patrikflink 782 Postad 29 September Inte så tokigt denna helg också på vår klubbö Broken. Vi har även fått upp en ny kamera med livesändning via Youtube. https://www.youtube.com/@nyköpingssegelsällskap/live 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 30 September Krispigt nu på morgonen, 1.2 minusgrader. Men 21 inne🔥. video0000001.mp4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 3 Oktober Nämdöskärgården på utsidan, svalt men fint och klart vatten, teksam till morgondopp... Såg några båtar på vägen ut idag. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 3 Oktober Det börjar bli lite kyligt nu så hoppas att värmaren går igång på söndag. Den krånglade lite senast vi var ute. Fortfarande är vattnet över tio grader så det blir ju inte iskallt i alla fall. PS 2024-09-27 vid 17:16 skrev Capitan: Syftade mer på att jag fick ett ansikte på dig från annat håll Stannar hos mig dock Tror jag fattar hur du menar, men det stannar hos mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 3 Oktober (redigerade) 2024-09-29 vid 10:47 skrev patrikflink: Vi har även fått upp en ny kamera med livesändning via Youtube. https://www.youtube.com/@nyköpingssegelsällskap/live Ser fint ut, men om den inte har tillstånd är den troligen olaglig. https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/offentlig-verksamhet/behover-ni-soka-tillstand/ Redigerad 3 Oktober av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 3 Oktober 3 timmar sedan skrev Mackey: Ser fint ut, men om den inte har tillstånd är den troligen olaglig. https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/offentlig-verksamhet/behover-ni-soka-tillstand/ Vi hade en tidigare, dock med låst bild (60 sekunder fördröjning mellan inspelning) och sämre upplösning. Den nya har fördröjning, det som återstår är att göra lite sämre upplösning. Är ett säkerhetsföretag som har installerat och gjort länk till betald youtube kanal, så det är nog rätt och lagligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 8 Oktober Vilken fin säsongsavslutning det blev, inte för segling (ingen vind) men för att njuta av skärgården i skön sol som faktiskt gav lite värme. Nu blir det ett par dagar med skitväder och sedan fint igen till upptagningen i kommande helg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 12 Oktober (redigerade) Gick ut idag. Blir denna helg och nästa, måste tyvärr ta upp efter den 20:e pga konservering av våran slamkryparen. Såklart så var ju kontaktorn/relät tvunget att ge upp också efter en lång och trogen tjänst till bogpropellern. Pillade isär den och försökte få igång bogen ute på vår klubbö. Får bara SB, klickar vid BB försök. Tycker QL (VP från fabriken) borde ha helt slutna relän, mitt är öppet så man ser bläcken. Har jag otur så är det väl kolen som också är slut. Redigerad 12 Oktober av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 57 Postad 12 Oktober Åkte ut igår, ska ta upp 26/10... Konservering av slamkrypare, vad gör ni då? Tror att vi har köpt er gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 12 Oktober 1 timme sedan skrev micke_102: Åkte ut igår, ska ta upp 26/10... Konservering av slamkrypare, vad gör ni då? Tror att vi har köpt er gamla. Undrar jag med, men tydligen så vill dom köra igenom glykol och avbryta alla upptagningar den 25:e. Enligt mig så SKA den kunna användas året runt. Ser inga hinder då den har ett slutet system och tar absolut inte något kylvatten från sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 57 Postad 12 Oktober 9 minuter sedan skrev patrikflink: Undrar jag med, men tydligen så vill dom köra igenom glykol och avbryta alla upptagningar den 25:e. Enligt mig så SKA den kunna användas året runt. Ser inga hinder då den har ett slutet system och tar absolut inte något kylvatten från sjön. Kan det vara så att man vill sluta att ta upp båtar och skyller på subben? Jag förstår inte vad man ska göra för konservering... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Oktober (redigerade) Jodå, jag lever fortfarande om nu någon undrar. Ingenting blir som man tänkt sig. Har bara bryggseglat några gånger sedan slutet av juli. Båten har legat still och sannolikt blivit bevuxen med en massa havstulpaner. Min gamla mor avled icke oväntat i början av augusti. Det var mycket jobb med att ordna och begravning då vi har en del släktingar som bor både utomlands såsom i Skåne, Dalarna och Härjedalen. Sedan boupptäckning, städning och tömning av lägenheten. Då faller jag illa och får en ful fraktur på underarmen, vänster, tur i oturen. Kunde dock delta i ett veteranbilsrally, men det var svårt att manövrera blinkersen… Väntade i nån vecka på operation, som påbörjades men fick avbrytas då jag inte tålde narkosmedel, blodtrycket försvann. Sedan planerades det in en ny operation där man tog in extra resurser och andra anestesimetoder. Då skrev jag ett testamente och delgav frun alla koder… Men den operationen gick bra. Det blev mycket meccano inopererat. Så nu är jag sjukskriven till mitten av januari-25, och sannolikt sex månader till, planerar att gå i pension i mars. Jag får ännu inte träna armen, inte lyfta, inte vrida. Och jag når inte att peta mig på näsan med vänster hand, och då når jag ju heller inte den delen vi i normala fall sitter på, vilket blir svårt när jag varit på toa, den rena högerhanden får göra det smutsiga jobbet vilket tar emot. Nu kan jag klä mig själv och kan nästan bre smör på brödet. Båten skall snart upp, jag har engagerat en kompis och sonen som får hjälpa till. Drevet skall av och lämnas in för byte av samtliga packboxar etc. @Makro blir litet inblandad i det med kontakten av en bra drevmekaniker. Ja så ser det ut efter operation, ulna var av på flera ställen, radius hade också en fraktur, och låg helt fel, senorna hade lossnat mm. Men studera skruvskallarna noga, visst ser det ut som om det är torx? Så att ensam lyfta av drevet och sedan lyfta in det i bilen är liksom inte aktuellt i nuläget. Så då vet ni varför jag tagit en timeout härifrån, jobbigt att hantera tangentbordet med en hand… Annars mår jag bra… Titanskruvar är dyra, jag får väl en räkning så småningom från ortopedkliniken, en så kallad ”fraktura”.:-) Redigerad 23 Oktober av Georg_Ohm 7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 23 Oktober Tråkigt att höra allt detta men krya på armen, det kommer en ny båtsäsong snart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Oktober 5 timmar sedan skrev 1stPeregrine: Tråkigt att höra allt detta men krya på armen, det kommer en ny båtsäsong snart. Det ordnar sig alltid på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 23 Oktober Kan väl påstå: Jag är ute! Min Cumulus ligger på land sen en månad. Brukar läggas i under slutet av april. Snittar dryga 70 nätter UTE varje säsong. . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 23 Oktober Vart bara 76 nätter och 673 distans. Tack "Seagrid" för 2024. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 24 Oktober 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Så nu är jag sjukskriven till mitten av januari-25, och sannolikt sex månader till, planerar att gå i pension i mars. Om du är lite taktisk så går du i pension när den ev. fortsatta sjukskrivningen tar slut i mitten av juli. Mera pensionstaktik! En annan grej att tänka på är att det kan finns vissa delar av din pensionen (inte i den del som bla. jag betakar åt dig, utan det är isf. en tilläggspension) som inte har något efterkevandeskydd. Jag fick rådet att ta ut den först på så kort tid som möjligt, innan jag hinner dö helt enkelt. Jag tog ut den på fem år och pausade andra delar lika länge. På så vis blev det ett jämt uttag ändå. Sedan räknar jag med att efter 80 så får barnen köpa blodpudding åt mig, så det som inte är allmän livslång pension tar jag ut i 15 år. Därefter är det bara den allmänna kvar. Krya på dig! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 24 Oktober 17 timmar sedan skrev Mackey: Om du är lite taktisk så går du i pension när den ev. fortsatta sjukskrivningen tar slut i mitten av juli. Mera pensionstaktik! En annan grej att tänka på är att det kan finns vissa delar av din pensionen (inte i den del som bla. jag betakar åt dig, utan det är isf. en tilläggspension) som inte har något efterkevandeskydd. Jag fick rådet att ta ut den först på så kort tid som möjligt, innan jag hinner dö helt enkelt. Jag tog ut den på fem år och pausade andra delar lika länge. På så vis blev det ett jämt uttag ändå. Sedan räknar jag med att efter 80 så får barnen köpa blodpudding åt mig, så det som inte är allmän livslång pension tar jag ut i 15 år. Därefter är det bara den allmänna kvar. Krya på dig! Jag har tänkt i samma banor. Tack för omtanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 17 timmar sedan knör in mig här var ute tidigare idag pga torrsättning i fint väder. sen sjösättning så sen upptagning inte många nya fel under säsongen på flytetyget eller för den delen på fysiken .men får nu mer tid till justeringar o dyl med positiv räkning får man nu lön för att dona med hobbyn mm ☺️ B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser