Kane 974 Postad 3 Juli , 2020 37 minuter sedan skrev peter-skane: Jag har fått bränsleförbrukning att fungera men ej tankmätaren via plottern och YDEG. Övriga tankmätare fungerar. Tror att tankmätaren fungerade när kopplat på EVC:n men ej bränsleförbrukningen. Kör med Axiom RVX Pro. Jag bryter ström när jag lämnar båten men länspump och värmare fungerar med all ström bruten via huvudbrytare. Du kan inte få Ltr/nm i stället för det "värdelösa" nm/Ltr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 3 Juli , 2020 Skall fortsätta leta i konfig i plottern för detta noterade jag inte innan att det var nm/ltr utan läste det som ltr/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 4 Juli , 2020 (redigerade) Så man kan alltså säga att om man har EVC-B och således inte får l/nm genom Easy Connect så får man köra YDEG-04 + Y-connector vilket istället kräver NMEA2000-nätverk vilket jag inte heller har för att få det i plottern? Plus en ny plotter då fornminnet jag har inte stödjer NMEA2000? Verkar som att jag får köra vidare utan bränsleförbrukning då...? Redigerad 4 Juli , 2020 av Sjoingenjoren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 6 Juli , 2020 2020-07-03 vid 07:31 skrev MickeF: Nivån i tanken gick nämligen ner från 500L-496 när jag kört med båten, slog av brytaren till NMEA-nätverket och satte på igen, då var tanken 500L igen. Jag inte om detta är någon hjälp men på min garmin kan man välja två olika bränslenivåer. Under Bränsle väljer man Tank1 eller Bränsle i båten. Tändningen måste vara på. Tank1 verkar alltid vara full medans Bränsle i båten ställer du in på det sättet du nämnde. Den minskar också när man kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 6 Juli , 2020 (redigerade) 3 timmar sedan skrev anuba: Jag inte om detta är någon hjälp men på min garmin kan man välja två olika bränslenivåer. Under Bränsle väljer man Tank1 eller Bränsle i båten. Tändningen måste vara på. Tank1 verkar alltid vara full medans Bränsle i båten ställer du in på det sättet du nämnde. Den minskar också när man kör. Tack anuba. Ska kolla detta när stormen lagt sig. Härligt att börja semestern med styv kuling. Tanken är att dra upp till Bohuslän så fort det mojnar här i Helsingborg. Redigerad 6 Juli , 2020 av MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 6 Juli , 2020 5 timmar sedan skrev MickeF: Tack anuba. Ska kolla detta när stormen lagt sig. Härligt att börja semestern med styv kuling. Tanken är att dra upp till Bohuslän så fort det mojnar här i Helsingborg. Håller med. Häftig väg. På onsdag kommer det lugna ner sig. Vi drar uppåt från Göteborg på torsdag. Håll koll på Pompadou. 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 8 Juli , 2020 Jag hittade i plottern att ändra från nm / ltr till ltr / nm så nu är lyckan total 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 8 Juli , 2020 1 timme sedan skrev peter-skane: Jag hittade i plottern att ändra från nm / ltr till ltr / nm så nu är lyckan total Härligt att höra. Lycka är att se hur mycket det sörplas i /nm, eller inte.😂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_D3 0 Postad 20 Juli , 2020 Hej, Ser att det verkar vara möjligt att få ut förbrukning utan TRIP-computer programvaran. Någon som vet om det gäller även för D3:an, årgång 2008. Det finns ett diagnose-uttag, styrplatsen, som jag tror är motsvarigheten till diagnosuttaget på motorn, på D4:an. Alltså någon som vet om det är möjligt att även få ut förbrukningen på en D3:a? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 20 Juli , 2020 58 minuter sedan skrev Daniel_D3: Hej, Ser att det verkar vara möjligt att få ut förbrukning utan TRIP-computer programvaran. Någon som vet om det gäller även för D3:an, årgång 2008. Det finns ett diagnose-uttag, styrplatsen, som jag tror är motsvarigheten till diagnosuttaget på motorn, på D4:an. Alltså någon som vet om det är möjligt att även få ut förbrukningen på en D3:a? Tror alldeles säkert att det går. Är ju evc version som styr vad ydeg är kompatibel med. Min d4 är från 2006 och där gick det alldeles lysande att få ut bränsledata från diag uttaget via 8-polig vodia adapter kablage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser