Stregnil 10 Postad 29 April , 2019 Som många andra brukar påbörja sina frågor i just denna del av forumet… jag är dum i tummen när det gäller el. Dock, jag har i helgen installerat ett förbrukarbatteri i min båt och gjort detta enligt konstens alla regler (förhoppningsvis…) Två korta frågor dyker upp: 1) Om jag sätter laddning på huvud/startbatteriet via t.ex. Biltemas laddare , kommer detta även ladda förbrukarbatteriet (som om strömmen kommit ifrån motorn när den är igång)? 2) Hur vet jag på enklast sätt att min uppsättning fungerar som den ska? Jag har läst om att man borde ha en tångamperemeter, jag vet dock inte hur den fungerar? Det hade varit bra att veta att min nya uppsättning fungerar innan båten ska i vattnet.. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 29 April , 2019 1. Ja 2. Med vanlig voltmätare kan du mäta spänningarna i drift över batteripolerna på båda batterierna så ser du om det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 29 April , 2019 2. Enklast är att kolla på den röda lampan på reläet. Om den lyser är reläet slutet och förbrukningsbatteriet laddas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 29 April , 2019 3 timmar sedan skrev Peter_K: 2. Enklast är att kolla på den röda lampan på reläet. Om den lyser är reläet slutet och förbrukningsbatteriet laddas. Tror inte det finns någon lampa på biltemas skiljerelä... Hittade en guide på nätet hur man använder en tångamperemeter, ska prova detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 29 April , 2019 36 minuter sedan skrev Stregnil: Tror inte det finns någon lampa på biltemas skiljerelä... Hittade en guide på nätet hur man använder en tångamperemeter, ska prova detta. På mitt skiljerelä från Biltema finns det i alla fall. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 7 Maj , 2019 En följdfråga... trots att jag bryter strömmen på brytare (som syns på ritningen) så fortsätter t.ex stereon och andra förbrukar att fungera, hur kan detta komma sig? Jag har utgått från att den svart/röda och den svart/gula är förbrukning (bilderna är från ursprungslösningen innan jag installerade relä mm) Batteri innan ombyggnad Ritningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Maj , 2019 9 timmar sedan skrev Stregnil: En följdfråga... trots att jag bryter strömmen på brytare (som syns på ritningen) så fortsätter t.ex stereon och andra förbrukar att fungera, hur kan detta komma sig? Jag har utgått från att den svart/röda och den svart/gula är förbrukning (bilderna är från ursprungslösningen innan jag installerade relä mm) Batteri innan ombyggnad Ritningen Det är bara att kontrollera vilka kablar som går till vad. Finns inga genvägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 8 Maj , 2019 3 timmar sedan skrev Kane: Det är bara att kontrollera vilka kablar som går till vad. Finns inga genvägar. Misstänkte det... blir dock en utmaning eftersom kablaget ligger snyggt i skrovet och på ställe som det är svårt att komma åt. Det kändes naturligt att all förbrukning skulle ligga på de 2 extra kablarna som kopplats på startbatteriet. Lösningen som syns på bilderna är från fabrik, inget är gjort på egen hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 8 Maj , 2019 Utgå från någon kopplingsplint som säkert finns. Därifrån kan du kolla vilken kabel som går vart med en enkel multimeter utan att behöva riva hela inredningen. (Koppla loss strömmatningen från stereon och mät mellan den och de kablar som går från plinten. Det underlättar om man är två och att man har lite lös kabel som man kan koppla till multimetern. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Maj , 2019 En gammal hederlig provlampa eller spänningsprovare är väldigt enkel och snabb att jobba med när man ska se vilka kablar som går vart. Billig är den också. Typ DENNA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 8 Maj , 2019 Tack för tips, blir att mäta i helgen... Men håll med om att det kändes naturligt att de två extrakablarna på startbatteriet (se bilder i länk ovan) skulle vara till förbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2019 (redigerade) 2019-04-29 vid 13:33 skrev Stregnil: Tror inte det finns någon lampa på biltemas skiljerelä... Hittade en guide på nätet hur man använder en tångamperemeter, ska prova detta. Nej, det gör det inte, ingen lampa, jag har ett nyinköpt, men väl en röd lysdiod som lyser då relät drar.😀 Tångamperemeter är väldigt lätt att använda, ställ in vredet för mätning av likström, sedan omfamnar du bara en av kablarna med tången och läser av. Det förefaller som om instrumentet från Biltema väljer mätområde automatiskt? Redigerad 9 Maj , 2019 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 9 Maj , 2019 52 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Tångamperemeter är väldigt lätt att använda, ställ in vredet för mätning av likström, sedan omfamnar du bara en av kablarna med tången och läser av. Har inte använt så värst många olika tångisar men som jag kommer ihåg så behöver man nollställa innan man griper om kablarna. I övrigt håller jag helt med Georg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2019 31 minuter sedan skrev ChristerN: Har inte använt så värst många olika tångisar men som jag kommer ihåg så behöver man nollställa innan man griper om kablarna. I övrigt håller jag helt med Georg. Ja så är det, dom är känsliga för störningar runt ikring. Då fladdrar siffrorna en hel del och man får "helt fantastiska" mätvärden... Att mäta under en kraftledning eller i närheten av en radiosändare blir inte alls bra, men hur ofta gör man det..? Måhända är de dyrare instrumenten från Fluke och sådana firmor, bättre skyddade mot störningar av detta slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 9 Maj , 2019 Du behöver knappast nollställa den. Det gör man om man vill veta vilken strömstyrka som går där. Det räcker att du enbart ser att det ändrar värde. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 9 Maj , 2019 2 timmar sedan skrev Fjelie: Du behöver knappast nollställa den. Det gör man om man vill veta vilken strömstyrka som går där. Det räcker att du enbart ser att det ändrar värde. Och då måste man sätta på stereon eller öka volymen för att se skillnaden. Nollställer man så ser man om det flyter ström genom ledaren, dvs om det är rätt kabel man testar vilket var frågan här om jag förstått det rätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 9 Maj , 2019 Stort tack som vanligt, jag har hittat felet... förbrukarkabeln hade jag lagt på på startbatteriet och + kabeln från motorn på det nya förbrukarbatteriet. Enligt bild som jag länkade ovan så tog jag för givet att den grövsta röd/röd kom ifrån motorn, och röd/svart var förbrukare. Men det visade sig vara tvärtom. Jag köpte oavsett en tångamperemeter som jag kan ha i båten.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Maj , 2019 33 minuter sedan skrev Stregnil: Stort tack som vanligt, jag har hittat felet... förbrukarkabeln hade jag lagt på på startbatteriet och + kabeln från motorn på det nya förbrukarbatteriet. Enligt bild som jag länkade ovan så tog jag för givet att den grövsta röd/röd kom ifrån motorn, och röd/svart var förbrukare. Men det visade sig vara tvärtom. Jag köpte oavsett en tångamperemeter som jag kan ha i båten.... Löste det verkligen problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 9 Maj , 2019 1 timme sedan skrev Kane: Löste det verkligen problemet? Nja, jag har inte provat ännu... men jag var på en marina och tittade på en ny båt som inte hade motor installerad och såg då att +kabeln för förbrukning var den som jag trodde kom från motorn. Min tanke är att eftersom förbrukaren låg på startbatteriet så har jag ström på stereo mm hela tiden. Jag ska flytta kablarna ikväll så hoppas jag det löser sig... men det kanske inte är så enkelt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Maj , 2019 35 minuter sedan skrev Stregnil: Nja, jag har inte provat ännu... men jag var på en marina och tittade på en ny båt som inte hade motor installerad och såg då att +kabeln för förbrukning var den som jag trodde kom från motorn. Min tanke är att eftersom förbrukaren låg på startbatteriet så har jag ström på stereo mm hela tiden. Jag ska flytta kablarna ikväll så hoppas jag det löser sig... men det kanske inte är så enkelt? Radion är ju så korkad att den skiter i vilket batteri som strömförsörjer den....;) Så bara flytta kabeln till det andra batteriet hjälper inte. Du måste ta reda på vad som skiljer verkligheten från ditt schema du har gjort med en huvudströmbrytare på förbrukarsidan. Är radion inte kopplad efter den brytaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Maj , 2019 Egentligen finns det bara en riktig lösning, "ringa" ut elsystemet och göra en skiss hur det är draget. Provlampa eller spänningsprovare är det enkla sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser