Silvershark580 0 Postad 2 Maj , 2019 Hej Jag funderar på att montera ett Landströmsintag kopplat till ett uttag för att endast ladda batterierna till elmotorn. Båten är en Silver Shark 580cc, laddaren funderar jag på en victron eller från MOJOshop 24V. Frågan är om jag måste ha en galvanisk isolator. Har försökt läsa på forum men blir inte klok. Så här tänker jag: Från intag till uttag så har jag ingen jordanslutning i båten, laddaren är IP65 minst och ingen jordanslutning. Då bör det väl inte gå några galvaniska strömmar som gör att jag får korrosions problem trots aluminium båt? Tack på förhand /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarryG 0 Postad 17 Maj , 2019 (redigerade) Det är egentligen inte tillåtet att koppla el utan jord eller lordfelsbrytare. Men det stämmer att man slipper problem, se bara till att allt kopplas och på ett seriöst sätt. En galvanisk isolator är lämplig till större installationer. Om man inte kikar på en enkel från vi tron 16a till exempel en normalstor batteriladdare Redigerad 17 Maj , 2019 av LarryG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Maj , 2019 Om det är inte är kopplat enligt regelverket så behöver inte försäkringsbolaget betala ut ersättning om något händer. Ännu värre är att båtens ägare kan dömas om något händer. Gör en riktig installation, en galvanisk isolator är onödigt. Laddaren kan inte ge några galvaniska problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 18 Maj , 2019 (redigerade) Dessutom funkar inte galvaniska isolatorer i Skandinavien enligt Seawolf (pga för hög potentialskillnad), falsk trygghet är det värsta som finns Redigerad 18 Maj , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser