Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
TillHavs72

Aluminiumbåt - köpråd

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

har läst några bra foruminlägg ang. val av båt/ motor etc på det här eminenta forum. 

Men jag blir inte riktigt klok på alla val som finns.

Vi är två vuxna och två barn som är mellan 10-12 år. Vi tänker ha båten till att fiska/ kortare badutflykter. Primärt är det bara vi som ska nyttja båten men ibland kanske det blir att skjutsa nån vuxen till som är på besök. Vi har sommarstuga nära Vaxholm så det blir däromkring vi kommer röra på oss.

Är man helt korkad som kollar på Buster M med en gammal tvåtaktare från -99-02 Mercury/ Yamaha?

Eller ska man satsa på en större båt med fyrtakt typ Buster L/ Silver Hawk . 

Problemet med fyrtakt är då ökad stöldrisk.... Klart man kan måla kåpan? Funkar det?? 

Jag är helt nybörjare  på båtar så det är svårt att läsa sig till allt. Min budget är max 120 000 men gärna under 100'

Varför aluminium? Vill ha en oöm båt så här i början, ska inte göra nåt om man råkar toucha en sten etc.

Redigerad av TillHavs72

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev TillHavs72:

Vi är två vuxna och två barn som är mellan 10-12 år. Vi tänker ha båten till att fiska/ kortare badutflykter

Du kommer få många synpunkter här men du kan säkert hitta en begagnad båt som klarar dina krav betydligt billigare än din budget.

17 minuter sedan skrev TillHavs72:

Varför aluminium? Vill ha en oöm båt så här i början, ska inte göra nåt om man råkar toucha en sten etc.

Om båten "touchar" en sten kommer riggen på motorn med största sannolikhet också göra det så skrovets material är sekundärt om du tror du kommer gå på grund.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Buster M från -98 med en Yamaha F50 från samma år. Till detta en 30vagn för upp och nertagning.

Jag är otroligt nöjd med den. Den klarar sjö bättre än man tror för sin storlek och har känts ok även över 15m/s. Ingen komfort då givetvis... Den är lättmanövrerad, men ändå kul att köra. Som jag ser det en perfekt nybörjarbåt eller som i mitt fall, båten som alltid finns där när de andra sviker:)

Mycket lågt skötselbehov och F50 passar den som hand i handsken. Stöldrisken är en nedsida med Buster, men tror det är störst problem med de lite nyare(hoppas).

Du bör kunna hitta en grön(sådan jag har) för runt 70 000kr om du kan leva med en motor från ca-00.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du kommer få många synpunkter här men du kan säkert hitta en begagnad båt som klarar dina krav betydligt billigare än din budget.

Om båten "touchar" en sten kommer riggen på motorn med största sannolikhet också göra det så skrovets material är sekundärt om du tror du kommer gå på grund.

Hej,

tack för svar.

det jag menar med toucha sten var inte en grundstötning utan mer vid landstigning 😀

En Mercury 50 hk från -99 är den att föredra framför en Yamaha 30 hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev TillHavs72:

det jag menar med toucha sten var inte en grundstötning utan mer vid landstigning

Ok, då (med enbart detta perspektiv) är självklart en aluminiumbåt att föredra. Sopbåtarna i skärgården som konstant åker in mot land för att hämta sopor är sådana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev Mange249:

Jag har en Buster M från -98 med en Yamaha F50 från samma år. Till detta en 30vagn för upp och nertagning.

Jag är otroligt nöjd med den. Den klarar sjö bättre än man tror för sin storlek och har känts ok även över 15m/s. Ingen komfort då givetvis... Den är lättmanövrerad, men ändå kul att köra. Som jag ser det en perfekt nybörjarbåt eller som i mitt fall, båten som alltid finns där när de andra sviker:)

Mycket lågt skötselbehov och F50 passar den som hand i handsken. Stöldrisken är en nedsida med Buster, men tror det är störst problem med de lite nyare(hoppas).

Du bör kunna hitta en grön(sådan jag har) för runt 70 000kr om du kan leva med en motor från ca-00.

Ok - hur är det med reservdelar till äldre Yamaha? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i princip bara bytt servicedelar på de Yamaha jag haft de sista 25åren och delar brukar finnas. De är däremot dyra jämfört med exvis Mercury. Det är dock överlag mycket god kvalitet på maskinerna och min bild är att ägandet brukar vara billigt som helhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...