Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Holm82

Ändra från avgaser ut genom akterspegel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har köpt en Draco 2500 TC från 85/86 med en Mercruiser V8 och Alpha One drev. Motorn rätt ny, det monterades in en utbytesmotor 2014. Vi har inte hämtat båten ännu/slutfört affären men vi har lagt handpenning. Båten har avgasrör ut genom akterspegeln. Då jag misstänker att båten låter riktigt mycket så är jag lite nyfiken på om det finns lösningar för att dra ner avgaserna ner under vattenlinjen istället? Googlat men hittar bara silent choice-lösningar. Är inte så sugen att lägga supermycket slantar på detta utan snarare hitta en enklare lösning för att få bukt med ljudet. Går det att exempelvis bara koppla ett rör med en 90-böj och sen dra ner avgasena under vattnet, eller blir det heltokigt? Eller kan man sätta på nån form av ljuddämpare? Bör nämna att jag själv är inte så vass på båtmotorer.

 

Tack på förhand.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör lyfta ur motorn, och montera ett så kallat bockhorn, alltså ett avgasrör på skölden, om det nu inte sitter ett där redan. Sedan behöver man gummislangar och rörkrökar för att koppla ihop det, så att det blir som det var tänkt från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rollen,

 

Tack för ditt svar! Låter som ett rätt stort/dyrt projekt misstänker jag? Det finns ingen annan lösning att dra ut det med ett rör från akterspegeln och ner i sjön tror du?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det alltså "torra avgaser" dvs att kylvattnet inte sprutas ut och blandas med avgaserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Holm82:

Hej Rollen,

 

Tack för ditt svar! Låter som ett rätt stort/dyrt projekt misstänker jag? Det finns ingen annan lösning att dra ut det med ett rör från akterspegeln och ner i sjön tror du?

 

 

Det måste ju fungera i fullfart också. 

Hur tänkte du med ett rör ned i vattnet i 35 knop? Det blir ju också ett mottryck för avgaserna som inte alla maskiner tål. 

Riktigt fel utfört och med lite otur så har du även skapat en fin hävert för att fylla motorn med sjövatten. 

 

Du antar alltså bara att motorn låter för mycket? Har ni inte ens provstartat? 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa motorer kan inte ha avgasrören under ytan då de inte orkar överkomma det högre mottrycket. Då detta främst gäller rejält trimmade maskiner med aggressiva kamtider så misstänker jag att det inte gäller dig.

 

Rollens förslag är det bästa.

 

Näst bäst är det du själv är inne på, dvs ljuddämpare. Dock är två ljuddämpare för våta avgaser, förutsatt att det ens får plats, en troligtvis lika dyr lösning som Rollens variant dvs lyfta och återställa till original.

 

Det enklaste är att montera böjar som mynnar ut ungefär i vattenytan. Då får du en ganska rejäl minskning av ljudet när du kör sakta/ligger still men inte så mycket när du planar. Var dock aktsam på det som Coppertail nämner men då främst när du ligger still med avstängd motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Vissa motorer kan inte ha avgasrören under ytan då de inte orkar överkomma det högre mottrycket. Då detta främst gäller rejält trimmade maskiner med aggressiva kamtider så misstänker jag att det inte gäller dig.

Hur en hårt trimmad motor beter sig vet jag inte men en normal motor har inget problem med mottryck. Tänk att det är en kompressor som ska trycka ut avgaserna genom ett ganska litet hål (avgasventilen). Detta innebär en viss tryckökning inne i cylindern och det som sker utanför spelar mindre roll. Vissa motorer kan gå bättre pga att tryckfallet över avgasventilen blir mindre och man fär en bättre strömning.

En turbo får däremot mindre volym och högre tryck och tappar effekt därför att den inte är konstruerad för det. Men turbiner kan byggas för tex lägre volym och högre tryck, energimängden är den samma.

Att det skulle bli högre mottryck vid högre fart behöver inte allas vara sant, tvärtom. En plan botten med ett vertikalt rör får snarare en sugeffekt. Gör man en "bula" i botten så får man en bättre venturieeffekt dvs sug. Används tex som självläns ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Hur en hårt trimmad motor beter sig vet jag inte men en normal motor har inget problem med mottryck. Tänk att det är en kompressor som ska trycka ut avgaserna genom ett ganska litet hål (avgasventilen). Detta innebär en viss tryckökning inne i cylindern och det som sker utanför spelar mindre roll. Vissa motorer kan gå bättre pga att tryckfallet över avgasventilen blir mindre och man fär en bättre strömning.

En turbo får däremot mindre volym och högre tryck och tappar effekt därför att den inte är konstruerad för det. Men turbiner kan byggas för tex lägre volym och högre tryck, energimängden är den samma.

Att det skulle bli högre mottryck vid högre fart behöver inte allas vara sant, tvärtom. En plan botten med ett vertikalt rör får snarare en sugeffekt. Gör man en "bula" i botten så får man en bättre venturieeffekt dvs sug. Används tex som självläns ibland.

En normalt aspirerad bensinmotor är mycket känslig för mottryck skulle jag vilja påstå. 

Det krävs ganska små ändringar i luftfilter eller avgassystem för att man ska behöva byta munstycken i en förgasare exempelvis. 

Är installationen rätt utförd idag kommer den gå väldigt fett.

Nu är det ju iofs, ingen som bryr sig om avgasvärden på fritidsbåtar på någon besiktning och någon extra liter bensin hit eller dit lär väl knappast märkas heller. 

.

Men att påstå att en motor är en kompressor byggd för att pumpa avgaser genom ett okänt mottryck blir fel. 

 

Angående högre mottryck vid högre fart så gällde det alltså ts fråga om man kunde dra en 90 graders böj från befintligt utblås rätt ner i vattnet. Vad det skulle få för effekter är nog lite svårt att svara på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev firefish:

Det enklaste är att montera böjar som mynnar ut ungefär i vattenytan. Då får du en ganska rejäl minskning av ljudet när du kör sakta/ligger still men inte så mycket när du planar. Var dock aktsam på det som Coppertail nämner men då främst när du ligger still med avstängd motor.

Det enklaste i det här fallet hade nog varit att provköra båten innan man lägger handpenning på den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev coppertail:

Det enklaste i det här fallet hade nog varit att provköra båten innan man lägger handpenning på den? 

Det har du iofs mycket rätt i!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev bhemac:

Hur en hårt trimmad motor beter sig vet jag inte

Vill minnas att det handlar mycket om kamtiderna och en rejält vass kam med mycket overlap är tydligen inte en bra kombo med avgasrören under ytan. Det är alltså inte enbart för att låta så mycket som möjligt som en del V8-båtar har raka rör.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Hur en hårt trimmad motor beter sig vet jag inte men en normal motor har inget problem med mottryck. Tänk att det är en kompressor som ska trycka ut avgaserna genom ett ganska litet hål (avgasventilen). Detta innebär en viss tryckökning inne i cylindern och det som sker utanför spelar mindre roll. Vissa motorer kan gå bättre pga att tryckfallet över avgasventilen blir mindre och man fär en bättre strömning.

En turbo får däremot mindre volym och högre tryck och tappar effekt därför att den inte är konstruerad för det. Men turbiner kan byggas för tex lägre volym och högre tryck, energimängden är den samma.

Att det skulle bli högre mottryck vid högre fart behöver inte allas vara sant, tvärtom. En plan botten med ett vertikalt rör får snarare en sugeffekt. Gör man en "bula" i botten så får man en bättre venturieeffekt dvs sug. Används tex som självläns ibland.

Känner inte heller igen detta... Mottryck är nästan uteslutande negativt om vi pratar 4taktare.

 

Enbart ändring av avgassystem(främst grenrör) kan ge uppåt 10-15hk på en vanlig sugmotor. Man kan jobba med 4-1 alt 4-2-1 grenrör beroende på vad man vill uppnå. Marina grenrör aka limpor är generellt sett avskyvärda ur ett flödesperspektiv.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev firefish:

Vill minnas att det handlar mycket om kamtiderna och en rejält vass kam med mycket overlap är tydligen inte en bra kombo med avgasrören under ytan. Det är alltså inte enbart för att låta så mycket som möjligt som en del V8-båtar har raka rör.

Som du säger... Med vilda kammar blir overlap ogynsam på tomgång och man får den karakteristiska härliga oroliga tomgången. Den dåliga tomgången orkar ju då inte trycka ordentligt mot vattnet och motorn skulle riskera att stanna med avgaserna under vattnet.

 

Moderna sprut är lite bättre på att fixa detta, så blir tydligare på förgasarmaskiner.

 

Personligen tycker jag det ballaste ljudet är en sådan maskin vi pratar om med kompressor. Då får man det sköna vinandet också:)

 

Det bhemac har rätt i är att exvis en vanlig 350 inte bryr sig nämnvärt om detta. De brukar tuffa på stadigt även på 6 burkar på tomgång. Var med och renoverade toppar på en 350 som hade noll komp på 2st burkar, men ändå gick bra på tomgång. En ovan person hade nog inte ens märkt att något var fel. Men det är inte optimalt, bara för att motorn går. En original 350 saknar minst 30-40 lätta hk från fabrik:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...