Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Trollvinden

Båttransport

Rekommendera Poster

Är det någon som kan tipsa om en transportfirma skan transportera en båt från Skellefteå till Göteborg. Båten är knappt 10 meter. Vad kan det tänkas kosta? Tacksam för svar. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en Hanse 320 , den är 3.30 bred och 9:63 lång. Kölen är den grundare. ca 150 djup. Mvh Madeleine

Redigerad av Trollvinden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att svågern använde Surte Åkeri. Priset beror mycket av om det är bråttom eller om man kan vänta tills de har transport båda vägarna.

 

Annars är Skellefteå - Göteborg en fin tripp på semestern. Passa på att ta Gotland på vägen.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag och en kamrat seglade i september på 5 dagar Malmö-Stockholm, ca 380 nm så Skellefteå-Göteborg ca 950 nm kanske tar 14 dagar om man seglar från tidig morgon till sen kväll eller snabbare om man kan segla dygnet runt med en större besättning. Riktigt roligt att segla långa dagar och det finns mycket att se på vägen. Och om man ska till Göteborg kan man gena via Göta kanal. Den fina tiden är ju maj-juli med ljusa nätter.

Efter vår seglats köpte jag en PLB nödsändare vilket skulle ha gjort innan. En bra nödsändare både till sjöss och på landbacken vilken i princip är godkänd att användas i all världens länder med några få undantag.

Ett alternativ om tiden inte finns att segla själv är att betala några att segla hem båten antingen hela sträckan eller kanske ner till Stockholm.

Men vad kan en landtransport kosta?

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan absolut vara ett alternativ att segla. Intressant att höra hur lång tid det tog för er.Seglade ni från tidig morgon till sen kväll? Göta kanal kan ju också vara väldigt rolig att segla igenom. Tack även för tips om nödsändare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack även för tips om Surte Åkeri, man kan ju i alla fall kolla upp vad det kan kosta landvägen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev per_62:

Efter vår seglats köpte jag en PLB nödsändare vilket skulle ha gjort innan.

Smart. Då belastar den inte den vanliga budgeten!

--

Maila förfrågan till alla som sysslar med båtransporter, det kan bli riktigt billigt om någon går ena vägen tom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Trollvinden:

Det är en Hanse 320 , den är 3.30 bred och 9:63 lång. Kölen är den grundare. ca 150 djup. Mvh Madeleine

Då krävs följebil pga bredden

Rätt säker på att Surte Åkeri inte har släp eller trailer som är tillräckligt lågt eller med kölficka vilket krävs pga totalhöjden på båten

 

Då får vända dig till åkerier som transporterar båtar 

Utan returlast borde offerterna hamna på ca 50000kr ex moms inkl följebil

Om de kan få fram returlast så kan du kanske komma ner till ca 30000kr ex moms

 

 

Kolla med tex

Boattransport.nu

Karlans.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, det var saftigt. Ja det är klart bättre när båtarna är på närmare håll..... Tack i alla fall för tips....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 30-50kkr för landtransport så förefaller en härlig seglats på ca två veckor med långa seglingsdagar vara ett alternativ att ta i beaktande och alternativt med en betald besättning delar av sträckan. Är man 3-4 ombord så kan man segla dygnet runt och korta tiden till målet. När vi var två ombord Malmö-Stockholm seglades det mellan kl 07-20 och tyvärr blev min kamrat sjösjuk några dagar när det gungade en del vilket var lite jobbigt då vi bara var två ombord. Att segla på det sättet kräver dock att man gillar segling under långa pass och ofta utan skydd av någon skärgård. En ovan person kan tycka att en sådan segling är lite för jobbig och kanske aldrig mer vill segla igen, något man bör tänka på. Det finns ju även möjlighet att enkelt byta delar av besättning under denna rutt eftersom man passerar många samhällen på vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Capitan:

Rätt säker på att Surte Åkeri inte har släp eller trailer som är tillräckligt lågt eller med kölficka vilket krävs pga totalhöjden på båten

Japp, du har rätt. Kollade med svågern och det var ett Stockholmsåkeri. Han kom inte ihåg namnet på firman. Ledsen för det.

 

För många herrans år sedan seglade en kompis och jag ner min L31 från Västerås till Göteborg. Jag har för mig att det tog i runda slängar knappt två veckor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev McLasse:

Japp, du har rätt. Kollade med svågern och det var ett Stockholmsåkeri. Han kom inte ihåg namnet på firman. Ledsen för det.

 

Skulle kunna vara http://www.aaltonen.se De transporterar en och annan båt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Skulle kunna vara http://www.aaltonen.se De transporterar en och annan båt...

Rekommenderar denna firman!
Dessvärre brukar dom ha mycket att göra, och vill gärna ha en returtransport så dom slipper köra i tomme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas sjöstrand åkeri i Örebro brukar åta sig båttransporter. De ligger ju lite mitt på din tänkta rutt så det är ju större sannolikhet att de får en returfrakt åtminstone en del av vägen.

https://www.facebook.com/kranbil

 

För några år sedan fraktade vi vår båt (8m lång) mellan Valdemarsvik och Örebro och det gick på 12000 inkl moms. Så gissningen här ovan på 30-50 tusen låter rimlig. om ni tycker att hela transporten verkar för lång så kan ni ju ta transport bara en del av vägen. Kör båten till Gävle eller liknande så har ni ju nästan bara skyddad skärgård hela vägen ner till Göta kanal.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2019-04-28 vid 22:16 skrev per_62:

Med 30-50kkr för landtransport så förefaller en härlig seglats på ca två veckor med långa seglingsdagar vara ett alternativ att ta i beaktande och alternativt med en betald besättning delar av sträckan. Är man 3-4 ombord så kan man segla dygnet runt och korta tiden till målet. När vi var två ombord Malmö-Stockholm seglades det mellan kl 07-20 och tyvärr blev min kamrat sjösjuk några dagar när det gungade en del vilket var lite jobbigt då vi bara var två ombord. Att segla på det sättet kräver dock att man gillar segling under långa pass och ofta utan skydd av någon skärgård. En ovan person kan tycka att en sådan segling är lite för jobbig och kanske aldrig mer vill segla igen, något man bör tänka på. Det finns ju även möjlighet att enkelt byta delar av besättning under denna rutt eftersom man passerar många samhällen på vägen.

Håller med per
Kan du inte segla båten hela vägen själv så är det sannolikt kostnadseffektivt att hitta någon som kan åta sig hela eller delar av transporten på egen köl.

Jag kan förmedla en kontakt om det skulle bli intressant att hitta en transportskeppare. Skicka ett PM om det skulle bli intressant

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte vända på det?

 

I potten ligger en kostnad på 50 000:- skattade kronor. Då kan man ju tänka sig att använda dessa 50 000 på en månads extra semester för två personer och få en härlig seglats längs nästan hela den Svenska kusten. Ni hinner med en sväng till Haparanda också.

 

Som någon skrev kan man ju strecksegla också. Jag och hustrun seglade Stockholm - Haparanda (400 M) non stop på fyra dygn utan större bekymmer.

Ta gott om tid på er längst hemifrån, dit kommer ni kanske aldrig igen.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mackey:

Varför inte vända på det?

 

I potten ligger en kostnad på 50 000:- skattade kronor. Då kan man ju tänka sig att använda dessa 50 000 på en månads extra semester för två personer och få en härlig seglats längs nästan hela den Svenska kusten. Ni hinner med en sväng till Haparanda också.

 

Smart tänkt!

Kollar man på blocket så finns det ju ganska gott om båtplatser i Stockholmsområdet. Det bör göra det lätt att dela upp resan om man vill det. ta 2-3 veckor under juli och utforska norrlandskusten+skärgården och ta sedan 2 veckor till i slutet av augusti när alla andra stackare jobbar och kör den sista sträckan till Göteborg. Det är ju en helt annan upplevelse att vara ute lite off-season när det nästan är tomt i alla vikar och hamnar.

Redigerad av Janus82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kan ju vara att frakta den till Stockholm på lastbil, och segla därifrån. Borde vara lättare att hitta bra pris på frakten.

 

//N.N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Jag och hustrun seglade Stockholm - Haparanda (400 M) non stop på fyra dygn utan större bekymmer.

Det kan t.o.m. vara ganska rogivande.

 

Ska man gå Göta Kanal så är det bäst på den sk beställningssäsongen, ingen trängsel, inga väntetider. Det brukar också gå bra att låta båten ligga på något ställe om man måste hem och jobba. Fast då måste man åka tåg vilket kan vara nog så spännande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev per_62:

En annan variant är att lasta båten på ett fartyg med destination Göteborg.

Det finns tex transportfartyg som specialiserat sig att transportera båtar över Atlanten så kanske nått liknande finns i Östersjön.

Det är inte billigt och ganska krångligt att frakta båt på båt. Tror inte det är värt det om alternativet är  <1000nm kustnära segling.
Av ovan nämnda anledning vågar jag nog säga att sannolikheten för att det finns för lokala transporter i våra vatten är obefintlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En firma som transporterar båtar är Karlans. Www.karlans.com

 

Jag tog hem min båt på lastbil från Holland. Den är 10,54 x 3,37. Följebil krävdes inte då. Då hade kostnaden blivit över min budget...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar och allt engagemang. Jag håller på och kolla upp alla tips.... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Klubbjackan:

Hej,

 

En firma som transporterar båtar är Karlans. Www.karlans.com

 

Jag tog hem min båt på lastbil från Holland. Den är 10,54 x 3,37. Följebil krävdes inte då. Då hade kostnaden blivit över min budget...

Vem krävde inte följebil menar du? 

Den rumänske chauffören kanske? 

I Sverige åtminstone verkar ju trafikverket kräva följebil. Vet ju inte hur det är i resten av EU. 

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/Transportdispens/Villkor/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte vara dryg när du inte vet detaljerna Coppertail!!

 

Regler kan ändras. Jag fraktade min båt 2012. Och jag tog in offerter från flera seriösa transportföretag på tips från DeValk, en seriös hollänsk båtfirma. Eftersom båten stod i Holland anlitade jag en seriös holländsk firma som det i sin tur visade sig anlitade Karlans.

 

Tror knappast att ett seriöst åkeri bryter mot såna regler. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Klubbjackan:

- - -

Regler kan ändras. Jag fraktade min båt 2012. Och jag tog in offerter från flera seriösa transportföretag på tips från DeValk, en seriös hollänsk båtfirma. Eftersom båten stod i Holland anlitade jag en seriös holländsk firma som det i sin tur visade sig anlitade Karlans.

 

Tror knappast att ett seriöst åkeri bryter mot såna regler.

Jag fraktade båt inom Sverige 2002. Då var maxbredd på lastbilar 2,5 m. Mellan 2,51 - 3,00 m varningsskyltar. 3,01-- följebil. Min båt var 3,05 o åkaren konstaterade att "det är svårt att mäta bredden högt upp på fribordet på en segelbåt så jag chansar". Resan gick dessutom mestadels på större europavägar med god vägstandard. Det kan ju gå bra om det handlar om enstaka centimetrar men när det börjar handla om decimetrar så är det nog lättare för en nitiska trafikpolis att se att det behöver göras en noggrannare mätning...

 

Din åkare bör ha varit väldigt medveten om att det var en chansning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...