Bubbis 0 Postad 21 April , 2019 Hejsan! Har en 6cylinders iveco diesel motor i en Holmö 40. Nu har det börjat komma en oljefilm på vattenytan där kylvattnet kommer och vit rök som avdunstar efter några meter. Och oljan i maskin bytte jag för cirka 20 körtimmar sen och nu verkar det som oljenivån har stigit me ca en halv cm på stickan..😥 hoppas det finns nån här som har någon idé om vad det kan vara.tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 April , 2019 Kolla nivån i expansionskärlet. Har den sjunkit? Då kan det vara toppackningen som gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bubbis 0 Postad 21 April , 2019 Hej det har inte märkts att det skulle ha minskat något i expansionskärlet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 April , 2019 Är oljenivån kollad vid samma tid efter avstängning?Stickan visar ju lite högre nivå efter att motorn varit avstängd någon timme, än direkt efter motoravstängning. Det är inte konserveringsolja ifrån konservering av sjövattensystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bubbis 0 Postad 21 April , 2019 Nä ja körde igår kväll och nu ikväll kollade jag oljan senast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 April , 2019 Ta ett komprov. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 21 April , 2019 Luktar det diesel om oljan? Låter som att någon/några spridare läcker. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 April , 2019 Coppertail är inne på ett bra spår, något fyller på ditt oljetråg och då det inte är vatten så är det bara diesel kvar. Hur många timmar har maskinen gått sedan spridarna sågs över senast? Om länge eller aldrig så är det nog dags ändå så det är ingen helt onödig utgift om det senare skulle visa sig vara något annat. Jag vet inte hur ditt grenrör ser ut men om det går att komma åt varje utblås separat så bör den läckande cylindern gå kallare än övriga. Möjligen kanske du också kan rycka alla spridare och identifiera den dåliga genom att den cylindern ser annorlunda ut inuti än de andra fem. Om du nu skulle vilja felsöka lite närmare och inte bara chansa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bubbis 0 Postad 22 April , 2019 Tacksam för svar till nästa blir de nog att kolla spridare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser