coppertail 285 Postad 1 Maj , 2019 2 timmar sedan skrev Klubbjackan: Du behöver ju inte vara dryg när du inte vet detaljerna Coppertail!! Regler kan ändras. Jag fraktade min båt 2012. Och jag tog in offerter från flera seriösa transportföretag på tips från DeValk, en seriös hollänsk båtfirma. Eftersom båten stod i Holland anlitade jag en seriös holländsk firma som det i sin tur visade sig anlitade Karlans. Tror knappast att ett seriöst åkeri bryter mot såna regler. Det var inte drygt. Möjligen skämtsamt. Många ”seriösa” företag nyttjar högst tveksamma transporter. Därav min fråga om vem som inte tyckte det var nödvändigt att följa gällande lagstiftning. De kanske hade dispens? Det hade isf, varit mycket intressant för andra transportköpare att veta om det går att rucka på reglerna. Men oftast låter man nog chauffören ta det ”beslutet”. De får ju betala böterna själva. Det är ju inte transportköparens problem öht, egentligen. Men man nyttjar ju då en annan människa som är i beroendeställning. Det tycker jag är drygt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 2 Maj , 2019 Jag såg faktiskt bara transporten de sista hundra metrarna in till varvet. Då fanns ingen följebil. De kan ju faktiskt haft det innan på vägen. Vet ej. Jag fyllde i uppgifter i webformulär och fick en offert. Det var ju inte så billigt, drygt 50000 kr. Då tänker man ju att allt som ska ingå ska ingå. (Jämförde flera offerter som nämnt och nivån då var runt 50 för alla) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 2 Maj , 2019 (redigerade) 2019-04-30 vid 22:00 skrev Klubbjackan: Jag tog hem min båt på lastbil från Holland. Den är 10,54 x 3,37. Följebil krävdes inte då. Då hade kostnaden blivit över min budget... Då körde de inte lagligt, för samma regler gällde redan när jag tog hem min från Norge 2002: https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/Transportdispens/Villkor/ Följebil med varningsskyltar kommer man alltså inte undan, vare sig förr eller nu med den bredden. Den som kör följebilen skall dessutom ha giltigt lastbilskort för ekipaget (skall kunna byta av chauffören om något händer) samt en internkommunikation som inte är baserad på GSM-telefoner (en enkel, billig licensfri komradio duger dock). Värt att tänka på, jag trodde först jag själv skulle kunnat köra varningsbilen för att spara pengar. Men bokstäverna på körkortet räckte inte för det... Redigerad 2 Maj , 2019 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 3 Maj , 2019 2019-05-02 vid 18:31 skrev IngemarE: Den som kör följebilen skall dessutom ha giltigt lastbilskort för ekipaget (skall kunna byta av chauffören om något händer) Njae, enligt regelverket räcker det faktiskt med behörighet för tung lastbil (behörighet C) för föraren av följebilen även om det transporterande fordonet är av CE-kombination, vilket det oftast är. (TSFS 2009:64 p.29) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trollvinden 0 Postad 12 Maj , 2019 Hej igen. Tack för alla svar ännu en gång, jag tänkte bara berätta att medan vi satt och kollade på tågtider blev båten tingad. Typiskt! Ha en fin sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 12 Maj , 2019 ☹️ Det går flera tåg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser