Gäst Philip Postad 8 Juni , 2005 Hejsan, Är det någon som vet om dessa anses som bra? Visst är det OMC som gör dessa? Hur är det med reservdelar? MVH Philip Eklund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Postad 8 Juni , 2005 Kan tillägga att den jag funderar över är en -92:a /Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 8 Juni , 2005 Chrysler hette dom innan. Var inga höjdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 21 Juni , 2005 Forcemotorer är baserade på före detta Chrysler som köptes av US Marine som byggde Bayliner. US Marine köptes av Brunswick som äger Mercury. Säkert helt ok, gammal (beprövad) teknik. Brunswick slutade producera Force 2000, men jag gissar att du kan få service och delar från Mercury. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnson-4-ever 0 Postad 22 Juli , 2005 Jag har en 89:a på 50 hästar. vilken jag lovar påstå går hur bra som helst... och då kan jag bara jämföra med Johnson & mercury för det är sånna jag haft innan. köp!! (OMC . Evinrude & Johnson är samma.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 22 Juli , 2005 köp en japanare :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst magnus Postad 22 Juli , 2005 Men dom gick väldigt tyst och fint.när dom väl fungerade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 23 Juli , 2005 Har skruvat båtmotorer i mer än 15 år och kan säga att Chrysler (Force) inte är någon sämre motor än OMC, Mercury/Mariner ,VP, Yamaha, eller någon annan japanare från samma tid. Dom är väl inte så bränslesnål som VP men inte törstigare än varken OMC, Mercury eller Yamaha och jag anser att båtsäsongen är så kort att om motorn är lite törstig så har det ingen betydelse huvudsaken att motorn fungerar vilket man kan diskutera om tex VP. Dessa har en förmåga att krångla en heldel. Om man måste skruva (och det händer tyvärr någongång med gamla motorer) så är Chrysler mycket lättare att skruva än tex Mercury och OMC. Delar till Chrysler och Force finns fortfarande att köpa hos tex Marinshopen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
victor95 0 Postad 23 Juli , 2013 Hej! har en 15 hk force från 91 som tändningen har slutat fungera på. den baktänder med startgas, men annars ingenting. jag får tändning i stiften och bensin går genom förgasarn. vet ngn vad problemet kan vara så vore jag yterst tacksam för råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 12 Augusti , 2013 Kolla så att inte krysskilen som håller svänghjulet i läge mot vevaxeln inte klyvits isär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Augusti , 2013 Hette dom inte West Bend innan de blev Chrysler och sen Force? Namnet på motorn är ju varumärket och säger inte alltid varifrån innehållet egentligen kommer ifrån. VP har ju sålt Honda och Yamaha Tohatsu och Mercury är ibland Tohatsu under skalet och Nissan är Tohatsu. Evinrude och Johnson samma och ett tag fanns Gale som kanske också hörde dit? Monark, Crescent och Archimedes var ett tag samma och blev VP med tiden. Märkesmystik med olika reklambyråer som förvillar oss med sin förföriska reklam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 13 Augusti , 2013 Jo dom hette WestBend fram till 1964, 1965 köpte ChryslerMarine upp WestBend för att ta sig in på utombordarmarknaden. 1965 marknadsfördes dom som Chrysler/WestBend och 1966 som enbart Chrysler. 1984 var siste året som Chrysler då den Amerikanska regeringen ville att Chrysler enbart skulle hålla på med bilar. US Marine köpte utombordartillverkningen och såld dom under namnet Force. US marine ägde även Bayliner och när dom sedan sålde Bayliner till Brunswick gruppen (Mercury) så fick Mercury även Force utombordare med i köpet. Detta var ca 1995 och efter så såldes utombordarna under namnet Force by Mercury. 1999 var sista året som dom tillverkades. Fram till 1994 var Force i grund och botten en Chrysler men med en hel del utveckling (växelhus, tändsystem etc.) Från 1995 började Mercury plocka på sina delar bl.a växelhus och tändsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser