Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst mattias

Är det värt det, att ha båt?

Rekommendera Poster

Gäst mattias

Hej! Funderar juh på min första båt, för jag älskar båtar å skärgårdar, tuffa omkring... Fast sedan jag å mina kompisar hyrde en mterbåt i stockholm å åkte till gotland.... Det jag kommit fram till är att det är väldigt mycket kostnader vs. hur mycket man kan använda båten... Är det värt det? mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,,hur fan räknar man på sånt,det har jag aldrig begripit,,,om allting står i förhållande till antal använda timmar????Se på tv ,,det är kostnadseffektivt,,eller så kan man välja att leva,,,Nu är det SOMMAR!!! ,,,Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mattias

Hej! Tack för svaren! det var två olika syner på det hela :lol: som sagt, räknar man kostnad per timme man använder den blir det juh sjukt dyrt, säkerligen billiga att hyra! men jag kan ta den när jag vill, den är MIN. vill bara ha lite erfarenheter... innan köp jag märker jhu efter ett år om det var värt det å då är det juh behålla eller sälj.. mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Sommaren är man båtägare På Hösten är man båtägare På Vintern är man båtägare På Våren är man båtägare Sommaren då åker man båt resten av året kan man njuta av att man faktiskt är båtägare. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Underbar känsla. (njut) Före jag skaffade egen båt visste jag int om denna känsla. Finns få njutningar som är så fina som att faktiskt äga en egen båt att få pyssla om. Visst sjutton kostar det stålar men det ger livskvalitet i dagens stressiga samhälle. Så sluta räkna pengar, köp en egen båt. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av fördelarna med att äga är ju att det faktiskt är en investering, som i de flesta fall ökar i värde, med att köpa/äga båt. Jag pratade just med en båtgranne som i år har köpt en 14 år gammal Nimbus 29 DC, Han betalade 100000 kronor mer än vad första ägaren köpte båten för 1991, alltså en klar ökning av insatt kapital för ägare nr 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Även om vi alla önskar att båten vi äger skall öka i värde så är det nog för de flesta så att båten sjunker i värde. Visst Nimbus och de andra prestigemärkena står sig nog bra i värde om man sköter om båten. Köpte själv ny båt 2003. Även om det är ett känt märke så räknar jag inte att få igen pengarna nånsin. Båtägande är lite av ett svart hål som man stoppar pengar i. Bara försäkringen är en tung post på en nyare båt med utombordare som jag har. Min lilla båt: ca 7000 kr i årspremie (inkl trailerförsäkring) med 5 tkr i självrisk och då har jag ändå max rabatt som går att ha. Bränslekostnaden är trots allt inte nån fara än om man ser på hur många timmar per år en genomsnittlig båtägare är ute i sin båt. Såvida du inte har V8 el liknande besinare som ju drar bensin rätt friskt. Mitt råd: Viss köp en båt men börja lite piano, man behöver inte ha nytt och det värsta med en gång. Köp en båt av känt fabrikat som det är efterfrågan på. Du får i regel betala lite extra när du köper men får igen förhållandevis mycket när du säljer. Köpte själv min första båt begagnad för 45 tkr och hade den några år för att sälja den för 60 tkr. Men då hade jag snyggat till den en del så den var i rätt bra skick. Lite roligt är det i alla fall med båtar och dess värde, de håller sig rätt bra ändå jämfört med värdet på en bil som sjunker i värde lika snabbt som en gråsten i en sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matte! Du lever bara en gång Om du nu gillar hav och skärgård så är den kvalitetstid du tillbringar där omätbar i pengar , 8-) Lyd mitt råd bli en av oss [RÖD]KÖP BÅTEN[/RÖD] :-tackar

post-6693-1394234409,1209_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan argumentera för detta likväl som att äga entusiastbilar, att man får pengarna tillbaka och dessutom har lite avkastning på dem också. Faktum kvarstår ju att man måste vara genuint intresserad om man skall uppskatta det pyssel det innebär att äga båt (eller entusiastbil) då det ju faktiskt ligger en del löpande kostnader och även tid för att ha en fungerande båt. Börja smått är mitt råd. Testa en säsong och se hur mycket du använder den. Själv köpte jag en billig motorbåt för att ha på hemmaplan och hyr segebåt 1 vecka/sommar i Bohuslän. Det passar familjen bäst just nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Arnold till 100 %!! På vintern har man pysslet som faktiskt är sjukt tillfredsställande. När sedan säsongen kommer är det juh ren njutning. Bara känslan att veta att skutan ligger där o väntar på nästa resa... Melankolin kommer i samband med torrsättningen, då man minns sommarns upplevelser i pärlan. Livet nere på marinan med andra båtåkare, snack och utbyte av erfarenheter har ju också sin charm. Finns bara ett rätt=KÖP BÅTEN. För övrigt undrar jag om det finns möjlighet att bli inkvoterad på Malas`båt, tycker könsfördelningen verkar enahanda. Jag har en lucka i vecka 33, om det skulle behövas.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ricky

Jag tror du ställer frågan i fel forum... ALLA här älskar ju sina båtar. Ekonomi har ingenting med hobbies att göra. Förnuftigast vore ju att använda pengarna till att betala ner lånet på huset/lägenheten osv. MEN, -är man nu en gång båtidiot så har man ju många argument för att ha båt. Kosta vad det kosta vill... www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Javisst är det värt det. Men man måste inte ha det största eller dyraste. Vad man däremot bör tänka igenom innan ett köp är vad man ska använda båten till. Har man planer på att ligga ute flera veckor under semestern? Behöver man toalett? Har man tänkt gå ut ofta på fisketurer? Sedan har man den aspekten att ta med i ekonomin, att bränslet är DYRT. Man ska ju faktiskt ha råd att tanka några gånger under säsongen oxå. För många båtägare så räcker det med en styrpulpetare då de flesta resor handlar om badutflykter. För andra så MÅSTE man bara ha en Nord West 41 bara för att visa att man har bra kontakter med banken?? trots att det behövs ett flertal personer för att hantera fartyget vid manövrar. Eller ska man ha en stor 45 fots segelbåt med rullstor, radar, elwinchar, och allt annat som man bara MÅSTE ha ombord för att förflytta båten framåt. För oss övriga så har man kommit till insikt att det är livskvalité med konceptet att ha båt, och därmed klara sig med något mindre båt som räcker för det behov man har för att komma bort från civilisationen en stund. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tittar på Malas båt ser det ut som en motorbåt men mannens badbyxor i vänstra hörnet ser ut som en spinnaker.... :-) Konstigt. Motorseglare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstig fråga egentligen...har man inte intresset för båt ska man ju vara utan...en hobby kostar pengar självklart och då får man väl prioritera vad man är intresserad av, det kostar en jäkla massa pengar varje år att ha båt, ju större och nyare desto dyrare. Man klagar ibland på både jobbet o hur dyrt det är...men sen den där stekheta sommardagen ute på sjön...ja du...då är det inte mycket som slår det kan jag lova. Men har du inte intresse ...skippa det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att du har båtplats innan du köper (det kan vara problem i Stockholm). Jag tror alla här tycker att det är värt det. Det kostar en hel del, men var och en väljer ju själv hur mycket man vill lägga ner på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mattias

Givetvis så förstår jag att de flesta här älskar båtar! men svaren har ändå gett mig mer kött på benen...snappar upp lite råd där å här.. jag trodde att ny båt var mindre problem pga motor å sånt..sen får man väga det gentemot värdeminskning som jag ändå tror finns på en ny båt.. sen har jag förstått att det är mycket kostnader å tid som krävs.. å ville väl helst höra positiva saker som hur underbart det är att komma bort å bara brisa iväg, höra mullret, ta en dagsutflykt i någon skärgård...bara åka ut å sola, kanske rentav mysa med tjejen :lol: mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intresant disskusion, nu börjar man ju undra hur mycket pengar man egentligen lägger ner på båten, lite överslags räkning ger mig en summa av drygt 8000 per sommar, dyr hobby men det är värt det när man ät ute en sensommar kväll, man är helt ensam och bara cruisar i 20knopp....helt underbart ju! Nu vill jag ha sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaså ! du såg det ja. Hade det inte varit för alla damer skulle det räckt med ett litet stormfock :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej har du råd köp båt det är den bästa avkopplingen man kan ha när man är ute på sjön o hav. då har man glömt allt slit och pengar det kostar. tänk den en sån här vik för dig själv med tjejen din :-nojd

post-7676-1394234409,4723_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit båtägare över 20 år,det har i perioder funniys annat att prioritera,,men jag har alltid haft båtintresset varmt om hjärtat,det har varit en del modeller genom åren,o hur jag än räknar så har jag inte förlorat en spänn hittills,,så för mej har det inte varit nån dyr hobby,men då måste man gilla att greja o dona o renovera,mellan säsongerna,så båtarna har inte varit nån ekonomisk belastning,,,hade jag däremot bara varit intresserad av att tillbringa nån vecka på sjön,hade det varit naturligare att hyra,,som att hyra stuga på semestern,eller så,,nu TRIVS jag VARJE helg, ,,Hoogan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är många kloka ord som sagt i detta inlägg. Har du ett riktigt intress i att vara på havet och höra klukket mot skrovet och njuta av friheten finns inga allternativ. Båten kommer att ge dig många nya vänner och fina minnen som ingen kan ta av dig. Har du en partner som är intresserad gör det hela lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...