Mr_m 20 Postad 17 April , 2019 Halloj. Jag har köpt hem alla prylar för att byta stödlager, bälgar och växelwire samt "transom sensors". Att plocka av allt och fixa iordning är inga problem. Har köpt min hingepin osv. Men ihopsättningen, Har du gjort detta? Har du några tips? Hur lång tid tog det? Vad var bökigast? Jag har meckat en hel del mc motorer osv innan så ser väl inga jätte problem med detta, dock väger ju sakerna rätt mycket OCH det kan få förödande konsekvenser om inte allt är helt tätt. Så alla tips och erfarenheter mottages gärna (filmer och guider har jag) är mest intresserad av dina egna erfarenheter och hur resultatet blev. ha en fin dag / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 April , 2019 Vilket drev har du? Generellt brukar det underlätta kraftigt om man är 2st och har en höj och sänkbar ställning för drevet. Jag har en egenbyggd fast vagn för drevet och använder istället stödhjulet fram på båtvagnen för att justera höjden... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_m 20 Postad 17 April , 2019 4 timmar sedan skrev Mange249: Vilket drev har du? Generellt brukar det underlätta kraftigt om man är 2st och har en höj och sänkbar ställning för drevet. Jag har en egenbyggd fast vagn för drevet och använder istället stödhjulet fram på båtvagnen för att justera höjden... Vad anser du är det meckigaste i själva bytet av dessa saker (Ifall du gjort det?) Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 18 April , 2019 Kolla på: www.drevman.se finns en avdelning där som heter ”tips o tricks” i rullistan till vänster. utmärkta guider med bilder på allt du avser göra. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 April , 2019 Jag har bara erfarenhet av Mercruiser Alpha One och det bökigaste med dem är ju utan tvekan att få dit bälgarna på ett bra sätt. Det är fruktansvärt trångt, man ska använda kladdigt kontaktlim som torkar fort och alla slangklämmor, jordbleck, etc. måste monteras på precis rätt sätt för att de ska fungera som avsett och för att man ska komma åt att dra åt dem. (Och även någon gång i framtiden lossa dem igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 April , 2019 Klart "smart" drag av Mercury för serviceverkstäderna. Till och med de tycker det är svårt. Bra inkomst ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 18 April , 2019 Bryt inte av sjövattenröret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 19 April , 2019 Kontaktlim skrev du, det hade någon stjärna i begåvningsreserven på varv använt på mitt SX drev, samt avslutat jobbet med muttermaskin....tjenahejsan så mycket våld ett drev tål utan att lossa!! Men åter till kontaktlimmet, skippa det. Blir bara ett helvete att få rent den dag du ska byta nästa gång. Jag använde Permatex Form-A-Gasket flytande packningsmassa, pottetett och ingen brådska vid monteringen. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 April , 2019 2 timmar sedan skrev Seahunter: Kontaktlim skrev du, det hade någon stjärna i begåvningsreserven på varv använt på mitt SX drev, samt avslutat jobbet med muttermaskin....tjenahejsan så mycket våld ett drev tål utan att lossa!! Men åter till kontaktlimmet, skippa det. Blir bara ett helvete att få rent den dag du ska byta nästa gång. Jag använde Permatex Form-A-Gasket flytande packningsmassa, pottetett och ingen brådska vid monteringen. Mvh Andréas Det var bälglim och bälglim = kontaktlim avsett för gummi. På Alphadrev ska man ha det på drivaxelbälgen och växelwirebälgen. (På avgasbälgen behövs det inte. Jag skulle definitivt inte chansa att vara utan eller med en annan produkt. Går det snett så sjunker båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 20 April , 2019 Drevman säljer ett lim som inte hugger på en gång. Använde det till min förra båt med Alpha One gen 2, mycket bra till annat också i hemmet. Bälgarna SKALL limmas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 20 April , 2019 Åkaj, min flöt iallafall utan lim på drivbälgen i 10 år innan hon blev såld, och ett 11 innan nya ägaren plockade upp och byggde om. Tillverkare har många kul ideér på sin lista, men jag har blivit lärd att "det är lov att tänka själv". Ni tror väl inte på fullaste allvar att en marina gör allt enligt vad tillverkaren säger?? Där ska det fort ut igen så de kan skicka en redig faktura på allt som inte blev gjort....vi har några marinor i byn, några värre än andra. Men för den som vill leva i tryggheten med kontaktlim, glycerinbadade impellrar på vinterkollo och dyra specialprodukter som måste användas för att tillverkaren skriver det, så ska inte jag hindra denne. Någon myntade utrycket KISS, Keep It Simple Stupid. Men jag vill med detta inte på något sätt döma ut någon annan båtägares sätt att sköta sin båt, var och en är salig i sin tro som det heter😁 Jag ville bara komma med ett tips, som jag vet fungerar eftersom jag provat. Det är många lösningar som funkar jättebra, men skulle dessa dryftas här så skulle man (jag har blivit det) bli duktigt påhoppad av någon världsmästare i båtkunskap, lag och ordning samt äkta sjömanskap. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 20 April , 2019 Vi vet ju fortfarande inte vilket drev mr_m har? Lutar det åt alpha? Har mina senaste erfarenheter från Bravo. Där tycker jag stödlagerbytet var det vidrigaste. Mest för att man blir insmord med smörjfett upp till armhålorna. Förövrigt instämmer jag i mycket med det Seahunter skriver. En del av det båtägare lägger tid och pengar på har inget stöd i tillverkarmanualer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser