Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
JanTallroth

Motorbåtar Västkusten saltskadade?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har just hört att man ska akta sig för att köpa inombordare från västkusten pga saltskador som sätter sig i motor, el, etc. Stämmer detta? Tänkte ta upp en till Mälaren men blev avrådd.

 

Båten ifråga en daycruiser med beskrivningen

"Motor Mercruiser V8 bensin 1987 (Gångtid ca 590 tim, ca 20 tim / år)
Motorn är servad varje säsong med olje, filterbyte och spolning av kylsystemet. Drev från 2009"

Motor.PNG

Redigerad av JanTallroth
saknade årtal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sjövattenkyld cheva v8 från -87 har nog inte mycket kvar att ge. Oavsett salthalt i vattnet där den gått. 

Är det ens möjligt? 

 

Har inte mycket egen erfarenhet av dessa motorer på sjön ska tilläggas. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn trettio år och sjövattenkyld är det inte mycket att satsa på.

Räkna med motorbyte inom det närmaste.

Är det en importbåt?Kanske den gått i ännu saltare vatten än på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte om den är sjövattenkyld. Se bild. TACK för respons! Verkar bara vara körd på Västkusten.

Redigerad av JanTallroth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Spolning av kylsystemet" låter som motorn är sjövattenkyld.

 

30 år gammal sjövattenkyld inombordare låter som lotteri hur mycket äldre den blir innan något i blocket/toppen/avgassystemet är genomrostat. Det är inte antalet gångtimmar utan kalenderåren som skapar skadorna på en sådan motor. Det hjälper inte mot rostskador att byta oljefilter o olja varje säsong. Det är kylkanalerna som är problemet oberoende av hur välskött motorn varit.

 

Om priset är bra så att du kan "räkna in" ett motorbyte och få ett prisvärt ekipage så kan det vara köpläge om du tycker det är OK att hantera arbetet med att skaffa o få installerat en ny motor (eller bättre begagnad motor, helst med färskvattenkylning o värmeväxlare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev JanTallroth:

Jag vet inte om den är sjövattenkyld. Se bild. TACK för respons! Verkar bara vara körd på Västkusten.

Ja okej nu kom det bild. 

Den är ju färskvattenkyld vilket är bra. 

Men om du söker runt lite på forumet så kommer du nog ändå att avstå. 

Om nu inte priset är helrätt förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

590 timmar är inte speciellt mycket på en sådan maskin. Färskvattenkyld och verkar vara välservad, i min värld ok om priset är rätt. Avgasdelar bör vara bytta annars så bör det göras omgående.

Annat är det ju med drivlinan, hur mår den?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En 32år gammal motor är alltid en risk... Jämför med hur du hade sett på det om det gällde en bil.

 

Ett ägande bygger nog på att du kan skruva själv, annars riskerar det att bli dyrt.

 

edit: på bilden ser den klart bättre ut än många från samma tid. Avsaknad av rost kan indikera att el mm är i ok skick.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mange249:

En 32år gammal motor är alltid en risk... Jämför med hur du hade sett på det om det gällde en bil.

Om jag hittade en bil som rullat lite mil några månader om året och var väl omhändertagen så spelar inte 30 år på motorn någon roll. Däremot så spelar ju 30 år på en bil in på massa andra parametrar

Sedan kan man inte jämf. en nyare konstruktion med en gammal, men grunden på den motorn är lika som en nyare.

Jag ser i många kommentarsfält på flera forum resonemanget att 4--500 timmar på en bensininombordare är max sedan är dessa sopslut. Detta är ren o skär skrämselpropaganda. Visst kan man ha otur, men det kan man ha på en nyare maskin också.B)

Sedan är det naturligtvis alltid en fördel att kunna skruva själv.:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gelis:

Om jag hittade en bil som rullat lite mil några månader om året och var väl omhändertagen så spelar inte 30 år på motorn någon roll. Däremot så spelar ju 30 år på en bil in på massa andra parametrar

Sedan kan man inte jämf. en nyare konstruktion med en gammal, men grunden på den motorn är lika som en nyare.

Jag ser i många kommentarsfält på flera forum resonemanget att 4--500 timmar på en bensininombordare är max sedan är dessa sopslut. Detta är ren o skär skrämselpropaganda. Visst kan man ha otur, men det kan man ha på en nyare maskin också.B)

Sedan är det naturligtvis alltid en fördel att kunna skruva själv.:)

Är med på vad du menar...

Jag tänker lite på det som helhet. Med tiden kommer ofta oljeläckor och lite konstiga fel med bla elektronik(denna motor har dock inte mycket sådant). Även toppar brukar kunna få risiga tätningar och styrningar med tiden oavsett timmar.

Håller med om att timmar sällan är problemet. Jag ser mer alla fuktiga år och långa stillastående vintrar som slitage.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske men hur vet man säkert att antal timmar stämmer? 590 timmar på en båt från 1987 låter väldigt lite. 

Men det kanske spelar mindre roll om skicket är bra och den är välskött. 

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...