MickeF 22 Postad 5 Juni , 2020 2019-08-11 vid 15:58 skrev anuba: Exakt. Jag kunde inte hitta de kablar som gjorde att man kunde sätta den i serie. Men du måste fixa med några några kablar i kontakten och byta position om du inte köper en adapterkabel av Yacht Dev. Jag skarvade med vanliga krimphylsor. Inte så hög datatakt på CAN-bussen så det gick bra. Men kan man inte bara koppla in kabelns som medföljer (6-pin hona) i det gula uttaget på HCU:n och koppla originalkabeln (mellan PCU-HCU) (6-pin hona) i ydeg-04 på 6-pin hanen enligt bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 5 Juni , 2020 2 timmar sedan skrev MickeF: Men kan man inte bara koppla in kabelns som medföljer (6-pin hona) i det gula uttaget på HCU:n och koppla originalkabeln (mellan PCU-HCU) (6-pin hona) i ydeg-04 på 6-pin hanen enligt bilden? Om du har någonting kopplat till det gula uttaget så kan du sätta den i serie som du beskriver. Min anvisning gäller bara om man inte har något kopplat till den. Då kan du också i ditt fall koppla in de längre bort på samma kabel, om det skulle passa dig bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 5 Juni , 2020 25 minuter sedan skrev anuba: Om du har någonting kopplat till det gula uttaget så kan du sätta den i serie som du beskriver. Min anvisning gäller bara om man inte har något kopplat till den. Då kan du också i ditt fall koppla in de längre bort på samma kabel, om det skulle passa dig bättre. OK, tack. Vet dock inte om PCU går till det gula uttaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 15 Juni , 2020 Jag har kopplat som MickeF skrev men får ingen bränsleförbrukning, har en D4 260 -07 utan tripcomputer. Fick svar från Marinwebben att man måste ha tripcomputer installerad för att det skall fungera. Finns det annan lösning är jag intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 15 Juni , 2020 1 timme sedan skrev peter-skane: Jag har kopplat som MickeF skrev men får ingen bränsleförbrukning, har en D4 260 -07 utan tripcomputer. Fick svar från Marinwebben att man måste ha tripcomputer installerad för att det skall fungera. Finns det annan lösning är jag intresserad Du får höra med Anuba, han hade lyckats. Jag har inte provat än då jag inte inhandlat ydeg, än. Har du kopplat in i serie med det gula uttaget? Jag har en kontakt som redan sitter där och enligt Aruba kan man koppla in Ydeg i serie med befintlig kabel. Får du några värden alls till plotter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 15 Juni , 2020 1 timme sedan skrev peter-skane: Jag har kopplat som MickeF skrev men får ingen bränsleförbrukning, har en D4 260 -07 utan tripcomputer. Fick svar från Marinwebben att man måste ha tripcomputer installerad för att det skall fungera. Finns det annan lösning är jag intresserad Det finns rykten om att tidiga versioner av VP D4/D6 utan tripcomputor, har inte bränsleförbrukning tillgängligt utan man gjorde en mjukvaruuppgradering. Men på senare modeller skall det ingå, fastän man inte inte tripcomputor. Men jag kan tyvärr inte hitta var jag läste det. Jag har VP D4-260A-B från 2006 där det fungerar. Om du får fram annan information som kylvattentemp och varvtal men inte bränsleförbrukning, finns det nog risk att Marinwebben har rätt. Det vanligast felet att man kopplar in den på fel ställe eller att man inte har rätt typ av kontakt, ifall du ansluter den direkt till Multilink-porten. Läs manualen noggrant för att inse vilken konfigurering du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 15 Juni , 2020 Tydligen så lev under en tid Penta utan att man kunde läsa ur bränsleförbrukningen. Mailade med Marinwebben ang min motor med alla upplysningar om motorn och de svarade att jag behövde tripcomputer för att kunna läsa ur detta . All annan data syns och den är kopplad i serie enligt tidigare bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 17 Juni , 2020 Har du provat att använda X2-Datalink uttaget för ydeg istället för multilink-uttaget. Kabeln dit kommer ju direkt från PCU:n (motorstyrboxen). Kan ju kanske vara så det ska vara inkopplat för att få bränsledata. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 17 Juni , 2020 Jag har inte testat detta men skall försöka hitta något om detta. Har du eller någon annan försökt koppla så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 17 Juni , 2020 4 timmar sedan skrev MickeF: Har du provat att använda X2-Datalink uttaget för ydeg istället för multilink-uttaget. Kabeln dit kommer ju direkt från PCU:n (motorstyrboxen). Kan ju kanske vara så det ska vara inkopplat för att få bränsledata. Manualen är inte lätt att förstå men in en ruta står det, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 17 Juni , 2020 1 minut sedan skrev anuba: Manualen är inte lätt att förstå men in en ruta står det, Ja då var svaret där. Det går ednast till multilink-uttaget. Tack Anuba. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 22 Juni , 2020 Här står det mesta som man behöver veta. https://www.yachtd.com/faq/#j1939pgns 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 22 Juni , 2020 33 minuter sedan skrev MickeF: Här står det mesta som man behöver veta. https://www.yachtd.com/faq/#j1939pgns Bra funnet! Där var den texten som jag hade glömt var jag hade sett den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 22 Juni , 2020 "It is notable that for a period in 2005–2006, Volvo decided not to transmit fuel rate from the ECU unless an additional firmware upgrade called "Trip Computer" is installed. This upgrade can be performed only by a certified Volvo technician and costs around USD $600 per engine (including labor costs). If your engine happens to fall into this category, there is no way to get the fuel rate by any gateway simply because there are no fuel rate data available on the engine CAN network. Later, Volvo abandoned this idea and made fuel rate available again." Hur får man reda på om ens motor ingår i den trista kategorin som inte har fule-raten från ECU:n? Jag har iofs ingen fule-rate i min befintliga display, men den kanske ligger gömd i mjukvaran och kan tas fram med Ydeg-04. Annars lägger jag ner projektet, då det blir alldeles för dyrt att ev installera trip-computer-mjukvaran. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 22 Juni , 2020 Jag har en VP D4-260A-B från 2006 med fuel-rate men ingen Trip Computor. Men det har man kanske förstått av min tidigare inlägg. Så det finns hopp. Annars kolla FB gruppen, Volvo Penta Victims, om det finns några fulknep att uppgradera en VP motor, https://www.facebook.com/groups/537440146298142 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 22 Juni , 2020 Chansade du på att du hade detta? Känns ju trist att behöva lägga dryga 3000:- på något som man inte vet kommer att fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 22 Juni , 2020 Man måste ju även skriva in i protokollet vilka rader man skall ha med för att få upp informationen i plottern. Så var det på dom som jag köpte och monterade på mina 74or. Med facit i hand kan jag tycka att pengarna är mer väl spenderade på bränsle eller något annat kul. Vad motorerna drar i olika varvtal kan man läsa sig till. Dessa siffror stämmer till 90% när det komnmer till en dieselmotor. Att låna/hyra ett diagnos instrument och kolla en gång borde räcka för att få koll kan jag personligen tycka - då har man ett hum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 22 Juni , 2020 31 minuter sedan skrev MickeF: Chansade du på att du hade detta? Känns ju trist att behöva lägga dryga 3000:- på något som man inte vet kommer att fungera. Jag var knäpp nog att chansa. Visste inte att det inte skulle kunna fungera. Jag gjort har samma tokiga grej med en Mercruiser-motor. Köpte då en anonym pryl på Ebay. Samma problem med att korsa ledare och lägga in några motstånd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 22 Juni , 2020 (redigerade) Den som söker han finner. Klippt från gruppen Volvo Pentamotorer på facebook. (Eller så hade du köpt ydeg-04 och nedan kabel. Då kommer man åt bränsleförbrukningen innan den ”filtreras bort”. Kört med detta på både D4 och D6. Men ditt sätt är ju det ”rätta”.)https://www.yachtd.com/static/img/ydeg_adaptor_evc_vodia.png vet inte om den kabeln passar min motor från 08 Magnus Sjölöf Torbjörn: Det lär den göra. Mina var förvisso -07 (370) men mig veterligen ingen skillnad på dom på den fronten. Y-kabelns 8-poliga kontakt ska in enligt markering på bild. Torbjörn Sverlinger Magnus Sjölöf ahaa, jag har kopplat mot hcu:n Torbjörn Sverlinger Måste fixa förlängare då... Då ska det gå ändå !! Även utan tripcomputer!!! Redigerad 22 Juni , 2020 av MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 22 Juni , 2020 (redigerade) Ännu en som lyckats. Redigerad 22 Juni , 2020 av MickeF 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 29 Juni , 2020 (redigerade) 2020-06-22 vid 19:09 skrev MickeF: Ännu en som lyckats. Och nu har även jag lyckats. Jag kan nu bekräfta att det går alldeles utmärkt att få ut bränsle/h utan att ha tripcomputer installerat. Gjorde enligt ovan och köpte ydeg-04+Vodia-y-kabel (https://www.yachtd.com/static/img/ydeg_adaptor_evc_vodia.png) samt kopplade in på motorns uttag, så nu har jag alla data jag vill ha iaf. Motorn är en D4-260-06 om någon undrar. Redigerad 29 Juni , 2020 av MickeF Sista bilden är lånad, ser exakt likadant ut på D4-260 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 3 Juli , 2020 Jag undrar är om jag ska ha konstant spänning på NMEA2k-nätverket eller ha det över en brytare. Jag har ju kunnat lägga in bränslenivå i plottern (Jag har ingen nivågivare på NMEA2k), som jag ser minskar när jag förbrukar bränsle, men glöms denna visning om spänningen försvinner på NMEA-nätverket? Nivån i tanken gick nämligen ner från 500L-496 när jag kört med båten, slog av brytaren till NMEA-nätverket och satte på igen, då var tanken 500L igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Juli , 2020 Var tar plottern bränslenivån ifrån? Virtuellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 3 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Kane: Var tar plottern bränslenivån ifrån? Virtuellt? Jag matade in vad full tank är dvs 520L (ja, tankat fullt ):-) i plottern Garmin 720. YDEG-04 förmedlar förbrukningen och plottern räknar ut vad som är kvar. tankar jag så matar jag in i plottern hur mycket jag fyllt på så fylls tanknivån upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Juli , 2020 Men då kan du heller inte slå av plottern utan att den tappar minnet på bränslenivån eller ligger det kvar? Om du har spänning på N2k eller inte, när du inte använder båten,spelar ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 3 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Kane: Men då kan du heller inte slå av plottern utan att den tappar minnet på bränslenivån eller ligger det kvar? Om du har spänning på N2k eller inte, när du inte använder båten,spelar ingen roll. Borde ju ligga kvar, annars är ju funktionen meningslös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Juli , 2020 35 minuter sedan skrev MickeF: Borde ju ligga kvar, annars är ju funktionen meningslös. Sannolikheten är stor att den ligger kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 3 Juli , 2020 Jag har haft en Garmin 722xs och 922xs. Då jag har kört med framräknad tankvolym höll den kvar det i minnet. Men jag vet inte vad som händer om den blandar ihop det med den riktiga tankgivaren som också finns på bussen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 3 Juli , 2020 Jag har fått bränsleförbrukning att fungera men ej tankmätaren via plottern och YDEG. Övriga tankmätare fungerar. Tror att tankmätaren fungerade när kopplat på EVC:n men ej bränsleförbrukningen. Kör med Axiom RVX Pro. Jag bryter ström när jag lämnar båten men länspump och värmare fungerar med all ström bruten via huvudbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 3 Juli , 2020 4 minuter sedan skrev peter-skane: Jag har fått bränsleförbrukning att fungera men ej tankmätaren via plottern och YDEG. Övriga tankmätare fungerar. Tror att tankmätaren fungerade när kopplat på EVC:n men ej bränsleförbrukningen. Kör med Axiom RVX Pro. Jag bryter ström när jag lämnar båten men länspump och värmare fungerar med all ström bruten via huvudbrytare. Härligt att du fått igång förbrukningen :-). Ja jag har inte själv någon mätare kopplad till EVC så jag kan nog inte hjälpa dig där. Kopplade du dig på motorn med 8-poliga adaptern? LÄs manualen till YDEG och kolla om du måste konfigurera något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser