Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
heimlaga

Frågor om installation av inombordsmotor.

Rekommendera Poster

Jag känner mig litet löjlig som frågar såhär mycket om en båt som jag omöjligt hinner göra någonting åt förrän tidigast någon gång i början på 2020 men eftersom jag har för vana att samla billiga delar och billigt material till mina projekt innan jag sätter igång så vill jag ju veta ungefär vad jag skall spana efter.

 

Det handlar om den här 23 fots plastsnipan som skall få en begagnad 10 hästkrafters diesel av modell Bukh DV10 inmonterad.

 

I verkstadshandboken står det att motorn får luta högst 15 grader akterut.

Innebär det 15 grader i stillastående på platt vatten eller 15 grader i full fart uppför en våg?

Aktern gräver ju ned sig en hel del då man närmar sig deplacementfarten och axeln sluttar en hel del (gissningsvis nästan 10 grader).

Fungerar det?

Måste jag skaffa trycklager och kardanknut?

 

Där står också att bränslepumpen på motorn kan suga bränsle 30 cm lodrätt och att slangen får vara högst 3,5 meter lång. Jag hade tänkt montera bränsletanken så långt akterut som möjligt under förtoften. Då skulle längden på slangen bli strax över 3,5 meter och med den placeringen skulle tankbottnen komma 5-10 cm lägre än nivån på bränslepumpen då båten står stilla på platt vatten.

Vid fart gräver aktern ned sig så vid fart på platt vatten hamnar säkert tankbottnen högre än bränslepumpen fast på väg nedför en våg kan säkert sughöjden överstiga en halvmeter.

Fungerar det?

 

Motorn är redan väldigt långt akterut för att ge så stort fritt lastrum som möjligt. Därför blir det lutning på propelleraxeln. För att få en rimlig ballans i långskeppsled måste tanken vara i fören. Jag vill ha kvar det stora lastrummet.

 

 

 

 

 

 

plastbåt2.JPG

plastbåt7.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 graders lutning gäller stillastående, tillverkare vet ju inte hur mycket just din båt gräver ner sig, så där finns säkert god marginal.

Trycklager finns nog i alla backslag idag, det var förr man behövde sådant.

I vissa speciella installationer behövs ett extra trycklager, i andra stör trycklager funktionen.

Kardan knut finns i vissa installationer men rent skenerellt avråder jag från kardanknutar typ knutkors likt en bil.

Ju högre du monterar tanken ju längre bränsleledning kan du använda.

Det blir ju i princip självfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack skall du ha Pentax!

Backslaget har inbyggt trycklager så eftersom jag inte behöver någon kardanknut behöver jag inget separat trycklager heller. Bra!

Då behöver jag inte fundera mera på det.

 

Problemet med att montera tanken högt är att jag vill ha en relativt hög och smal tank så dieseloljan inte skvalpar omkring och skummar. Jag vill inte få luftbubblor i bränslet för en encylindrig dieselmotor är ju extremt känslig för sådant.

Skall jag få upp tankbotten högre utan att tanktoppen sticker upp över tofthöjd blir tanken bredare med mera skvalp som följd.

Är jag på fel spår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt skvalpskott i tanken så är det problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det hade jag faktiskt inte tänkt på..... skott med en springa högst upp och en springa vid bottnen?

Jag hade tänkt sätta ett slags vågrätt skvalpskott längst ned i tanken så bränslet vid slanganslutningen inte skvalpar omkring.

 

Hur tjock rostfri plåt behöver jag skaffa till tanken?

Räcker 1,25mm (som jag kan få billigt) eller borde jag satsa på tjockare plåt?

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...