JanTallroth 0 Postad 22 April , 2019 (redigerade) Hej, jag har just hört att man ska akta sig för att köpa inombordare från västkusten pga saltskador som sätter sig i motor, el, etc. Stämmer detta? Tänkte ta upp en till Mälaren men blev avrådd. Båten ifråga en daycruiser med beskrivningen "Motor Mercruiser V8 bensin 1987 (Gångtid ca 590 tim, ca 20 tim / år) Motorn är servad varje säsong med olje, filterbyte och spolning av kylsystemet. Drev från 2009" Redigerad 22 April , 2019 av JanTallroth saknade årtal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 22 April , 2019 En sjövattenkyld cheva v8 från -87 har nog inte mycket kvar att ge. Oavsett salthalt i vattnet där den gått. Är det ens möjligt? Har inte mycket egen erfarenhet av dessa motorer på sjön ska tilläggas. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 22 April , 2019 Är motorn trettio år och sjövattenkyld är det inte mycket att satsa på. Räkna med motorbyte inom det närmaste. Är det en importbåt?Kanske den gått i ännu saltare vatten än på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanTallroth 0 Postad 22 April , 2019 (redigerade) Jag vet inte om den är sjövattenkyld. Se bild. TACK för respons! Verkar bara vara körd på Västkusten. Redigerad 22 April , 2019 av JanTallroth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 936 Postad 22 April , 2019 "Spolning av kylsystemet" låter som motorn är sjövattenkyld. 30 år gammal sjövattenkyld inombordare låter som lotteri hur mycket äldre den blir innan något i blocket/toppen/avgassystemet är genomrostat. Det är inte antalet gångtimmar utan kalenderåren som skapar skadorna på en sådan motor. Det hjälper inte mot rostskador att byta oljefilter o olja varje säsong. Det är kylkanalerna som är problemet oberoende av hur välskött motorn varit. Om priset är bra så att du kan "räkna in" ett motorbyte och få ett prisvärt ekipage så kan det vara köpläge om du tycker det är OK att hantera arbetet med att skaffa o få installerat en ny motor (eller bättre begagnad motor, helst med färskvattenkylning o värmeväxlare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 22 April , 2019 3 minuter sedan skrev JanTallroth: Jag vet inte om den är sjövattenkyld. Se bild. TACK för respons! Verkar bara vara körd på Västkusten. Ja okej nu kom det bild. Den är ju färskvattenkyld vilket är bra. Men om du söker runt lite på forumet så kommer du nog ändå att avstå. Om nu inte priset är helrätt förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 April , 2019 (redigerade) 590 timmar är inte speciellt mycket på en sådan maskin. Färskvattenkyld och verkar vara välservad, i min värld ok om priset är rätt. Avgasdelar bör vara bytta annars så bör det göras omgående. Annat är det ju med drivlinan, hur mår den? Redigerad 22 April , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 April , 2019 (redigerade) En 32år gammal motor är alltid en risk... Jämför med hur du hade sett på det om det gällde en bil. Ett ägande bygger nog på att du kan skruva själv, annars riskerar det att bli dyrt. edit: på bilden ser den klart bättre ut än många från samma tid. Avsaknad av rost kan indikera att el mm är i ok skick. Redigerad 22 April , 2019 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 April , 2019 33 minuter sedan skrev Mange249: En 32år gammal motor är alltid en risk... Jämför med hur du hade sett på det om det gällde en bil. Om jag hittade en bil som rullat lite mil några månader om året och var väl omhändertagen så spelar inte 30 år på motorn någon roll. Däremot så spelar ju 30 år på en bil in på massa andra parametrar Sedan kan man inte jämf. en nyare konstruktion med en gammal, men grunden på den motorn är lika som en nyare. Jag ser i många kommentarsfält på flera forum resonemanget att 4--500 timmar på en bensininombordare är max sedan är dessa sopslut. Detta är ren o skär skrämselpropaganda. Visst kan man ha otur, men det kan man ha på en nyare maskin också. Sedan är det naturligtvis alltid en fördel att kunna skruva själv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 April , 2019 1 minut sedan skrev Gelis: Om jag hittade en bil som rullat lite mil några månader om året och var väl omhändertagen så spelar inte 30 år på motorn någon roll. Däremot så spelar ju 30 år på en bil in på massa andra parametrar Sedan kan man inte jämf. en nyare konstruktion med en gammal, men grunden på den motorn är lika som en nyare. Jag ser i många kommentarsfält på flera forum resonemanget att 4--500 timmar på en bensininombordare är max sedan är dessa sopslut. Detta är ren o skär skrämselpropaganda. Visst kan man ha otur, men det kan man ha på en nyare maskin också. Sedan är det naturligtvis alltid en fördel att kunna skruva själv. Är med på vad du menar... Jag tänker lite på det som helhet. Med tiden kommer ofta oljeläckor och lite konstiga fel med bla elektronik(denna motor har dock inte mycket sådant). Även toppar brukar kunna få risiga tätningar och styrningar med tiden oavsett timmar. Håller med om att timmar sällan är problemet. Jag ser mer alla fuktiga år och långa stillastående vintrar som slitage. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanTallroth 0 Postad 22 April , 2019 https://www.blocket.se/goteborg/Windy_23_FC_daycriuser_83759185.htm?sa=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 22 April , 2019 Dum fråga kanske men hur vet man säkert att antal timmar stämmer? 590 timmar på en båt från 1987 låter väldigt lite. Men det kanske spelar mindre roll om skicket är bra och den är välskött. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser