Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
fewfew

Bomtält, mk I

Rekommendera Poster

Är det någon som har en bra ritning över hur man syr ett schysst bomtält till en mkI ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Jag har ingen ritning men kanske Kungälvs Plast servis har. Men jag hade en Stor Triss och bomkapellet såg ut: Taket hålls uppe av bommen och 3 kraftiga lattor som spänner ut lika mycket som sittbrunnen. Sidorna fästes på sargkanten med tryck knappar Förut så gick kapellet med en avsmalning från lite framför sittbrunn till masten. (ett bra utrymme att stoppa grejer i) Akter ut där var 2 fönster som rullades ner till skotbågen. Dragkedjor från tak och ner. i Akter mitt och i sidorna. Även mitt över vincharna. Samt där avsmalningen framåt börjar. Skall du sy ett så skulle jag ha byggt en mall av en masonit till tak och sedan mätt därifrån ner. Om du har bomkapell så måste du hänga lattorna i tampar över bommen. Skut upp bommen i sitt fäste i masten för bättre takhöjd. Mitt var plant med samma höjd i akter som fram. Men många gånger så önskade jag mig att kortat dirken så att jag fått bättre höjd i aktern. Ser lite roligt ut för jag såg en såddant kapell på en Dansk båt i Götakanal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Även jag planerar att sy ett bomtält. Jag tänkte göra som George föreslår att malla av med masonit eller styv kartong. Då ett färdigt kostar 6000:- så tror jag att man hamnar på ca halva kostnaden om man syr det själv. Jag sydde förra året ett bomkapell för seglet och med den lösningen jag ville ha så ville segelmakaren jag frågade ha 3000:-. Jag sydde för under halva priset själv. /Wille

post-1958-1394234409,2985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för värdefulla svar. Låter toppen! Får någon ihop ett mönster kanske vederbörande kan mejla? henrik@webbsidor.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Update. Jag har beställt ett tält från Kungälvs plastservice, han tar 4.500 kr för det. Kan vara br aför fler att veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Och till Magnumen kostar det 6000:- :-/ /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Update2. Bomtältet kom och var värt varenda krona. Fantastiskt fint! Jag testade det för andra gången i helgen och det HÄLLREGNADE. Inga problem alls. Bara mysigt att höra smattret mot duken. Tältet har stort fönster akterut och ljusinsläpp fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...