venacava 0 Postad 22 April , 2019 Hej på er, Helt ny när det gäller båtar och snipor, med andra ord noll erfarenhet. Skulle vilja ha en enklare båt eller snipa under femtiotusen. Syftet är att bara åka runt i diverse sjöar och åar samt fiske. Ej viktigt med sovplats men fördel om det finns ett mindre kök/pentry. Är det mycket underhåll med båtar? Hur är det med erfarenhet, tydning av sjökort och ”körkort” för snipor. Planen är att sjösätta båten i Mälaren eller Lindesjön vid Lindesberg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 22 April , 2019 Om du verkligen menar allvar och verkligen är seriös: Börja med en kurs i Förarintyg. Där kommer du få svar på alla frågor du har plus några till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 23 April , 2019 Slopa snipa, ingen lämplig nybörjarbåt. Köp en liten ht båt med utombordare. Lättare att hantera i sjöar och åar. Trailerbar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 221 Postad 23 April , 2019 (redigerade) Desto mindre båt, desto enklare att transportera mellan vattendrag antingen på trailer eller kanske på biltak om den är lätt. Om det är mindre sjöar där det inte går stora vågor borde väl en mindre båt vara aktuell så slipper man utgift för båtplats. Förvaring av båten när den inte används bör man även fundera på och om den kan stå på landbacken kan vara ett alternativ men se till att den är låst ordentligt så att den inte blir stulen. Det finns tex fiskekajaker (se denna video) eller mindre roddbåtar som kanske kan fungera, även uppblåsbara kanske kan vara ett alternativ. Om man är miljömedveten så paddla eller ro och kanske draghälp med en en elutombordare. Ett litet friluftskök finns det alltid plats för. Redigerad 23 April , 2019 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 April , 2019 Det finns massor med tex snipor i 6m klassen, troligen för halva din budget. Trygg, långsam båt som rullar en del i sjön men väldigt säkra. Du får nog både pentry och sovplats och framförallt en inombordare. Om det funkar att sjösätt med trailer låter jag vara osagt men jag har sett det. Någon här kanske har egen erfarenhet av det. Köp snarast en navigationsbok, tex "Navigation och sjömanskap" av Jonas Ekblad, Börje Wallin. Den går bra att läsa på egen hand. Jonas Ekblad har två andra böcker som kan rekommenderas: Båtmanövrering och Båtägarens ABC. Sen, till vinter, kan du gå en kurs. Jag har träffat fler som börjat sitt båliv med dessa böcker och som inte haft någon erfarenhet av sjön tidigare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
venacava 0 Postad 24 April , 2019 Tack för alla svar. Bhemac, kan du ge ett par modeller som är i 6m klassen när det gäller snipor? Absolut, noterar böckerna samt förarkursen enl första och sista inlägget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 April , 2019 3 timmar sedan skrev venacava: Bhemac, kan du ge ett par modeller som är i 6m klassen när det gäller snipor? Tyvärr inte, jag kan inte snipor och som seglare tycker jag de är fula Men jag träffar en hel del folk, ofta familjer som har snipor och som framförallt uppskattar tryggheten och att de kan puttra omkring, laga lite mat och kanske sova över. Billigt är det också. Sök på blocket "snipa" max 50tkr. Det viktigaste är nog att få en motor i hyggligt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser