jdahlgren 2 Postad 25 April , 2019 Jag har nyligen köpt en båt där det följde med en Garmin Echomap Chrirp 72SV. Den innehåller sjökort över mälaren och stockholms skärgård. När jag flyttar SD-kortet till datorn och startar Garmin express så syns enheten och de inbyggda korten men ej det över mälaren och skärgården. Kan jag på något sätt registrera dessa på mig och få uppdateringar eller är de knutna till den förra ägaren? Startar jag Garmin HomePort så ser jag korten och kan bläddra runt i datorn på korten som ligger på mitt sd-kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 25 April , 2019 Jag tror inte det går att uppdatera korten till Garmin Echomap man måste köpa nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bj 1 Postad 26 April , 2019 Troligen ett piratkopierat kort - de brukar betesej så. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 26 April , 2019 För två år sedan när jag skulle uppdatera mina kort (BlueChart G2) med Garmin Express så var det omöjligt att få den att identifiera SD-kortet. Jag ringde till slut Garmin support som meddelade att det kan vara svårt att få det att fungera på alla datorer och det var ett känt problem. Dom försökte hjälpa per telefon men gav också upp och rekommenderade mig att gå till en återförsäljare som fixade det. Plottermodell är ointressant vid uppdatering av BlueChart G2. (Om jag kommer ihåg rätt, men det kan vara så att jag blandar ihop det med något annat, så hängde det på om kortläsaren kunde läsa av SD-kortets ID-nummer som är hårdkodat och knutet till licensen.) En helt annan fråga är vad för slags uppdateringar du är ute efter. Jag utnyttjade möjligheten att fritt uppdatera köpta sjökort under första året. Efter ett år kan du få nedsatt pris på uppdatering av korten, men det blir inte gratis. Här kan en återförsäljare hjälpa dig också. Nytt för i år är att BlueChart G3 har introducerats där Navionics sjökortsdata blandats in. Så nu har vi även fått deras buggar med att objekt försvinner i vissa zoom-nivåer. Det verkar som att man nog ska vänta med uppdatering till G3 ett tag, se DagensBåtliv: "Uppdatering och sammanslagning inte alltid till det bättre" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 26 April , 2019 (redigerade) Here we go again! Nu när Navionics fått ordning på sin presentation av data väljer man att slår ihop två bra produkter och får fram en dålig produkt. Det känns ju väldigt viktigt att skriva ut just UNDERVATTENSKABEL så att man inte trasslar in sig i den när man kommer körande... Varför står det inte - i logikens namn - SJÖMÄRKE bredvid varje sjömärke? En klar förbättringspotential! "Allt eftersom vi ser incidenter som denna så kommer vi att förfina allt efter som." Garmin tar alltså rejält betalt för en undermålig produkt som man vill få hjälp att korrekturläsa/betatesta...Najs eller bajs? Rätt svar! 💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩 av fem möjliga. Varför inte visa tydligt när man byter till Hydrograficas databas. Det är ju ändå inte bra att djupinformation försvinner, men det är ju bra för användaren att veta att man är i ett område som är bättre sjömätt. Tillägg: En fungerande länk, http://www.dagensbatliv.se/uppdatering-och-sammanslagning-inte-alltid-till-det-ba-ttre Redigerad 26 April , 2019 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdahlgren 2 Postad 26 April , 2019 Tack för svaren, nu har jag lite mer koll på hur det fungerar. Har egentligen inget behov att uppdatera mer än att jag ville veta hur möjligheterna ser ut. Då kortet är mer än 1 år så är det bara köpa nytt när jag känner att det är för gammalt. Dvs precis som man gör med papperskorten. Får testa att lägga in ny firmware i plottern, den låg rätt många versioner efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 26 April , 2019 1 timme sedan skrev jdahlgren: Då kortet är mer än 1 år så är det bara köpa nytt när jag känner att det är för gammalt. Nej! Vad jag förstår så kan man uppgradera till halva priset efter första året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lofhenrik 6 Postad 4 Juni , 2019 @jdahlgren Ta kontakt med Garmin supporten så kan nog dom hjälpa dig. Jag köpte i höstas en Ryds 510GTI med en Garmin Echomap Chirp 52dv tror jag den heter. Båten hade gått i Gävle och jag har den i Borlänge så rätt sjökort fanns inte med på minneskortet. Det visade sig att sjökortet var från 2017 och gick inte att manuellt uppdatera via "homeport" så jag fick skicka in det gratis till garmin och fick tillbaka ett nytt minneskort med rätt sjökort och uppdaterat helt gratis. Kan vara värt att lyssna med dom innan du själv går och köper något nytt. Jag kunde registrera plottern på mig det var inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jdahlgren 2 Postad 14 Juni , 2019 Lite återkoppling, kontaktade Garmin support. Efter att ha raderat en XML-fil på kortet hittas det nu av Garmin express. Så nu kunde jag installera uppdateringar till mitt 2016 kort som följde med plottern samt fått rätt att köpa årets sjökort för halva priset om jag skulle vilja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser