Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
oskeboske

Konformad detalj bakom kölen

Rekommendera Poster

Hej!

Nån som känner igen en sån här detalj nedan som sitter bakom kölen precis under skrovet?

Jag skulle täta sprickan mellan skrov och köl som hade spruckit lite lätt (epoximålade hela botten förra våren) och när jag slipade upp däremellan så märkte jag att det sakta började rinna några droppar vatten längst bak i springan. Det fick mig att fortsätta rugga upp ytan där vattnet kom ifrån och tillslut märkte jag att det kom från konen längst bak var lite vattenfylld. 

Det verkar som konens konstruktion är gjord i glasfiber och sitter utanpå själva skrovet. Kan det vara nåt hemmabygge eller tror ni båten tillverkades såhär?

Bör jag försöka torka utrymmet och sen spackla igen allt med epoxyspackel? Eller ska man försöka ta bort hela konstruktionen? 

Nu ska ju båten i sjön om 10 dagar så får väl bli till att försöka torka o laga det denna gång men om nån vet lite mer om vad detta är får ni gärna ge lite input.

11DEB6B8-8D24-47BA-BCA5-F1556F264188.jpeg

3DBDE8FD-076E-4459-9108-5632414EFA00.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på en gammal propellerhylsa som tagits ur bruk och förseglats (med dålig kvalitét på jobbet). Allvarligheten på skadan du fotograferat beror på hur väl de pluggat hylsan så att det inte kommer in vatten i båten den vägen. Om hylsan är väl tätad så är skadan i konen enbart kosmetisk.

Vad är det för båtmodell? Kan du se tecken på om det suttit en inombordare i båten tidigare (troligen i förpiken och med en lång propelleraxel ovanför kölen och ut där din påbyggda kon sitter)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Troligen en Helmsman 26.
(Genom att o-inloggad "fuskklicka" på TS oskeboskes avartarbild i trådhuvudet fås raskt en lista över tidigare foruminlägg , därbland detta inlägg. )

Oskeboske: Hej och välkommen till forumet!
Finns olika slags charmigt båttokiga människor som häckar på detta forum, allt från kanotister, seglare motorbåtsförare, o.s.v. (Tokigast av dem alla är nog kappseglare, de kan av naturliga skäl skriva/fundera på detaljerna kring segeltrim, eller minimerandet av skrovets undervattens-strömningsmotstånd såpass att torpedformning lätt går för långt.)

Vill med detta säga att undervattens-torpedform* aldrig är fel, men på segelbåtar med sin jämförelsevis låga fart så är nog din spetsiga kon akteröver klart överdrivet!?
(Själv har jag aldrig sett nåt liknande extremt strömlinjeformat på en fritids-segelbåt, men okej; du vinner kanske några sekunder i längre tävlingar?)

Men nu finns ju din kon-grunka redan på plats, så vad göra? Själv skulle jag nog vara benägen att plasta igen skadan snarare än att ta bort konen.

*) Torpedform: rundad framtill och spetsig baktill. (Så kan man nog enklast sammanfatta begreppet, men minns att torpeder är en sorts propellerdrivna granater som går i hög hastighet. Typ 40 till 60 knop??) 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o tack!

Ja det stämmer att det är en Helmsman 26. Har dålig koll på om det har suttit en inombordare där förut och även när jag googlat verkar det inte helt lätt att få info om detta. Ska kolla lite i båten om jag hittar något som tyder på detta. Vad bör jag leta efter?

Teorin låter ju iaf rimlig. Det känns ju konstigt om den enbart är gjord för att att minska vattenmotståndet under vattnet. Kan ju knappast göra stor skillnad i praktiken på denna båt.

Tyvärr ser jag ju inte in i hålet vid skadan tillräckligt bra för att se om det sitter nån propellerhylsa där eller inte. Jag ser dock att det går in en skruv som inte är helt indragen i själva skrovet (se nedan). Men att göra hålet större för att utröna det mer innebär ju en mer omfattande lagning och tyvärr har jag ju ont om tid nu. Kanske att man lagar skadan nu och försöker täta allt utifrån iaf så det inte kan komma in vatten den vägen. Så får man fundera på om det är värt att göra nåt åt hela alltet kommande vintrar?

9B4BBF45-8DEC-4EB9-8FAE-469A8A6B8F64.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...