Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
McLasse

Mystisk slang

Rekommendera Poster

Jag håller på och byter genomföringar och sprang på en, i mitt tycke, mystisk slang.
Den sitter i en koppling under skarndäck (styrbordssidan) och är dragen till en t-koppling på avloppet till handfatet inne på toaletten.

Det sitter en likadan på babordssidan men där är slangen pluggad. Uppe på skarndäcken syns ingenting, ser inte heller några spår efter en igenplastning. Slangen är 32 mm i ytterdiameter.

Jag har inte tagit bort slangen i kopplingen under skarndäck än utan tänkte kolla med forumets samlade expertis om någon vet vad den/de kan vara till för innan jag börjar riva i det.

 

Min fundering är om det kan vara någon kvarleva från en avrinning från däck då relingen går upp en bit över däck. Att avrinningshålet på däck är igenplastat, spacklat och målat så det inte syns men att slangen sitter kvar.


Båten är en OC 35 från 1974.

 

Tämligen förvirrade hälsningar
Lasse

IMG_20190426_201622871.jpg

IMG_20190427_132127326.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker din fundering låter högst trolig. Ser man på bilden inifrån ser det väldigt likt ut så som jag har mina. Jag gissar att bilden utifrån är tagen ungefär i samma position som den inifrån, och det är väl då tänkbart att man valt att ordna avrinningen med hålet i sargen istället. Man slipper ju då dels genomföringar i däck och skrov, och man slipper problem med att slangar sätter igen av löv, barr, och annat skräp. På BB har man pluggat hålet och på SB låtit slang sitta kvar till T-kopplingen. 

 

Jag hade testat att lossa slangklämman och ta loss slangen under skarndäck och se vad som döljer sig. Gissningsvis hittar du undersidan av lagningen... Spänningen är oliiidlig

 😀

 

[Edit]: testa att googla bilder från andra likadana båtars däck och se hur deras avrinning är gjord.

Redigerad av Martin76
Tillägg
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Martin76:

Jag hade testat att lossa slangklämman och ta loss slangen under skarndäck och se vad som döljer sig.

Jag hade testat att ta loss slangen vid t-kopplingen och blåst i den.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin76:

Jag hade testat att lossa slangklämman och ta loss slangen under skarndäck och se vad som döljer sig. Gissningsvis hittar du undersidan av lagningen... Spänningen är oliiidlig

 😀

Det är inte bara spännande spänning, det blir en del humörspänningar också. Det är makalöst vad gamla slangar kan suga fast 🤔. Befarar att däcket lossnar innan slangeländet vill krypa av.

 

1 timme sedan skrev Martin76:

testa att googla bilder från andra likadana båtars däck och se hur deras avrinning är gjord.

Tyvärr är det digitala utbudet vad gäller OC 35 inte direkt hissnande. Har letat och det finns en del, men inte just det (som jag lyckats hitta med den här lilla telefonen).

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Jag hade testat att ta loss slangen vid t-kopplingen och blåst i den.

Testade den vägen i stället. Hade varit smidigt att förlänga slangstumpen som är synlig nere vid t-kopplingen. Men smidigt är fegt. Jag vek mig dubbel och förminskade skallen några storlekar så gick det "bra" att komma åt att blåsa. Det är bom stopp!

 

Jag drar (den förhastade?) slutsatsen att slangeländet inte används och ger blanka 😈 i att koppla in den igen. Den kommer att hänga på lösen tills det är dax att ta bort den (om det inte visar sig att det börjar droppa ur den innan dess förstås...)

 

Tack så mycket för hjälpen! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog en avrinning från däck som spacklats igen. Min förra båt hade ett par sådan, kopparrör som plastats fast. Jag satte dit ett extra par eftersom det samlade sig vatten på däck. Drog slangarna med fall till aktern. Tyckte det var en bra lösning.

 

Men tänk så kul, nu kommer även nästa ägare att få något att fundera på! ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Drog slangarna med fall till aktern. Tyckte det var en bra lösning.

 

Men tänk så kul, nu kommer även nästa ägare att få något att fundera på! ;)

Eftersom de är pluggade kommer (nog) inte jag att återställa det hela. Vi får se. Det troliga är att slangarna åker ut vid tillfälle (om inte annat så för att, som du säger, bespara nästa ägare en del huvudbry eller så kanske de skall sparas enbart därför...😀). Vi får se var det står vatten på däck när båten kommer ut på sjön (har inte seglat med den ännu).

Det kanske är som så att det även på den här båten var en bra lösning, en gång i tiden

Det ser ut som att hålen i relingen är upptagna i efterhand så det kan vara så att slangarna till däck inte riktigt räckte till.

 

Jaha, nu regnar det ... och en ruta läcker. Jaja, då blir det en omgång med butyltejp och Tec7 även på den rutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev McLasse:

Jaha, nu regnar det ... och en ruta läcker. Jaja, då blir det en omgång med butyltejp och Tec7 även på den rutan.

Det där har jag gjort fyra gånger i vår (inkl tillverkat de nya rutorna). Och idag upptäckte jag att det droppade från luckan i salongen. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Martin76:

Det där har jag gjort fyra gånger i vår (inkl tillverkat de nya rutorna). Och idag upptäckte jag att det droppade från luckan i salongen. 😁

"Är det inte den ena så är det andra, sa kärringen som blödde näsblod"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev bhemac:

"Är det inte den ena så är det andra, sa kärringen som blödde näsblod"

Precis 😁

 

...och jag hoppas det inte blir den tredje. Ska sjösätta imorgon bitti och vill inte ha dropp underifrån.

 

 

 

4 timmar sedan skrev McLasse:

Jag drar (den förhastade?) slutsatsen att slangeländet inte används och ger blanka 😈 i att koppla in den igen. Den kommer att hänga på lösen tills det är dax att ta bort den

 

7 timmar sedan skrev McLasse:

Den sitter i en koppling under skarndäck (styrbordssidan) och är dragen till en t-koppling på avloppet till handfatet inne på toaletten.

 

Inte helt med på hur den satt i T-kopplingen med slangen från avloppet till handfatet, men gissar att du har koll på att det inte läcker ut något från handfatet när du borstar tänderna? Eller ännu värre att det trycker upp havsvatten på en hård kryss?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin76:

Det där har jag gjort fyra gånger i vår (inkl tillverkat de nya rutorna). Och idag upptäckte jag att det droppade från luckan i salongen. 😁

Det är nog luckans sätt att tala om att den också vill bli ompysslad, precis som fönsterna blivit. Den kände sig nog bara lite utanför helt enkelt.

 

Min lucka framme i förpiken håller visserligen tätt, men jag upptäckte en liten konstruktionsbonus idag. Det regnade  så det var vatten på luckan. När jag öppnade den rann vattnet ner på gångjärnssidan och in i båten. Den stackars saten (jag) som stod under och öppnade fick allt vatten rätt i fontanellen. Det ryms mer vatten än man tror uppe på en däckslucka.
Plötsligt händer det, andra vinner kilovis med pengar men jag...ja...suck...kass lucka...
Det är lite som vaniljglass med smak av jordgubb. I stället för jordgubb smakar det nån konstig kemikaliecoctail. Precis så är det med min däckslucka.

 

10 minuter sedan skrev Martin76:

Inte helt med på hur den satt i T-kopplingen med slangen från avloppet till handfatet, men gissar att du har koll på att det inte läcker ut något från handfatet när du borstar tänderna? Eller ännu värre att det trycker upp havsvatten på en hård kryss?

 

T-kopplingen är numera ett minne blott. När gängklegget har torkat skall avloppet från handfatet anslutas direkt till kranen på genomföringen utan förvirrande t-koppling.

Kommer det in vatten på en hård kryss räknar jag det som en konstruktionsbonus, precis som luckan i förpiken 😎. Men tack för omtanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla luckor läcker, det är därför ubåtar har länspump. 

När luckorna inte läcker droppar det kondens från dem eller så får man ner vattnet när man öppnar.

Men luckan på en billig tvättmaskin håller tätt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev McLasse:

Det är nog luckans sätt att tala om att den också vill bli ompysslad, precis som fönsterna blivit. Den kände sig nog bara lite utanför helt enkelt.

Troligen, men den fick ju en omlimning hos glasmästarn för några år sedan. Nån måtta får det vara på bortskämningen... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

Alla luckor läcker, det är därför ubåtar har länspump. 

När luckorna inte läcker droppar det kondens från dem eller så får man ner vattnet när man öppnar.

Men luckan på en billig tvättmaskin håller tätt....

Då är det ingen tvättmaskin jag har. Det var bra för enligt Kurt Gelins 700 segelbåtar i test tar de lite dålig höjd på kryssen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...