Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
HakBle

Packboxen till en vattensmord propelleraxel blir varm

Rekommendera Poster

Undrar om någon erfaren person kan ge mig ett råd om detta: 
Har en ny propelleraxel (vattensmord) med packbox och tätningar - se bilden. Nu märker vi att packboxen och metallflänsen blir varma när man kört ett tag. Ska det vara så?
När man kollar runt på nätet blir man inte klokare, på en del ställen står det att det absolut inte ska bli varmt, på andra att om det bara är mindre än 60 grader är det ingen fara.
Nån som vet hur det är?

 

Håkan Bley

axeltätning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Nja den är väl snarare oljesmord och vattenkyld.

Varmt är ett relativt begrepp, jag har aldrig upplevt att någon sommar varit för varm, men fryser ständigt den mörka årstiden.

 

Åter till frågan, kan du lägga handen på när den är varm?

 

Ser ny ut och verkar vara monterad av en som vet hur det ska se ut beträffande slangklammor,

har det tidigare varit en fettsmord tätning, kan hylsan vara fylld med gammalt, fett så att vattnet inte kommer fram så att det kan kyla tätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

 

Ja, det går att lägga handen på den, men det känns ordentligt då.

 

Den har inte varit fettsmord tidigare, utan det var en likadan tätning förut....

Det är ett proffs som har gjort installationen, alltså inte jag  😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev HakBle:

Det är ett proffs som har gjort installationen, alltså inte jag  😉

 Hänger du ett tag här så blir du ett!  🛠️

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen finns det inget vatten i hylsröret. Sitter det vattenintag på stävlagret? Det ser också ut som det är en luftbubbla i oljeslangen. När man monterar en sån här tätning, är det bra att skruva bort slanganslutningen, och fylla oljerummet med en oljekanna. Då vet man att det är fyllt med olja. Om man bara häller olja i slangen, kan det ta lång tid innan luften har bubblat ut, och ersatts med olja. Ingen av mina favorittätningar. Enda fördelen är att den är kort, och får plats när det är trångt mellan hylsrör och backslag.  Att man är " Proffs" Betyder bara att man tar betalt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det sitter vattenintag längst akterut. Om det finns en luftbubbla i hylsröret, så inte vattnet kommer in, hur får man bort luften då? Finns ingen luftningsöppning vad jag kan se.

Oljerummet fyllde jag på det sätt du beskriver i höstas, men det har det kommit in en luftbubbla ändå av nån anledning. Kanske man behöver göra om det nu efter sjösättningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lossa lite på de främre slangklämmorna tills det kommer vatten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bild.png.8611c16d102bd5d62531da68cf1548be.png

1 timme sedan skrev HakBle:

- - -

Oljerummet fyllde jag på det sätt du beskriver i höstas, men det har det kommit in en luftbubbla ändå av nån anledning. Kanske man behöver göra om det nu efter sjösättningen? 

Slangen verkar hänga i en båge, då klarar luftbubblan inte att stiga uppåt. Fäst oljeslangen så du får en jämn stigning hela vägen upp så kommer bubblan att försvinna och olja att rinna ner mellan packboxarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

bild.png.8611c16d102bd5d62531da68cf1548be.png

Slangen verkar hänga i en båge, då klarar luftbubblan inte att stiga uppåt. Fäst oljeslangen så du får en jämn stigning hela vägen upp så kommer bubblan att försvinna och olja att rinna ner mellan packboxarna.

Det är ju lätt fixat i alla fall! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Värme blir det om metall går mot metall, utan olja som smörjer ytorna. 

 

Inuti den del som oljeslangen går ned i, finns det ett glidlager. Det är till för att centrera packboxarna mot axeln... 

Dåligt med olja och/eller stort tryck, gör att lagret kärvar mot axeln, och det blir varmt. 

Enda anledningen till värmeutveckling. Värmeutveckling mellan de tre packboxarnas gummiflärpar och axeln är minimal. 

 

Har aldrig varit med om att behöva fylla axeltruman med vatten, som i sin tur skulle kunna antas kyla propelleraxel och tätningar. 

 

Däremot... 

Är motor / backslag i linje med propelleraxel?

Om inte skulle kanske detta göra att axeln pressas mot glidlagret, med värmeutveckling som följd...

 

För axeln tar väl inte i axeltrummans insida?

 

- Och så späder vi på med ytterligare beröm för utomordentligt, exemplariskt och föredömligt placerade slangklammor! Något för mig att korrigera inom typ 10 år, eller så. 

😋😋😋

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Hybro:

Värme blir det om metall går mot metall, utan olja som smörjer ytorna. 

 

Inuti den del som oljeslangen går ned i, finns det ett glidlager. Det är till för att centrera packboxarna mot axeln... 

Dåligt med olja och/eller stort tryck, gör att lagret kärvar mot axeln, och det blir varmt. 

Enda anledningen till värmeutveckling. Värmeutveckling mellan de tre packboxarnas gummiflärpar och axeln är minimal. 

 

Har aldrig varit med om att behöva fylla axeltruman med vatten, som i sin tur skulle kunna antas kyla propelleraxel och tätningar. 

 

Däremot... 

Är motor / backslag i linje med propelleraxel?

Om inte skulle kanske detta göra att axeln pressas mot glidlagret, med värmeutveckling som följd...

 

För axeln tar väl inte i axeltrummans insida?

 

- Och så späder vi på med ytterligare beröm för utomordentligt, exemplariskt och föredömligt placerade slangklammor! Något för mig att korrigera inom typ 10 år, eller så. 

😋😋😋

 

 

 

 

Tack för synpunkter!

Passning av axel/backslag är gjort helt nyligen, så jag tror inte det är problemet.

Sen undrar jag om inte metall mot metall skulle ge ett missljud och det hörs absolut inget onormalt när man kör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljud blir det bara när axeln slår i trumman, p g a dålig linjering, trasiga motortassar o s v. 

 

Aldrig från glidlagret mellan packboxarna. 

 

Själv fick jag först problem, p g a att den tjocka svarta slangen som hålls fast av klammorna, var något böjd. Och glidlagret pressades då mot propelleraxeln. 

 

Ska byta slang om något år till en mjukare, för att få mindre vibrationer i skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...