Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Cam72

Lufta kad42 själv

Rekommendera Poster

Hej

 

jag har bytt grov + finfilter på motorn och den startade lätt efteråt men efter 15-20sek började den hosta och gå ner i varv. Jag misstänker att den gått torr på bränsle då matarpumpen verkar läcka (ny inhandlad och ska bytas i morgon) men jag misstänker som sagt att det är luft i systemet. Hur luftar jag detta då jag är helt själv vid båten? Svårt att köra på starten och ratta muttrar på spridarna, om jag nu måste lufta där?

 

tacksam för svarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cam72:

Hej

 

jag har bytt grov + finfilter på motorn och den startade lätt efteråt men efter 15-20sek började den hosta och gå ner i varv. Jag misstänker att den gått torr på bränsle då matarpumpen verkar läcka (ny inhandlad och ska bytas i morgon) men jag misstänker som sagt att det är luft i systemet. Hur luftar jag detta då jag är helt själv vid båten? Svårt att köra på starten och ratta muttrar på spridarna, om jag nu måste lufta där?

 

tacksam för svarv

Tjena!

Har du en oljesug ? 

I så fall brukar jag suga fram diesel till förfiltret med den, när du sedan får diesel vid förfiltret stänger jag avluftningen. Öppnar sedan luftnippeln på motorfiltret sitter ovanpå i mitt fall ringnyckel 8, sedan är det att pumpa på matarpumpen tills diesel matar fram, stänger nippeln under tryck från matar pumpen, klart. Skulle du ej få igång motorn kan du ha en luftficka i spridarrören, jag brukar då lätta på sista spridaren och köra på starten, motorn startar och bra om du har någon mer som kan dra igen låsmuttern på spridarröret. Är du själv starta motorn låt den hoppa igång stäng av dra åt muttern starta igen. Klart 😉

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, stort tack! @kossor som vanligt bra förklarat och utförlig instruktion! 😀

 

jo jag har en oljesug, kan man suga genom luftskruven på finfiltret tror du? Jag dubbelkollade packningen i förfiltret och där var det halvfullt med bränsle.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cam72:

Ok, stort tack! @kossor som vanligt bra förklarat och utförlig instruktion! 😀

 

jo jag har en oljesug, kan man suga genom luftskruven på finfiltret tror du? Jag dubbelkollade packningen i förfiltret och där var det halvfullt med bränsle.

 

 

Förfiltret fyller du först förslagvis med oljesugen, eller pumpar med matarpumpen men de tar en j...a tid. Sug upp förfiltret, sen för du handpumpa resten till finfiltret går rätt fort när du får bränsle i avluftningen nyp igen den. Men du måste förvissa dig om att förfiltret är luftfritt, annars får du luft i nästa filter osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av nyfikenhet undrar jag varför det är just spridaren längst bak på motorn som ska släppas, borde det inte finnas risk för luft i alla spridar rör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om matarpumpen är OK, ska det inte vara några problem att lufta genom att pumpa på handpumpen. När det kommer bränsle vid finfiltret stänger man luftskruven och pumpar några gånger till, så luftas insprutningspumpen. Det är väldigt sällan som man behöver lufta spridarrören. Oftast behöver man inte lufta alls, på 41-43 motorerna, Det brukar bara vara att starta motorn, så luftar systemet ur sig självt . Motorn går på bränslet som finns i insprutningspumpen. Om motorn skulle stanna, är det bara att lufta vid finfiltret, så går motorn igen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Rollen:

Om matarpumpen är OK, ska det inte vara några problem att lufta genom att pumpa på handpumpen. När det kommer bränsle vid finfiltret stänger man luftskruven och pumpar några gånger till, så luftas insprutningspumpen. Det är väldigt sällan som man behöver lufta spridarrören. Oftast behöver man inte lufta alls, på 41-43 motorerna, Det brukar bara vara att starta motorn, så luftar systemet ur sig självt . Motorn går på bränslet som finns i insprutningspumpen. Om motorn skulle stanna, är det bara att lufta vid finfiltret, så går motorn igen. 

I den bästa av all världar är det nog så.

Jag har två gånger råkat ut för luft i systemet, till sjöss, visserligen på en KAD43, men det ser väl likadant ut på de andra..?

Jag misstänker att den trevägskranen jag har mellan mina dubbla tankar och motorn, som kanske inte varit riktigt stängd eller öppen i det läget, så det kommit in luft... vilket iofs är motsägelsefullt...

 

Men i alla fall det slutade på så vis att jag skruvade loss fyra av sex anslutningar till spridarna och körde startmotorn till dess bränsle utan luftbubblor kom fram, vilket gick snabbt. Anledningen till att jag bara skruvade loss fyra, var att jag inte kom åt med 17 blocknykel att lossa de övriga två...

 

Den första gången detta hände följde jag instruktionsboken ungefär såsom Rollen här ovan beskriver, men det funkade inte, så jag gick på den mer brutala metoden och lossade muttrarna till spridarrören.

 

Sedan jag flyttat på mina fiskespön (som jag misstänkte kunde ligga i vägen för trevägsventilens handtag) så har problemet aldrig mer uppstått.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling

 

problemet löst, nu går spisen som tåget 😀

 

blev tvungen att släppa alla 6spridare och köra på starten, när det sipprade ut bränsle på alla 6 spridare slutade jag köra starten och stängde spridarna.

 

tack för all hjälp, helt ovärderligt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips kan ju vara att ha en 5L reservdunk i båten, jag fyller mina nya filter med den och behöver då inte pumpa eller lufta, det bara fortsätter att där jag sist stängde av,

sen kan ju matarpumpen vara hel men ett litet hell att pumpa fram ändå, jag höll på en del på min förra tamd 31 o efter det fyller jag bränsle manuellt i nya filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet låg nog i att jag körde tomt fram till spridarna med en dålig kopparpackning som orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...