen mot klipporna eller något bättre, på en intensivvårdsavdelning) utan förbindelse med en större ort, och det kunde vara så att reservdelarna var restnoterade....

 

När det gäller motor, styrning, reglage och sådana fundamentala funktioner ombord är det ju väldigt bra att dessa funkar felfritt redan vid sjösättningen, sedan kan ju akuta problem ändå uppkomma under säsongen, men bra om man kan förebygga så mycket det bara går, eller hur?!

Håller med men mitt läckage är inte mer än 2-3 dl per säsong och jag fyller på vid behov. har inte sett det som en farlighet, det går ju fortfarande styra men lite trögare när oljenivån blir låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Tollaren:

Håller med men mitt läckage är inte mer än 2-3 dl per säsong och jag fyller på vid behov. har inte sett det som en farlighet, det går ju fortfarande styra men lite trögare när oljenivån blir låg.

Ok, alltså servoverkan som gradvis försvinner. Jag förlorade styrförmågan mer eller mindre helt och hållet. men det är ju då i servodelen din cylinder läcker litet, inte lika allvarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-07 vid 11:56 skrev jmwa:

Nu är det dags igen - denna gång läckande servocylinder till Volvo Penta DPS-A😬 Bifogar en bild jag hittade på nätet. Min läcker vid de två pilar där det står "will not repair" (förstås...)

Nu brukar det ju finnas kluriga lösningar för den händige i alla fall. Är det någon här på forumet som vet något sätt att laga detta?

Tacksam för tips!!

61G+fOuj9fL._AC_SL1500_.jpg

fandt du løsning ,eller blev hele cylinder byttet,jeg står med samme problem på KAD43 med dpe-drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...