Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
rejas

Hur gör ni kaffe i båten?

Rekommendera Poster

Kombinerad press/termos . koka vatten häll i , pressa , njut , håller värmen rätt bra .  

efteråt så grovsjölj ur från badbryggan . klart , inne på tionde året med denna från seasea . 

IMG_1328.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi dricker kaffe kallt i båten på sommaren, från följande recept!

~1-2msk Nescafe Azera

~Halv kopp kallt vatten

~Halv kopp havremjölk barista

Kom på receptet under vår första båtsommar i Mälaren, och således har vi kallat det "Mälarlatte"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 hours ago, lillankan said:

Vi dricker kaffe kallt i båten på sommaren, från följande recept!

~1-2msk Nescafe Azera

~Halv kopp kallt vatten

~Halv kopp havremjölk barista

Kom på receptet under vår första båtsommar i Mälaren, och således har vi kallat det "Mälarlatte"

Intressant. Ska provas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-12-21 vid 22:59 skrev Stormfocken:

Införskaffade efter första sommaren en liten pressobryggare som jag kör vanlig mörkrost i. Samt har snabbkaffe som reserv. Men första sommaren var båten inte fullutrustad än så då blev det sumpkaffe. Koka vatten i kastrull. Häll ner bryggkaffet i kastrullen, låt dra lite grann och servera. Sumpigt men är man kaffesugen så är man :)

Hu! Ska man koka kaffe kan man väl åtminstone köpa kokkaffe.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jsg värmer vatten med ett gasoldrivet trangiakök och använder mörkrostat frystorkat kaffe. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har fastnat på kapselkaffe och är det som det dricks mest i vår båt även om de andra alternativen finns kvar. Problemet var om vi ligger flera dagar på svaj eller i naturhamn. Då behöver vi nämligen spara på ström.

Lösningen blev en Wacaco Minipresso. En fantastisk liten maskin tycker jag. Visst är det lite pilligt men kaffet blir gott och energin får man stå för själv.

En nackdel är att den rymmer lite lite vatten.

Grym dels i båten när man behöver spara på ström, men kanske ännu mer när man sitter på en klippa eller strand. En termos med hett vatten och man kan servera gott kaffe, te eller choklad. Mycket trevligt. Liten och lätt att ta med sig.

På midsommar tog vi med den till långbordet och gjorde kaffe där vi satt vid bordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev rejas:

Lösningen blev en Wacaco Minipresso.

Bästa tipset hittills!

Var det en chansning att det blev just Wacaco Minipresso?

Har du testat eller sett flera reseespressomaskiner?

18 timmar sedan skrev rejas:

Problemet var om vi ligger flera dagar på svaj eller i naturhamn. Då behöver vi nämligen spara på ström.

Testa solpaneler!

Det funkar faktisk! ;)

Kaffedrickandet tenderar ju dessvärre att vara lite omvänt propotionellt mot sol och värme.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Mackey said:

Bästa tipset hittills!

Var det en chansning att det blev just Wacaco Minipresso?

Har du testat eller sett flera reseespressomaskiner?

Det var en ren chansning. Gjorde ingen research alls. Den ploppade upp i flödet och jag köpte den. Jag visste inte ens att det fanns sådana reseespressomaskiner. Den jag har är en Wacaco Minipresso NS2 som är en vidareutveckling av den fösta generationen.

Men jag har efter mitt inköp insett att det finns flera modeller och även andra märken. Jag såg någon som var batteridriven också vilket kanske är bekvämt, men går också emot själva grundidén med att den skulle drivas av handkraft.

Mina erfarenheter är att:

1: Det tar en liten stund att göra en espresso.

2: Det blir lite kladdigt, framförallt om man gör flera efter varandra.

3: Vattenbehållaren på den modell jag har är för liten. För att göra en "Lungo" som jag vill ha den behöver man fylla på när man gör en kopp.

4: Den är väldigt lätt att göra ren (jag sköljer bara av den).

5: Den känns rejäl när man håller den. Verkar vara hög kvalitet.

1 och 2 har jag inga problem med. Vi använder den ute eller i båten när det är semester. Så inga problem med dem. Men det tar lite längre tid än på reklamfilmerna. 3:an är ett problem tycker jag. Lätt att bränna sig och lite knöligt. Föredrar man en Espresso eller en starkare Lungo borde det dock inte vara några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 hour ago, Mackey said:

Det finns en 100 ml tank som tillbehör.

https://www.cremashop.se/sv/products/wacaco/minipresso-tank/4548

Intressant, den verkar dock inte passa den jag har. Den som heter NS2 har en något större tank (80ml) än föregångaren NS. Men jag skulle vilja ha den ännu lite större.

100ml som denna tank är borde vara lagom.

En del vatten blir kvar i kapseln när man är klar.

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...