YamaHans 12 Postad 23 April , 2019 Hej! Köpte båt förra sommaren och märkte under säsongen att ena cylinderraden blev betydligt varmare än den andra. Körde dock hela sommaren utan några problem. Bytte båda termostaterna nu i vår men redan efter några minuter på 2000 varv märker man att den ena blir het och den andra knappt ljummen. Prövade att ta bort termostaten helt och hållet i den varma sidan och då blev den i stort sett lika sval som den andra. Hur varm ska den kännas utanpå? Nåt annat man kan kolla på dessa? Motorn är en Yamaha V4 115 årsmodell 1990 /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 23 April , 2019 Glömde nämna att Impellern e ny och jag har en bra skvallerstråle! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 April , 2019 Har du bytt impeller? Har du bra vattenflöde och nya termostater bör det fungera. En 2t utombordare skiftar generellt en hel del i temp. Den går varmt på tomgång och strax däröver, men sedan sjunker temperaturen när tryckhållningsventilen öppnar och det blir fullt flöde. Termostaterna styr inte så mycket på högre varv, utan då är det fullt flöde från vattenpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 April , 2019 (redigerade) Ok, då är det lurigare. Är det rent i kanalerna runt termostaten? En tryckhållningsventil som inte stänger orsakar överhettning på lågvarv, men det bör ju drabba båda halvor... Redigerad 23 April , 2019 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 23 April , 2019 Det såg helt okej ut tyckte jag, försökte blåsa och spola med vatten. Var sitter tryckhållningsventilen då? Kan de vara nån kanal därifrån som är igensatt? Jag vet ju inte hur det fungerar på fullvarv i sjön, får väl testa de när jag får den i vattnet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 April , 2019 De brukar sitta långt ner på ena sidan av blocket. Det är en fjäderbelastad platta som öppnar när trycket i vattenflödet går upp. Det är normalt inte en del som bråkar, men det förekommer. En rengöring botar nog de flesta sådana situationer. Min Yamaha 200hk-88 brukade bli något varmare på ena banken, men det var marginellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 24 April , 2019 Eller ska kanalerna helt enkelt vara igensatta? Finns det nåt sätt att få loss avlagringar? Jag brukar ju använda spolmuff när jag sköljer motorn, men skulle det fungera bättre med en balja för att lösa upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 April , 2019 Den tryckstyrda ventilen utgörs av delarna 45-50. Vid högre varv räcker flödet genom termostaterna inte till för att kyla motorn. Med varvet ökar också trycket vilket leer till att den tryckstyrda ventilen öppnar. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1990/115etlda/cylinder-crankcase Här ett exempel på hur vattenflödet kan se ut: https://www.google.com/search?q=diagram+cooling+system+yamaha+115&rlz=1C1GCEU_svSE821SE822&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=5L_UGJoeBJSvLM%3A%2CI_8jnxc-yOjetM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQzQls7wuGSqzLijMxBghPFVH3MFQ&sa=X&ved=2ahUKEwjAoZ6z_-fhAhXawsQBHRy8B7kQ9QEwAHoECAYQBA&cshid=1556083892668497#imgrc=XtPBg2v-jpJ7PM:&vet=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 28 April , 2019 9Hej! Tack för tipsen. Pratade med min lokala båtmek i veckan och han sa att det nog antagligen börjar bli igensatta kanaler. Men att om den inte varnar för värmen så skulle han inte vara orolig. Det kanske blir vinterns projekt att ta isär motorn då! Men nu är båten i vattnet iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHans 12 Postad 28 April , 2019 Trevlig båtsommar till er! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser