neubert 52 Postad 21 April , 2019 (redigerade) Hej! Noterade av en händelse att min NASA BM-1 gick i taket på 100A när jag körde bogpropellern förra sommaren och det står på "åtgärdslistan" inför årets säsong. Vill inte att den ska ta av förbrukningsbatterierna utan endast av startbatteriet som är gjort för stora strömmar. Har under kvällen krypt, rivit ner luckor och följt kablar och ritat upp detta i all enkelhet men kan inte fatta varför mätshunten för batterimonitorn går i taket enligt kopplingen nedan? Nån som kan förstå sig på detta? Mvh Nils Redigerad 21 April , 2019 av neubert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 21 April , 2019 Om motorn är igång och laddar så kopplar skiljerelät ihop dina batterier så du får då en sluten krets över hela systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2019 Håller med. -- klarade sig shunten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 21 April , 2019 (redigerade) Ibland ser man inte skogen för alla träden... TACK! Ja shunten verkar ha klarat sig för den mäter fortfarande exakt när jag kontrollmäter med amperetång. Har försökt få köpa en 200A shunt men måste byta ut allt isf. Redigerad 21 April , 2019 av neubert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2019 2019-04-21 vid 20:22 skrev neubert: Har försökt få köpa en 200A shunt men måste byta ut allt isf Skönt, min klarade inte en skiftnyckel Skulle jag byta idag så skulle det bli en Victron BMV även om jag gillar NASAs display. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 21 April , 2019 Väldigt konstigt att inte min då reagerar på samma sätt, tycker mig se att min minuskoppling är ungefär densamma. Däremot kan jag få felvärde tvärtom, kan få 40 A i laddning helt utan vidare under någon minut. Dessutom kan det bli felvärde under någon minut om man växlat mellan de olika moderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 22 April , 2019 2019-04-21 vid 22:14 skrev Georg_Ohm: Väldigt konstigt att inte min då reagerar på samma sätt, tycker mig se att min minuskoppling är ungefär densamma. Däremot kan jag få felvärde tvärtom, kan få 40 A i laddning helt utan vidare under någon minut. Dessutom kan det bli felvärde under någon minut om man växlat mellan de olika moderna. Dina problem känner jag inte igen. Tycker den funkar bra men stör mig detta. Antar att gränsen på 100A är kontinuerlig last och att då några dutt på bogpropellern inte är någon fara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 22 April , 2019 Om jag räknar rätt motsvarar en 4hk bogpropeller ca 3000W. 3000/12-14V ger en ström på 210-250A lite avrundat. Det skulle ju isf innebära att alla installationer med BM-1 och bogpropeller inte skulle vara kompatibla?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser