Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
PerBrolin

Finnmaster T8

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på en begagnad Finnmaster T8. 

Vi är två vuxna och två barn som vill kunna sova över någon natt. Separat toalett. 

Är kapellet smidigt att fälla ner/upp i kapellgaraget? Går hela ”campingkapellet” ner utan konstigheter?

Andra inspel kring T8? Positivt/negativt?

Förslag på andra modeller med liknande funktion men som går att hitta för 500000kr? Gärna med smidig kapellösning. 

Tacksam för er input! /Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett litet test här, Livet Ombord

Jag gillar båten fast med 2 minusposter; inget kylskåp (bara kyllåda) och bara 1 spisplatta. Kapellet får du bort enkelt och det försvinner ner i garaget.

Fast för 500k får du nog vänta många år på en T8. Liknande båttyper med egen toa är inte lätt att hitta.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev PerBrolin:

Hej

Funderar på en begagnad Finnmaster T8. 

Vi är två vuxna och två barn som vill kunna sova över någon natt. Separat toalett. 

Är kapellet smidigt att fälla ner/upp i kapellgaraget? Går hela ”campingkapellet” ner utan konstigheter?

Andra inspel kring T8? Positivt/negativt?

Förslag på andra modeller med liknande funktion men som går att hitta för 500000kr? Gärna med smidig kapellösning. 

Tacksam för er input! /Per

De flesta beg. T8:or verkar ligga mellan 800-1000 TSEK.

Vill du ha en "liten" DC med separat toa, kyl, värmare och det grundläggande som behövs för att bo i båten kortare perioder sä är AQ 23 DC mitt bästa tips. Då är det dock bara inombordare som gäller. Jag vill inte ge mig in i diskussionen inom vs. utombordare men några fördelar du får är gångvärme, lägre försäkringspremie samt duo-prop. Du bör kunna hitta en fräsch 23:a för runt 500k. De finns med både VP Diesel samt Bensin V8. Jag skulle satsat på en fräsch V8. 

Mer info här: https://hamnenplay.solidtango.com/video/160518-begbatstester-aquador-23-dc

https://hamnenplay.solidtango.com/video/160518-begbatstester-aquador-23-dc

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man en ca. 8 meters DC med fyra kojplatser och separat toa samt köket ute i stället av inne i salongen (såsom i amerikanska Sea Ray, Bayliner etc.) så har man inte så många alternativ. Några kan jag tänka på:

Finnmaster T8

Yamarin 81 DC

Uttern D77

Quicksilver 805 Cruiser

...men dom är alla ganska nya modeller och det  kan vara omöjligt att hitta en för 500t. Helt nya motsvarande modeller inkl. Yamarin 88 DC och Silver Raptor, men dom kostar över 1 milj. Uttern/Quicksilver (den är samma båt) är väl närmast 500 tkr om man kan hitta en 3-5 årig.

En Bayliner 265 eller motsvarande från 2010-2012 borde man väl kunna hitta för 500 tkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...