CaptainKongo 78 Postad 27 April , 2019 En firma bytte min VP Black Jack propelleraxeltätning nu i vintras. Idag när jag sjösatte och lagt till båten vid bryggan upptäckte jag att det fanns mycket vatten under Volvo Penta Black Jack tätningen. Även när motorn inte var igång läckte det in vatten genom VP Black Jack tätningen i bakkant. Se bild markerat med 1. Jag testade då att dra åt skruven lite grann och läckaget upphörde. Dock när jag startade motorn och lade i växel läckte det i framkant av tätningen se pil 2. Jag noterade också att slangklämmedelen av metall av tätningen har rört sig lite, ska den göra det? På bilden har metalldelen roterat moturs, skruven pekade från början till höger , men nu har den vridit sig så den pekaruppåt lite. Dock har inte resten av tätningen rört sig vad jag kan se. Googlade lite snabbt och vad jag förstod så kan vattenläckaget i framkant bero på att det inte är helt linjerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 27 April , 2019 Man skall väl klämma på dem några gånger efter sjösättning så eventuell luft åker ut och så den tätar ordentligt. Har du gjort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 27 April , 2019 8 minuter sedan skrev Peter_K: Man skall väl klämma på dem några gånger efter sjösättning så eventuell luft åker ut och så den tätar ordentligt. Har du gjort det? Japp har klämmt runt om så gott jag har kunnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2019 Är BJ en verkligen i rätt storlek? Den ska vara anpassad både efter axel och hylsans ytterstorlek. Läcker det i framkant är upp riktningen av maskinen inte bra gentimot hylsan!. Klämningen på BJ släpper bara ut eventuell luft så att vattnet kommer i kontakt med tätningsläpparna så att det kyler läpparna vid gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2019 Att klämman verkar ha rört sig är normalt om man drar åt skruven, det är i princip bara ena ändan av klammern som rör sig i förhållande till båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 3 Juni , 2019 Firman som bytt den BJ var och kollade på tätningen och förskte rikta upp. Men läckaget upphörde inte. De sa då att jag skulle köra motorn i 10-15h så att BJ skulle bli varm och då kanske täta bättre... Har nu gjort det, men BJ läcker fortfarande. Firman hade inte varit med om att en BJ läckt tidigare. Troligtvis fel på BJ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 3 Juni , 2019 Det ser inte ut som någon Volvo Penta originaltätning. Man måste vara väldigt försiktig när man monterar tätningen, och se till att axeln är fasad ordentligt, så att inte läpparna vänder sig när man trär på tätningen. Det kan också vara fel dimension. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 13 Juni , 2019 Tog upp båten i tisdags. Nu är den bytt till en "äkta" VP Black Jack. Tätt, inte en droppe kommer in. Skönt! Stor skillnad i mjukhet i gummit. VP mjukare än piratdelen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 13 Juni , 2019 Grattis till att ha löst läckaget. När båten stod på land puttade jag in vattenfast fett runt kanten på BJ. Vid sjösättningen hade jag fokus på nya skrovgenomföringar och kylvattnet glömde bort att lufta BJ. När vi gått i 5,5 knop ca 10-15 minuter hörde jag ett nytt ljud, efter 1-2 minuter insåg jag att det uppstod enbart när propellern jobbade. Dök ned under kojdynorna i aktern och kände på BJ och propeller axel som var lite varma. Klämde några gånger på BJ för att få ut luften, det som jag funderade på var att gummit var väldigt hårt och kommer det att bli tätt. Det kom inte in något vatten efteråt.... Q1 Hur kan man se om det är VP original? Står det något artikel nummer på VP BJ? (Tidigare båtägare lät ett varv byta BJ) Q2 Hur förlåtande är en Black Jack dvs hur många gånger tål den en kort torrvarmgång på 1-2 minuter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 13 Juni , 2019 q1) Har för mig att det står VolvoPenta med lite siffror på den. kan kolla och lägga in foto om du vill? q2) Vet ej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 13 Juni , 2019 Ja tack till fakta/foto. Som trygghetsnarkoman vill jag ha det bästa, allt eftersom blir båten bättre och bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 23 Juni , 2019 2019-06-14 vid 00:43 skrev skippeer: Ja tack till fakta/foto. Som trygghetsnarkoman vill jag ha det bästa, allt eftersom blir båten bättre och bättre. Orginalet märkt med Volvo Penta enligt bild. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 23 Juni , 2019 Tack för fotot nu vet jag hur originalet ser ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser