ChristerN 2 527 Postad 24 Maj , 2019 Hade du kopplat via lastutgången? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 24 Maj , 2019 Yes, detta bekräftade jag efteråt också. Samtliga laster. En strömbrytare i serie på regulatorns batterianslutning, det är det enda som sitter före regulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 24 Maj , 2019 Regulatotn drar väl lite ström, för den kopplar väl inte bort sig själv? Det kan inte vara många mAh att förbruka från 11,1 V till 9,9 V. Vi har ställt upp gränsen för att bryta spänningen avsevärt över 11,1 V. Vi stänger även av lastutgången när vi lämnar båten, men man skulle ju kunna nöja sig med att kolla aktuell förbrukning så ser man ju om man har något igång som inte borde vara igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 24 Maj , 2019 Nä så kan det kanske vara. Det krävdes inte mycket ladd för att batteriet skulle va uppe runt 11.5 V. Så synd på mitt fina batteri. Ser nu att tråden handlade om Litiumbatterier, blandade ihop denna tråd med annan tråd. Förlåt för att jag var OT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2019 22 minuter sedan skrev Mackey: Vi stänger även av lastutgången när vi lämnar båten, Smart. Du behöver inte använda huvudbrytaren och kan manövrera med en enkel knapptryckning, eller hur? -- Jag gjorde ganska omfattande experiment med lastutgången och lågspänningsfrånslag. Funkerade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 24 Maj , 2019 (redigerade) Lämplig spänning då? 12.4V? Jäkligt tråkigt att grundinställningarna är så låg att batteriet tar stor skada. Redigerad 24 Maj , 2019 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2019 Om jag kommer ihåg rätt så hade jag 12,3 V som cut off och 12,5 V på vintern. -- Det finns lite olika uppfattning vid vilken nivå batterier skadas permanent. Gränsen brukar sätts till ca 10 V. Batteritillverkarna brukar säga att en gång är ingen gång. Många har väl upplevt en bil med ett helt dött batteri men som ändå fungerat bra i många år. En Danfoss kompressor slår av vid 9,6 (detta går ändra till 11,3V) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser