Leppe 1 Postad 21 April , 2019 Hej! Har en Johnson 30Hk och fått problem med styrningen. Svänger utan några problem till vänster(se bild), men går bara en liten bit till höger, sedan blir det tvärstopp(se bild). Är det någon som har varit med om liknande och har några tips? Är nybörjare, så förklara som till en 3-åring;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 21 April , 2019 Stången som går ut och in i vajerhylsan (röret som går genom tiltens "gångjärn") ser en aning skitig ut. Den skall vara blank och fin. I bästa fall är det bara lite fett som torkat och hindrar rörelsen in i hylsan. Bara att skrapa rent och smörj med någon tunnflytande olja. Skrapa inte för våldsamt så det blir repigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 21 April , 2019 Koppla isär motor och styrning för att kolla om trögheten sitter i motorn eller i vajer/ratt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 22 April , 2019 Kolla om stången som skall in i röret är helt rak. Jag hade alltid stora problem med styrrörstyrning, röret rostade inuti så jag fick ta loss styrningen och göra ren röret inuti. Tråkigt jobb som krävde dessitom att jag tog loss motorn. Tröttnade till slut och köpte hydrulstyrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 22 April , 2019 Jag passar på att ställa en snabb fråga i din tråd om det ej gör något. Ska ”röret” på vajern som åker in och ut ur ”motorröret” vara helt fritt från rostfärg? Ända sättet att putsa detta är väl att ta ur vajern och borsta rent så gott det går med t.ex stålborste? Och sen fetta upp med marint fett igen eller hur går man till väga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 22 April , 2019 (redigerade) Lossa hela styrvajern med hölje från motor och ratt. Dra ur innervajern. avfetta och gör ren den. Avfetta och gör ren röret som är monterat på motorn. Smörj med fett. Fyll höljet med avfettning och låt det dra några timmar / dagar. Häll ut och häll i tunn motorolja och låt det dra några timmar / dagar. Häll ut och trä in en nyinfettad vajer. Montera. OBS: Om det är trångt där höljet med vajer går, knyt fast en draglina innan du drar ur höljet ur båten så är det lättare att återmontera sedan. Redigerad 22 April , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 April , 2019 Det kan också bli problem i andra änden vid ratten. Kan både vara själva växeln eller vajeränden. Tvärstopp om man inte menar trögt, utan mer som mekaniskt stopp minskar sannolikheten för kärvande delar bak. Har mekat några genom åren och mycket går att lösa med nytt fett och lite rengöring. Det som dödar dessa är ofta att det blir trögt och man tar i... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leppe 1 Postad 22 April , 2019 19 timmar sedan skrev Faderullan: Stången som går ut och in i vajerhylsan (röret som går genom tiltens "gångjärn") ser en aning skitig ut. Den skall vara blank och fin. I bästa fall är det bara lite fett som torkat och hindrar rörelsen in i hylsan. Bara att skrapa rent och smörj med någon tunnflytande olja. Skrapa inte för våldsamt så det blir repigt. Tack för alla svar!! Nu blir det till att testa:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser