StyrmanKarlsson 175 Postad 21 April , 2019 Hej, Jag funderar på att sätta steg i masterna men hörde av en god vän att de låter en del när det blåser. Någon som vet hur det är med det? /Roy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 22 April , 2019 Jag har seglat båtar med fasta maststeg (typ stigbyglar) och legat bredvid båtar med sådana, men inte hört något särskilt. Det finns ju massor av olika typer av maststeg så det är ju inte alls otroligt att vissa skapar ljud och andra inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 22 April , 2019 Hade Seldéns maststeg på gamla riggen till Greip. Något särskilt ljud kan jag inte påminna mig. Det kanske viner en aning mer när det blåser rejält men i det stora hela troligen betydelselöst. Dirken lät däremot väldigt mycket om den var hårt sträckt (och bommen hängde i den). Maststeg har några nackdelar men ljudet är nog inte en dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser