Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Jonas_T

Mooring Whips - (Förtöjnings "fiskespön")

Rekommendera Poster

Hej, Är det någon som vet om, och i så fall var, man kan köpa dessa förtöjningsanordningar i Sverige? Jag har hittat dem på flera ställen i USA men i och med längden på dem (ca 12fot) så blir frakten dyr. De används för att hålla båten på tryggt avstånd från bryggan vid förtöjning med bredsidan av båten mot bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars har jag sett att det finns nått som kallas fender,kanske funkar lika bra. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fender? är inte det en gitarr? Du menar kanske puttifrånkuddarna... /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst är väl ändå att lägga ut ankare...Ett i fören och ett i aktern, så rakt ut från båten som möjligt...då slipper man alla störade bredvidliggare :-) (förtydligande...lägga ankarna på sidan utan brygga!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr räcker det inte med fendrar då det grundar upp ganska snabbt och vågorna kommer in snett bakifrån och hissar båten mot bryggan så att fendrarna lägger sig på bryggan. Det är dessutom för trångt (ligger en annan brygga lite för nära) för att lägga ut ankare eller boj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ditt problem lösas av 2 slanor/plankor/rör som med en tamp i var ände och i den andra en fjäder/gummidämpare. En i fören och en till aktern. Ena tampen fästs i bryggan och den andra i båten. Om tamparna läggs/surras paralellet med slanan, då får du en kraft som verkar utåt. Tänk dig en pilbåge där tamparna är strängen. För och aktertamp samt med spring, så skulle båten ligga fritt från bryggan. Har du nån adress där man kan se en Mooring Whips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild på objektet.

post-959-1394234413,1297_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med slanor, plankor, rör etc låter intressant. Dock är jag inte riktigt med på hur du menar...har du ngn skiss eller liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man hissa båten i spöna med ;-) Det ser ut som att man skulle kunna använda ett par pinnar från ett kupoltält för att få samma verkan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar en planka och binder ett 1 meter lång tamp i ena änden den andra änden av tampen fäster du sen i knapen på båten. Putt ut båten från bryggan med plankans hjälp och fäst nu änden av planka i bryggan med en liten tamp. Du kan behöva en fender eller tyg kudde under plankan på däck för att den inte skall ligga och skava. Du behöver också någon form av ryckdämpning i någon av tamparna till plankan. Jag får inte över en skiss då mitt ritprogram vägrar att översätta till rätt filformat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då är jag med. Absolut värt att testa. Tack för tipset! //Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä, ja tror du menar en libanes (tror de stavas så) de är en gitarr, fender är en putt ifrån kudde. :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hå o hej med farbror Anders! Enligt bilden som föreställer dessa mooring whips så verkar det ju inte helt omöjligt att göra egna.... Funktionen är ju enkel, och utförandet ser nästan löjligt enkelt ut, på gränsen till klent. Leta reda på några egna spön, tillverka eller köp en fot som du fäster dessa i, och sist men inte minst några meter lämplig tamp. Bulleribång och slipperivipp, så har vi gjort oss ett mooring whip. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker funktionen verkar skum (i alla fall i hamnar som det kan dra upp vågor i). Är det dokumenterat att dessa fiskespö av teleskop modell fästa i flaggstångshållare inte kröks då det blåser upp?? Är det gjort för kanaler/insjöar månne...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arnold_s // Tycker att det verkar bra klent jag med, på gränsen till barnsligt. De måste väl vara gjorda mest för att förtöja kortare stunder? Iden är väl inte så dum annars. Använder man ett aluminium rör eller rostfritt i klenare dimensioner med de längderna så fjädrar ju de rätt så bra också. Borde med andra ord vara väldigt lätt att göra en försvenskad variant som håller för lite bättre tag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inta köra igenom sina förtöjningstampar i vanliga elrör? med rätt dimensiom förhindrar den egna tampen att rören knäcks vi hård belastning???....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spöna är gjorda i glasfiber, olika dimension och längd beroende på båtens storlek och vikt, och sedan finns det olika typer av fötter att fästa i bryggan. Den som visas på bild i denna tråd är en ganska klen variant av plast. Det finns även i metall med en fjädrande funktion och då är det inga problem även om det går en hel del sjö. De enklare varianterna är nog mest lämpade för kanaler etc.

post-9103-1394234414,7886_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...