Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gäst Katah

king cobra 460, någon som kan??? Hjälp!!!

Rekommendera Poster

Gäst Katah

Vi har köpt båten ( Boghammar magnum 28) i år och har precis sjösatt den. Nu är det panik... för det är något med motorn (king cobra 460), den har lustig ojud, knackning från ventil/ena.. Min man är motorkunnig, men detta är vår första inombordare..., semestern börjar om 3 veckor, och vi tar tacksamt emot all hjälp, skriv alla förslag hit som ni kan, kontakta gärna oss via mail /0707 -401 701 .. Eller kan ni tipsa någon som kan och hinner hjälpa, Båten finns i Östergötland, Hästholmens hamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt privat eller på firma? Fråga säljaren i första hand därefter på en firma. Lät den likadant när du provkörde den före köpet? mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av ventilkåporna och kontrollera vippor, stödstänger och ventiler. Kör runt motorn på starten och se att alla ventiler rör sig som de skall. Kontrollera ventilinställningen. troligtvis är det hydrauliska lyftare som skall vara förspända. Kontrollera oljetrycket. Om knacket, tickningarna ökar när motorn är varm på låga varvtal kan det vara problem med oljetrycket eller havererad lyftare. Kamnockarna kan vara slitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Katah

hej, nu är vi här tillsammans, min man och jag.... Så här är det: När vi köpte båten i vintras testade vi motorn på land med hjälp av vatten kopplad till drevens intag. Då lät allting fint. Även oljetrycket var OK (5) efter det tömde vi motorn och limporna från vattnet. under maj bytte jag olja. Den gamla oljan var lite gråaktig, när jag startade motorn på land slangen kopplad till sjövattenpumpen knackade det lite första gången. men jag stängde av p.g.a. den elektriska oljemätaren visade 0-tryck. Sen kopplade jag en manuelloljetryckgivare direkt på motorn. Sen startade jag. Den visade 5 i oljetryck. Det enda ljud som jag noterade var från sjövattenpumpen. Jag har bytt nya impeller. Motorn gick fint äve nnär ajg varvade senare till närmare 3000 varv. Jag hörde inga oljud/ knackningar. sen plockade jag bort drevet och bytte ena knytkorset som var klapp. Vi sjösatte båten i söndags. startade, motorn gick forfarande OK. Sen åkte vi 10 minuter, mellan 2000-3000 varv, motortemperaturen var i början runt 40 men sen gick den upp mot 80 när jag körde 3000 varv. Sen säkte jag ner till 1500 varv då sjönk temperaturen till ca.40 grader. Se nbyte vi kapten och frun körde ca. 1000 varv och jag öppnade motorluckan för att lyssna och titta efter. Då hörde jag knckandet. Jag uppfattade att det kom lite oljerök, men jag är inte säker om det kom från därifrån där man påfyller olja, men det kan ha kommit från oljetrycksgivarn för jag hade liten oljelägase runt givarns gängor. Sen körde jag tillbaka till bryggan. Motorn hade svårigheter att gå tomgång. Jag lokalicerade med hjälp av en pinne troligen kommer knackandet från den högra ventilkopan men jag är inte 100% för det. Jag har hört att man ska undersöka ventilmekanismen, den har hydrauliska ventillyftare. Jag har kollat att alla fjädrar är hela, tätningarna mellan knä och limpan är ok. Jag tycker att olje när lite gråaktig, men kan det va att det kan finns kondesvatten från vintern? För motorn har kanske bara gått med den nya oljan högst 30 minuter. Är inte säker om jag fick ute allt gammal olja. Jag kunde bara fylla lite över 4 liter med oljefilter. oljudet är rätt så vass knatter och den knattrar även när oljan är kall. även när man har kört lite längre ( tomgång på 10 minuter) så förvinner inte knackandet. Ökar man från 700 varv till 2000 varv kommar knackningarna tätare men ljudvålymen är det samma. Katah och teknikern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,, svårt att ge nåt riktigt bra tips,,men oljan ska definitivt inte bli gråaktig,då är det vatteninblandning,tyvärr,,knackningarna ´kan ha med det att göra lite indirekt,,eftersom det kan bildas avlagringar i ventillyftarna pga vattnet,,det jag skulle göra vore att kolla orsaken till vattnet först o främst,o sen köra en invändig motortvätt,,finns speciella medel för sånt,,det som kan oroa lite är att det inte upphör när du varvar upp motorn o har bra oljetryck,,en annan konstig sak är att motorn ändrar temp alltefter varvtal,,att den ökar är helt ok. men att den går ner när du sänker varvtalet kan inte vara riktigt,inte till 40 grader,,,kolla mätare,,o det får mig att fundera även över funktionen på oljetrycksmätaren,,nu finns det ju annat som kan knacka i en motor,så det kanske vore bra att låta nån lyssna på den som kan hjälpa till i själva affärsuppgörelsen,,,Lycka till,, ,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå ganska bra att avgöra om ljud kommer ifrån ventilmekanism eller vevrörelsen genom att lyssna på frekvensen. Är frekvensen samma som motorn=veverörelsen (kolvar, stakar, vev mm). Verkar frekvensen vara halva motorvarvet = ventilmekanismen. Om ljudet blir starkare med varvtal och belastning brukar det vara vevrörelsen. Är ljudet lika starkt oberoende av varvtal och belastning brukar det vara ventilmekanismen, Oljan skall inte vara grå, lite grädde på tex oljefyllningslocketär dock inte ovanligt. Lite oljerök från vevhusventilationen är vanligt på marinmotorer pga den höga belastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Katah

Hej! Av din beskrivning tror jag att ljudet kommer från ventilmekanismen. Hur kan man mäta och kontrollera i vilken av ventilerna felet sitter i, för fädrarna ser hela ut. Jag kanske tittar om topplocksbackningen är dålig också? det är bra så mycket jobb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett kompressionsprov så kan du se om ventilerna stänger riktigt. Kan vara så att en ventil kärvar eller dyligt och inte stänger helt. Ger oväsen från ventilmekanismen. Komp-provet är i vilket fall som helst nyttigt för att se status på motorn. Bry dig inte så mycket om värdet utan mera att det är jämnt mellan cylindrarna. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Katah

lägesrapport: det ser inte ljust ut. ventilena är OK min man-teknikern har kollat den gamla oljefiltret. Själva filter var ren, men på båtten av burken och på den gamla oljen fann s både magnetiska och icke-magnetiska partiklar... massor... i morgon tittar han på topplockspakningen, men i princip har han get upp, En kunnig båtgranne säger att det är ramlagrarna, som är förstörda. Så just nu sitter han vid andra datorn och letar efter nya bensin/dieselmotorer... inte kul, semestern närmar sig, alla semesterpenger sitter på båten och det är bara att åka till banken på måndag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dolt fel eller? Kolla konsumentköplagen. Firma eller privatköp? mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ in ventilerna och köp nya stötstänger och lyftare och byt dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hanna

jo, nu är det definitivt körstopp... Kolvarna är trasiga, men kan se kolvringar och det var en bit sv kolvarna som tog mot toppen, där kom den knackande ljudet. Säljaren visste tydligen om detta för det fattades stora bitar av alla fyra kolvarna. Så tydligen har han blockat bort bitarna från dom. nu letar vi efter en ny motor... 454. finns det någon som vet någon garanterad fungerande motor inför sommaren? tack för all hjälp under resans gång, det har varit värdefullt! Vi har 3 veckor kvar till semestern och alla pengar sitter på en båt på bryggan... på väg till banken... jo visst kan vi stämma säljaren, men han kommer inte att betala något lätt så det är tinget i så fall som väntar... vi ska prata med en advokat i morgon Katah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte räcka med nya kolvar/ringar o en honing av cyllarna, eller ev. overzice borrning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hanna Telon

Räcker det att byta kolvar eller finns det risk att det finns andra skador ( kamaxel eller ramlager) Motorn har redan renoverat 2 gånger på senaste 5 åren.... Det finns både metal och andra skit på den gamla oljefiltret. Katah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hanna

Nu har vi blivit trötta på skitmotorn och har fastnat för att köpa följande system, (för jag vill ha mekanikern här hemma oxå och inte bra se honom att tvätta smutsiga händer på badrummet....) Volvo penta big block med insprutning och sörvattenskylning och även en dpx-drev med servostyrning till våran Boghammar Magnum 28 Kan någon uppskatta bränsleförbrukningen för en sån maskin? Försäljaren påstår att de när billigare att köra än en småblock. Katah & teknikern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...