Ricke 0 Postad 27 April , 2019 Vi har under många år lånat ett fäste som möjliggör något som annars vore i princip omöjligt. Vi stagar våra flytbryggor med 6 meter långa 2" galvade rör. När vi startar är röränden ca 4 meter upp och att då slå med slägga vore som sagt i princip omöjligt. Genom att fästa fästet först på en höjd som lämpar sig för slägga eller Cobra borrhammare kan rören drivas ned ett stycke i taget genom att man flyttar upp fästet vartefter. Nu till frågan och anledningen till detta inlägg. Vi får inte längre låna fästet och det jag söker är hjälp med var vi kan få tag i att själva köpa ett till vår båtklubb. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 27 April , 2019 Inte svar på frågan, men det enklaste brukar vara att spola ner stolpar och rör med vatten. Anslut en slang från en pump till rörets övre del. Starta pumpen och röret kommer att sjunka ner som en varm kniv i smör. Lasta gärna på 10 - 20 kg på röret (nägra ankare tex.) så behöver ni inte ens anstränga er för att trycka ner röret. Gissningsvis behövs en pumpkapacitet på 30 l/min vid 2 bars tryck, men kanske funkar betydligt mindre tryck och flöde. Har ni en pump så är det ju bara att pröva. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 27 April , 2019 Det där är grejer till byggnadsställningar. Så kallad burton ställning. Röret ni trycker ner är således ett burtonrör. Jag är verkligen ingen expert men kanske en ledtråd i vidare googling iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 170 Postad 2 Maj , 2019 Jag skulle ta en och en halv meter tretums rör och svetsa fast en bit grov axel på ena ändan. Montera ett lämpligt shaft så att man kan stå på marken och manövrera det som en glidhammare ovanpå påländan. Enkelt och billigt. Annars ser det inte särkillt svårt ut att svetsa ihop en sån där klack som på bilden. Klämmorna är standarddelar som används på burtonställningar och på väggankarfästen på Hakiställningar. Bara att svetsa fast. Röret är väl 1 1/2 tums antar jag? 1 1/2 tums rör är ungefär 48 mm i ytterdiameter. Innerdiametern är numera någon millimeter större än det nominella måttet eftersom man har gjort rörväggarna tunnare än de var enligt den ursprungliga standarden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser