rickichicki 0 Postad 20 April , 2019 Tjena!! Detta är till skithålet på båten. http://www.bilddump.se/bilder/20190420151110-90.231.195.93.jpg Verkar som att ventilen är trasig då det rinner ut vatten varje gång jag spolar toan. så jag tog ett foto på hålet och det ser ut som att kulan till ventilen har fasnat ? kan det stämma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 April , 2019 Den där ventilen ser ut att vara delvis öppen. Dvs (enligt min bedömning) att ventilen bör bytas. Om jag förstår rätt så har axeln som vrider kulan förlorat sin "skruvmejsel" ända. Dvs du har ingen adekvat kontakt till kulan. En tillfällig reparation kan lyckas om du hittar en identisk kulventil och "lånar" axeln med packning men problemet brukar vara att få ut allt metallsplitter från den felande axeln. Den vanligaste orsaken till att ditt problem uppstår är att ventilen genomgått en vinter i helöppet läge med resultat att ventilsätet expanderar. Detta förkortar avståndet mellan packningarna som kulan sitter emellan. Kulan kärvar och vid försök att vrida den bryts "skruvmejseln". För att hindra att detta uppstår skall kulventilen ställas i 45 graders vinkel inför vintern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickichicki 0 Postad 20 April , 2019 1 timme sedan skrev LonelyBird: Den där ventilen ser ut att vara delvis öppen. Dvs (enligt min bedömning) att ventilen bör bytas. Om jag förstår rätt så har axeln som vrider kulan förlorat sin "skruvmejsel" ända. Dvs du har ingen adekvat kontakt till kulan. En tillfällig reparation kan lyckas om du hittar en identisk kulventil och "lånar" axeln med packning men problemet brukar vara att få ut allt metallsplitter från den felande axeln. Den vanligaste orsaken till att ditt problem uppstår är att ventilen genomgått en vinter i helöppet läge med resultat att ventilsätet expanderar. Detta förkortar avståndet mellan packningarna som kulan sitter emellan. Kulan kärvar och vid försök att vrida den bryts "skruvmejseln". För att hindra att detta uppstår skall kulventilen ställas i 45 graders vinkel inför vintern! Tack så mycket för svar. Då får det bli att byta ventilen. något man bör tänka på när man gör det? eller är det bara att köra? skruva loss skruva dit ny? Supertack för extremt bra svar och den troliga anledningen till felet. tack !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 April , 2019 Jag utgår från att din båt är på land. Ventilen kan sitta hårt till genomföringen. Om genomföringen rör sig under operationen bör den också lösgöras och då lönar det sig att byta både och... Min favorit är Trudesign. Dels pga att det löser de galvaniska problemen och dels pga att deras kulventil aldrig kärvar (förutsatt att du stänger och öppnar den då och då). Ett problem som jag råkat ut för när jag bytte en septitanks ventil till Trudesign var att Trudesigns genomlopp genom kulan är mindre än på vanliga ventiler vilket leder till att systemet kloggar sig. Välj alltså en nummer större ventil om du monterar Trudesign... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2019 Felet som många gör med ventil, oavsett om det är skjut eller kulventiler är man inte underhåller dem. De ska motioneras på sommaren och smörjas på vintern, de håller de länge. Plast/komposit är säkert bra men kostar typ tre gånger mer. Just toaventilen lär inte förorsaka några större galvaniska problem. Själv tillhör jag den andra skolan, den som kallas bonding, där alla metalldelar kopplas ihop och som numera används som jord i 230V systemet istället för den kord som kommer i landkabeln. Bonding är vanligt i tex USA. När det gäller att avlägsna den gamla genomföringen så finns det bara en enkel metod, vinkelslipen. Gör några skär med den i flänsen på utsidan och hugg bort med en huggmejsel. Det tar högst några minuter att få bort en genomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 April , 2019 Jepp bhemac, underhåller man ventilen så är prognosen definitivt bättre. När det gäller min båt så har jag 14 genomföringar under vattenlinjen (gih!). Komposit är bra och successivt kommer jag att byta alla till Trudesign. Det är inte enbart pga mina egna erfarenheter utan i huvudsak pga min vän som seglat 4ggr runt klotet. Aldrig problem med ventilerna efter byte till TD. "När det gäller att avlägsna den gamla genomföringen så finns det bara en enkel metod, vinkelslipen" Just så avlägsnas ventil med genomföring. Skulle vara färdig att säga ventil. Det är så mycket enklare... Det där med bonding kan jag inte hurra för, men om någon kan övertyga mig om bondingens förträfflighet så är det definitivt just du... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2019 4 minuter sedan skrev LonelyBird: Det där med bonding kan jag inte hurra för, men om någon kan övertyga mig om bondingens förträfflighet så är det definitivt just du... Orka! Amerikanska båtar behövde en bra RF-jord därför att man använde MF-radio istället för som vi, VHF. Därför körde man bonding och antalet båtar som använder bonding är troligen många fler än de som inte använder. Det som övertygade mig var en lite undersökning ang åskväders påverkan. Vi hade kontakt med en kille som var/är skadereglerare på ett amerikanskt försäkringsbolag. Det visar sig att de har betydligt färre åskrelaterade skador än vad vi har. Lite förvånande eftersom åskväder i USA är rejäla. Skador pga åska skrämmer mig, jag har sett skadorna och vet också att risken för åskskador är ganska stor. Ytterst få amerikanska båtar med bonding hade åskrelaterade skador. Sen har vi detta med jord i 230V systemen. Jag är stark anhängare av "SXK" systemet där man inte ansluter "landjorden" ombord utan istället använder en lokal jord. Där passar bonding in bra. Mitt bondingsystem har ingen kontakt med minus ombord, blaa pag att min motor är 1,5poligt där minus bara kopplas till motorn när startmotorn drar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickichicki 0 Postad 21 April , 2019 Det som oroar mig mest är om bordgenomföringen kommer slitas på när jag ska få bort ventilen. då känns det som att jag kommer ha en större operation att jobba med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2019 Bordsgenomföringen bör ju ändå bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickichicki 0 Postad 21 April , 2019 7 minuter sedan skrev bhemac: Bordsgenomföringen bör ju ändå bytas. hur gör man det då? den måste ju sitta satan? samt vad ska man använda för att hålla det tätt om man byter den? epoxy? Om den sitter fast bra och jag får bort ventilen borde den kunna va kvar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 April , 2019 20 minuter sedan skrev rickichicki: hur gör man det då? den måste ju sitta satan? samt vad ska man använda för att hålla det tätt om man byter den? epoxy? Om den sitter fast bra och jag får bort ventilen borde den kunna va kvar ? Jag är överens med bhemacs instruktion. Det tryggaste är att byta alltihop. "Vinkelslipen. Gör några skär med den i flänsen på utsidan och hugg bort med en huggmejsel." Att få genomföringen tät är inget problem. Någon använder epoxy men jag rekommenderar Sika 292i som är både bra som lim och tätar suveränt. Primer ger dig hängsel med bältet. I allmänhet utsätts genomföringen av så stora krafter när du lösgör ventilen att stresströskeln överskrids. Detta i synnerhet om genomföringen tätats med epoxy. Standard epoxy har en mycket begränsad elasticitet (finns visserligen elastisk epoxy men den kostar betydligt mera). Detta år testar jag biltemas "sika". Den motsvarar Sika 291i och har betydligt mindre limmande effekt än 292i men anses av yrkesmän vara tillräcklig. Med otillräcklig erfarenhet av dessa produkter rekommenderar jag dock just 292i som jag i allmänhet använt (med Sika 292, utan i, som var 292i:s föregångare). Problemet är att det inte finns något sätt att avgöra om genomförings-tätningen fått stryk vid lösgörningen av kranen så byt allt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickichicki 0 Postad 21 April , 2019 43 minuter sedan skrev LonelyBird: Jag är överens med bhemacs instruktion. Det tryggaste är att byta alltihop. "Vinkelslipen. Gör några skär med den i flänsen på utsidan och hugg bort med en huggmejsel." Att få genomföringen tät är inget problem. Någon använder epoxy men jag rekommenderar Sika 292i som är både bra som lim och tätar suveränt. Primer ger dig hängsel med bältet. I allmänhet utsätts genomföringen av så stora krafter när du lösgör ventilen att stresströskeln överskrids. Detta i synnerhet om genomföringen tätats med epoxy. Standard epoxy har en mycket begränsad elasticitet (finns visserligen elastisk epoxy men den kostar betydligt mera). Detta år testar jag biltemas "sika". Den motsvarar Sika 291i och har betydligt mindre limmande effekt än 292i men anses av yrkesmän vara tillräcklig. Med otillräcklig erfarenhet av dessa produkter rekommenderar jag dock just 292i som jag i allmänhet använt (med Sika 292, utan i, som var 292i:s föregångare). Problemet är att det inte finns något sätt att avgöra om genomförings-tätningen fått stryk vid lösgörningen av kranen så byt allt... Ska ha detta i bakhuvudet! helt klart. Men vinkelslip? borde ju kunna dra en hammare ovanför och slå ut den så att säga? Generell fråga om just kulan. hur stor är risken att vatten skulle kunna komma upp om jag inte gör något åt detta? att låta hålet vara som det är? För jag skulle ju kunna göra så att jag bara använder mig utav just Septitanken ? och tömma via den och låta kulan vara och hålet vara som det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2019 Med risk att svära i kyrkan så har jag alltid använt silikon och det har fungerat både för mig och för varvet. -- Det finns bilder på borttagna genomföringar som ser helt ok ut men sen finns det skador där den gått genom plasten. Jag tycker det känns skönt att byta. Gör gärna detta även när jag byter båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 April , 2019 Om du lyckas få bort både ventil och mutter kan du trycka tillbaka genomföringen samma väg som den monterades. Dock brukar dessa sitta som tusan varför ett par snitt i kragen på utsidan är att rekommendera. Själva monteringen är inte så mycket att orda om och i princip vilket kladdigt och flexibelt lim som helst fungerar. Jag har till och med bytt en genomföring under vattnet och det blev tätt trots blygsam rengöring och att limmet (något sikaliknande) fick bada och skinnade sig rejält bara på den korta tid det tog för mig att dyka ner under båten och trycka in den nya genomföringen. Det viktigaste är att du kan dra åt ordentligt och att gammalt trä tas bort (vissa båtar har en en träskiva på insidan av skrovet för att ge bättre stöd för muttern) eller sviktande distansmaterial i skrovet åtgärdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 22 April , 2019 Här är en variant av lösgöring som jag använt mig av: HÄR Naturligtvis bör hålborren vara av rätt dimension och du skall träffa rätt väl i sentrum... Göstas bhemac, nu svor du nog. Varför silikon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 April , 2019 1 timme sedan skrev LonelyBird: Varför silikon? Därför att grabbarna på varvet körde så. Är ytan plan behövs nästan inget kladd. Tillverkarna sätter oftast bara en färdig gummipackning men sådan har man ju sällan. Det blir tätt med silikon precis som med de flesta geggor. Men med silikon kan man oftast skruva upp ingen även om ja aldrig gör det. Men den största fördelen är silkontuben överlever i flera år. Många kör idag med MSP även om det inte rekommenderas under vattnet. Brukar hålla längre i tuben än PU. På insidan har jag kört PU eller MSP men går nu över till typ Loctite. Min uppfattning är att man byter genomföring/ventil efter 10år. Fast så länge har jag aldrig haft någon båt. Om man nu inte har brons eller komposit. Kostnaden blir nog ungefär densamma. Att skära sönder flänsen med vinkelslipen lärde jag mig på varvet. För två år sedan hjälpte jag en kompis att ta bort några genomföringar. Det slutade med att jag fick göra samma på 3-4 andra båtar. De var klart imponerade! Och när man ändå är där med vinkelslipen så passar man på att slipa ren också, i synnerhet om hålet ska plastas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickichicki 0 Postad 22 April , 2019 Var ner till båten och skulle börja .. men visar sig att jag inte kommer åt ventilen eller genomföringen då motorn är brevid.. kommer behöva hitta en dvärg som kan krypa in.. eller ett barn. hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 April , 2019 Dumt ställe isf. Passa på att plasta igen och flytta till ett bättre ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser