Mawe85 7 Postad 29 April , 2019 (redigerade) Hej, Ny i båtlivet och på forumet Har köpt en gammal Ryds Tumlare från 70-talet som hade en Evinrude två-takts från 1991 med 30 HK. Har inte så mycket info om båten eller båtmotorn eftersom det var ett dödsbo och båten inte har varit använd på två år. Har bytt bensinen och fått igång motorn på land (påkopplad spolslang), men den misständer. Vill helst att den ska gå så bra som möjligt när jag sätter ner den i sjön. Har enbart kört den någon minut pga misständningarna. Någon som har en gissning till vad misständingen beror på? Se nedan youtube video: ///Martin Redigerad 29 April , 2019 av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krenr09 5 Postad 30 April , 2019 Börja med det vanliga. Ser lätt ut att lossa förgasaren och blåsa rent den. Sedan montera nya tändstift. Tror förgasaren har gummipackningar så brukar gå att ta isär o montera igen, har själv en Evinrude 60 med 3 sådana förgasare som du har på din. Bara göra en ny packning mot insuget. /Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krenr09 5 Postad 30 April , 2019 Vill du inte lossa hela kan man ta luftmunstycket i det översta hålet och bakom skruven/pluggen i botten sitter huvudmunstycket. Men bästa att plocka ner den helt och blåsa alla små kanaler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 30 April , 2019 (redigerade) Tack för svaret! Är det den stora skruven med ett spår i under insuget som huvudmunstycket sitter? Ja man får nog ta av startmotorn innan förgasaren. Hittade en guide här: Redigerad 30 April , 2019 av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 April , 2019 (redigerade) Innan du ger dig på förgasaren, har du kollat hur tändningen står? Den ska förändras med gaspådraget. Gör den det? Om inte kan den ha fastat i ett läge för högt gaspådrag och det kan då förklara misständningarna vid låga varv Redigerad 30 April , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 1 Maj , 2019 17 timmar sedan skrev Baxlaget: Innan du ger dig på förgasaren, har du kollat hur tändningen står? Den ska förändras med gaspådraget. Gör den det? Om inte kan den ha fastat i ett läge för högt gaspådrag och det kan då förklara misständningarna vid låga varv Hrm, nej har inte kollat tändningen. Hur gör man det? Tänkte ge mig på och byta tändstiften idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 1 Maj , 2019 Visst kan du byta tändstift. Skadar inte. Vill du hitta felet tycker jag du ska kolla om något rör sig under svänghjulet när du ändar på gasen från noll till fullt. Det kan / ska du göra med avstängd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 1 Maj , 2019 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Baxlaget: Visst kan du byta tändstift. Skadar inte. Vill du hitta felet tycker jag du ska kolla om något rör sig under svänghjulet när du ändar på gasen från noll till fullt. Det kan / ska du göra med avstängd motor. Tänkte du på något speciellt som kunde vara löst? Så vet jag var jag kan leta Fixk inte bytt tändstiften eftersom det var fel sort jag hade hemma men jag plockade ur de som satt i och tog två bilder. Båda var ganska svarta och det ena var ganska oljigt/skitigt för att vara ett tändstift. Innebär det att den får för mycket bränsle? Redigerad 1 Maj , 2019 av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 1 Maj , 2019 Tändstift nr 2: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 Maj , 2019 15 timmar sedan skrev Mawe85: Tänkte du på något speciellt som kunde vara löst? Så vet jag var jag kan leta Ja, vill du felsöka tycker jag du ska kolla om en platta rör sig under svänghjulet när du ändar på gasen från noll till fullt. Det ska du göra med avstängd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 6 Maj , 2019 2019-05-02 vid 14:19 skrev Baxlaget: Ja, vill du felsöka tycker jag du ska kolla om en platta rör sig under svänghjulet när du ändar på gasen från noll till fullt. Det ska du göra med avstängd motor. Ok. Ska kolla. Återkommer med resultatet imorgon. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 20 Maj , 2019 Hej. Sent svar men nu har jag bytt tändstift samt kollat om plattan rör sig när man gasar och släpper gasen (med avstängd motor) - och det gör den. Har tidigare testat att köra motorn med spolmuff på land men i helgen testade jag med en större balja och då tyckte jag att den gick bättre så nu ska jag nog bara sjösätta den och se hur det funkar. Gör det inte det så får jag lämna in den till någon som kan båtmotorer Tack för bra input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser